ION CARAMITRU, la Constanța: "O idee stupidă că aromânii nu sunt români!"

4594
33

Articole de la același autor

Un spectacol-mesaj, despre comorile ascunse sau uitate ale sufletului aromânesc, a fost prezentat, recent, pe scena din Aula Magna a Universității "Ovidius" din Constanța. Drept dovadă că evenimentul era unul important, în fotoliile sălii au luat loc nume sonore reprezentând comunitatea aromână, precum regizorul Stere Gulea ori maestrul Ion Caramitru, alături de rectorul Dănuț Tiberius Epure aflându-se și politicienii Puiu Hașotti și Dănuț Culețu. 


Așa cum declara prof. Epure încă din campania sa pentru postul de rector, iată că am asistat la o nouă premieră a mandatului său: "Spectacolul s-a născut la inițiativa doamnei Steliana Bajdechi și a doamnei decan de la Facultatea de Arte, dar am aderat imediat la materializarea lui. Nu-mi amintesc ca în cadrul Universității «Ovidius» să fi existat evenimente de o asemenea valoare, la care să participe atâtea personalități marcante în zona culturii". 


În cuvântul său despre acest spectacol-omagiu care i-a impresionat puternic pe membrii comunității aromâne nu numai din Constanța, Steliana Bajdechi afirma: "Valurile istoriei i-au purtat pe unii aromâni către mare. Aici au continuat să iubească, să cânte, să se întristeze, pe scurt, să trăiască. Pe aceste locuri dobrogene au învățat, și-au întemeiat familii. În orașe s-au modernizat, s-au îndepărtat. În satele dobrogene, însă, a rămas mai mult timp un foc aprins în jurul căruia s-au strâns pe rând și bătrâni și tineri. Ei au transmis secretul focului care nu se stinge, de la o generație la alta. Fără acești veghetori ai satelor, cântecele aromâne s-ar fi pierdut pentru totdeauna".


Impresionat de spectacol, senatorul Puiu Hașotti a declarat, pentru "Cuget Liber": "Este o idee foarte frumoasă, cu atât mai mult cu cât spectacolul a fost pus în scenă de studenții de la Actorie, marea lor majoritate nefiind aromâni. Dar s-au integrat atât de bine în spațiul românesc sud-dunărean, fapt ce mă face să fiu și mai mult convins că aromânii sunt de fapt ramura sud-balcanică a poporului român. Mi-am adus aminte de copilărie, de bunici, de părinți, de locuri superbe din Macedonia grecească. De altfel, am sprijinit cu toată convingerea și chiar și din umbră adoptarea modificării aduse la Legea 277, care vorbește despre etnonimele care îi definesc pe români în marele lor spațiu balcanic carpato-danubian".


În calitate de regizor, Stere Gulea a apreciat faptul că acest spectacol a adus în actualitate ceva autentic, spre deosebire de ten-dința care există, și anume aceea de a maneliza folclorul: "Faptul că oamenii au putut să asculte interpretările în aromână ale unor tineri de origine română consider că este bine și pentru spiritul comunității". Și a continuat prin a expune opinia sa vizavi de modificările la Legea 277: "Vorbim de o istorie personală, a familiei, pe care mi-e greu să o gândesc altfel decât o știu, despre această dorință a strămoșilor mei de a fi români, în ultimă instanță. Unii dintre ei chiar și-au dat viața pentru asta, deci e foarte greu să te convertești la niște idei cu care nu ai nimic în comun".


"Entuziasmul cu care tinerii au realizat spectacolul mi s-a părut atât de prețios că m-a emoționat până la lacrimi", mărturisea Ion Caramitru. Întrebat în legătură cu declararea în Parlament a aromânilor drept "români de pretutindeni", a afirmat: "Este un gest serios, matur și necesar pentru a potoli aberațiile care duc la această stupidă idee că aromânii nu sunt români. Aș spune că este un atac la istoria națională, iar Parlamentul a reacționat pozitiv". 


De aceeași părere a fost și dr. Virgil Coman, șef serviciu Direcția Județeană Constanța a Arhivelor Naționale: "Ceea ce s-a întâmplat în Parlament reprezintă o reparație morală față de comunitățile de români sud-dunăreni și din Basa-rabia, care s-au manifestat de-a lungul timpului în calitate de români. Nu poți să excluzi din această categorie etnici români care s-au manifestat de-a lungul timpului și și-au demonstrat atașamentul față de poporul român și față de țara de adopție, mă refer în cazul aromânilor, megleno-românilor, istro-românilor și a românilor timoceni. 


Bunicul meu a venit în România, în anul 1926, exclusiv în calitate de român, deși el de origine este megleno-român, născut în Grecia. Și pe patul de moarte a spus că simte românește și vrea să moară în țara lui. Chiar dacă nu era născut aici. Lucrurile sunt foarte clare, chiar istorici și specialiști exprimându-se pe această temă, de-a lungul timpului. Faptul că au trăit o perioadă separat de trupul României este cu totul altceva".


Comentează știrea

33 comentarii. Pagina 3 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 
cocoselul pestan
4 februarie 2014
Tara de tigani

DA,dar Romania este o tara de tigani. Daca mergeti in India,in ziua de azi,intr-unul din state se vorbeste tiganeste exact asa cum vorbesc tiganii din Romania,si n un alt stat se intelege pe jumatate. Ceea ce Dvs. doriti sa faceti,este sa musamalizati faptul ca in Romania,pana la anul 600 A.D. se folosea inca limba Sunscrita de Daci si Latina Vulgara de Traci. De ce doriti Dvs. sa ascundeti tigania din Romania ,cand de fapt este parte din Romania ???

Răspuns la: Pentru Nelu
Adăugat de : Cristian, 3 iunie 2013
Nu trebuie sa-ti fie frica de aromani si nici sa te inspaimante, si ei au cate un copil maxim doi ca si noi romanii, frica trebuie sa-ti fie de...
Cocoselul inaripat
4 februarie 2014
Romania si Tigania

DA,dar Romania este o tara de tigani. Daca mergeti in India,in ziua de azi,intr-unul din state se vorbeste tiganeste exact asa cum vorbesc tiganii din Romania,si n un alt stat se intelege pe jumatate. Ceea ce Dvs. doriti sa faceti,este sa musamalizati faptul ca in Romania,pana la anul 600 A.D. se folosea inca limba Sunscrita de Daci si Latina Vulgara de Traci. De ce doriti Dvs. sa ascundeti tigania din Romania ,cand de fapt este parte din Romania ???

cocoselul inaripat
4 februarie 2014
Romania si Tigania

DA,dar Romania este o tara de tigani. Daca mergeti in India,in ziua de azi,intr-unul din state se vorbeste tiganeste exact asa cum vorbesc tiganii din Romania,si n un alt stat se intelege pe jumatate. Ceea ce Dvs. doriti sa faceti,este sa musamalizati faptul ca in Romania,pana la anul 600 A.D. se folosea inca limba Sunscrita de Daci si Latina Vulgara de Traci. De ce doriti Dvs. sa ascundeti tigania din Romania ,cand de fapt este parte din Romania ???

cocoselulinaripat
4 februarie 2014
Caramitru Artistul

In caz de nu stiti cine a fost Paris Escrocul va pot spune eu. Paris Escrocul,decedat de Hepatita Alcolica,Armanu 100%%,a fost unul dintre cei mai mari escroci ai Romaniei si chiar al Europei,in timpul sau. El a vandut Atene Palace,pe timpul lui Ceausescu,la niste arabi prosti,cu acte aferente dar false. Radea si Militia Romana din timpurile acelea,si pur si simplu nu mai stiau ce sa-i faca,ca el de fapt nu ataca fizic pe nimeni. Veneau numai fraerii la el si ai mai dadeau si banii...Acest "Ministru al Culturii" era tovarash cu Paris Escrocul,pentru ca Paris era mana larga,dadea la toata lumea de baut ca si asa nu putea tine banii...Paris asi petrecea "Veacul" la bar la Melody noaptea,un gen de cabaret bine organizat atunci,iar jegosul asta de Caramitru,pe atunci artistul...se gudura pe langa Paris Escrocul sa-i dea de baut.....Si atunci ami spuneti Dvs. ca vagabondul asta ordinar este in stare sa vorbeasca in numele Armanilor din Romania ???

Santa
4 februarie 2014
arshini !

UNǓ « INTELECTUALǓ » STUPIDǓ ! ARMÃNǓ BLÃSTIMATǓ DI POPULU DI CARI S-TRADZI !

Costa Dimcea
4 februarie 2014
vorbim despre acelasi lucru dar ne intelegem diferit

Imi vine sa zic ca si unii si ceilalalti au dreptate, si sa nu ma credeti smintit. Aromanii(macedo-vlahi) si romanii nu se trag unii din altii, ci au un stramos comun, Protoromanii. Exista o unitate Nord si Sud Dunareana. Totusi, aromanii provin din macedoneni, greci, traci si iliri romanizati. In partea de Nord a Dunarii au fost daco-romanii. Aromana si Romana(daco-romana) sunt dialecte ale Protoromanei. A nu se confunda dilectele cu graiurile, dialectele sunt cu un etaj mai sus. Ca si Romana, Aromana are si ea dialectele ei. Exista 4 dialecte ale Protoromanei: Aromana, Romana(Daco-Romana..din Nord), Meglenoromana si Istroromana. Dar aromanii au fost dintotdeauna Sud-Dunareni. Aromana este o limba functionala si de sine statatoare, ca si Romana(Dacoromana). A existat o unitate Protoromana dar ea a fost alterata odata cu asezarea slavilor in Sudul Dunarii. Aromanii, fiind formati in Sudul Dunarii, sunt in Romania in Diaspora. Ei nu pot solicita dreptul de a fi monoritate pentru ca altfel nu putem justifica cum au ajuns in Romania. Daca erau o minoritate nu primeau cetatenia romana. Consider ca singurul mod in care lucrurile pot fi intelese este DODECALOGUL Matildei Caragiu, pe care il public in continuare: 1. Aromânii (macedo-vlahii) si limba lor materna e x i s t ă astăzi și de doua mii de ani. 2. Aromânii sunt dintotdeauna sud-dunăreni. 3. Limba veche româna (straromâna/ româna comuna/ româna primitiva/ protoromâna) vorbită pe acest teritoriu era o limbă unitară. 4. Unitatea teritoriului unde se vorbea româna comună, a fost scindata de sosirea slavilor intre Dunare si Balcani. 5. Vechea limbă româna s-a scindat in cele patru ipostaze actuale ale sale:româna (daco-româna/ daco-v(a)laha), limba natională/ literara a României, aromâna(macedo-româna/ macedo-vlaha) si meglenita (megleno-româna/ megleno-vlaha; varianta a aromânei?), vorbite in sudul Dunarii si istriana (istro-româna/ istro-vlaha), vorbita in Peninsula Istria. 6. Aromâna este limba materna a aromânilor, care le confera constiința lor etnolingvistica. 7. Exista d o u a categorii de aromâni: a. "autohtoni", care locuiesc in țările balcanice (Grecia, Albania, fosta RSF Iugoslavia, Bulgaria) b. în diaspora sunt cei care se gasesc oriunde in lume (in tarile din Europa, inclusiv in Romania, in cele doua Americi, in Australia etc.) 8. Statutul aromânilor "autohtoni" locuind in țările balcanice este cu totul diferit de acela al aromânilor din diaspora. 9. Statutul aromânilor aflați in diaspora (in România sau in alta parte) are specificul lui. 10. Numele aromânilor trebuie sa fie aromân și macedo-vlah. 11. Aromânii sunt crestin ortodocsi. Ortodoxismul lor are specificul lui (spre deosebire de acela al românilor din nord). 12. Aromânii (macedo-vlahii) ,trebuie sa aiba un singur scop: sa-și cultive limba maternă și tradițiile lor.

tot eu
5 februarie 2014
pt "stimabilul"de la observator

pai daca spuneti ca "Trebuie clarificat, odata pentru totdeauna, ca toti cei care s-au nascut sau au acceptat sa traiasca si sa munceasca pe pamant romanesc, sunt ROMANI! Nu trebuie sa mai fie considerati "minoritati",inseamna ca si voi faceti exact ce fac grecii care nu recunosc nici o minoritate in statul lor.si daca tot vreti asta ,pai hai sa i facem si pe tigani romani(desi aici e ca greu caci din pacate deveniti voi tigani),hai sa i facem si pe unguri ,romani,etc,ce sa mai hai sa fie o tara plina numai de romani sadea,desi multi dintre ei au o alta limba materna....

Răspuns la: "Stimabilului" Tacu Piceava
Adăugat de : Observator, 1 iulie 2013
Sunt de acord cu cei care spun ca aromanii sunt romani! Deasemenea, sunt de acord cu prevederea legii 299/2013 ca aromanii din afara granitelor tarii...
Karina
6 februarie 2014
minoritati

"Stimabile", nu uita ca prin Italia si prin Spania au acceptat sa munceasca si sa traiasca milioane de romani. Aplicand regula pe care o propui, inseamna ca acei romani, acum sunt ITALIENI sau SPANIOLI!

Răspuns la: "Stimabilului" Tacu Piceava
Adăugat de : Observator, 1 iulie 2013
Sunt de acord cu cei care spun ca aromanii sunt romani! Deasemenea, sunt de acord cu prevederea legii 299/2013 ca aromanii din afara granitelor tarii...
UN ARMAN
7 februarie 2014
DACA NU IL CUNOASTETI CAUTATI BRANISLAV STEFANOSKI AL DABIJA

MAKEDON (BRANISLAV STEFANOSKI AL DABIJA) Noi him MAKEDONI (Makedon-Armanj), urmash directsa a MAKEDONJLJI ANTITS, DUPU TUTE SEAMNE, NINTE DI TUTA LIMBA! LIMBA CAE U ZBURAM IASTE IDENTICA CU LIMBA MAKEDONA al Alexandru, Filipu, cum shi cu atsea al Ahile, a shi al Pelop, pap-lu al Menelai shi Agamemnon, Orfei, Tamir, Lin,...... Mine am multe inscriptsiur veclje cu njilje di anj, shi ninte s-yina Latinjlji (cai tut ashi santu di arazga Traca=Armanesca) tu Balcane cai li ghiuvusescu cu limba anostra. LIMBA LATINA SHI LIMBA GREACA SANTU SUROGATE DI LIMBA ARMANESCA (TRACA). Ti aista scriu APSOLUT tuts vecljilj scriitor Grets, a shi latinj. Am scriata ma multe cartsa cu ARGUMENTATSIE USCATA (tu partea di limba shi argumentatsia istorica) ca him urmash a Makedonjlor Antits. --------------------------------------------------------------------------------- Patrida anostra nu iaste Rumunia ma MAKEDONIA ISTORICA. Noi nu him Rumunj, ma MAKEDONI. Tu multsimea di documentile a statilor di tu Europa, pan la anlu 1912 (ampartsarea ali Makedonie) NOI HIM REGHISTRATS SUM NUMA DI MAKEDONI, ATSEA TSI HIM PISTI 4.000 DI ANJ.

UN ARMAN
7 februarie 2014
Vis-a-vis de problema armâneasca!!

Vis-a-vis de problema armâneasca, cum ca teoria, dupa care o parte a populatiei dace, dupa luptele cu Traian, ar fi coborât in Sud, acolo unde astazi este patria armânilor(Macedonia), este o aberatie.Armânii s-au nascut armâni cu 200 de ani inainte ca românii sa se nasca români. Este limpede si logic, cine sunt urmasii lui Filip si Alexandru, dupa cum tot asa de limpede si logica este existenta românilor de azi ca urmasi ai lui Decebal si Burebista. De ce armânii isi spun armâni este iarasi limpede. Dupa ocuparea Macedoniei(148 i.d. H) si apoi sub dominatia ulterioara a imperiului roman de rasarit, chiar si grecii erau mindrii sa-si spuna "romei". Numele de armân nu deriva din român, iar termenul "aromân" este un termen politizat, s-a nascut dupa revolutiile europene de la 1848, când Nicolae Bălcescu face în același timp și o reflecție politică « acest neam care ar putea odată să ne fie de folos ». Până atunci și mult după, erau cunoscuți ca « greci » având ca principală ocupație comerțul (cei care ieșeau din spațiul în care se aflau dintodeauna) sau creșterea oilor (cei care practicau transhumanța în munții din nordul Greciei). Fără îndoială, Tudor Vladimerescu a ratat această descoperire în 1821, când participase alături de aromâni și greci, în cadrul mișcării ETERIA, la mișcarea de eliberare din Balcani. Sau poate nu a reușit să o facă cunoscută, pentru că este asasinat, în urma unui complot la care a participat un aromân, Iordache Olimpiotul, fiind considerat un trădător al idealurilor revoluției. Printre alții, Rigas Fereu, un alt aromân, râmas în conștiința aromânilor ca și a grecilor, ca poetul revoluției, preconiza înființarea în Balcani a unei federații de tip helvetic, în care toate națiunile să aibe aceleași drepturi. Problematica este vastã si "problema armâneascã", nãscutã la jumãtatea sec.al 19-lea, in România, a cãpãtat in istoria modernã directii diverse. Se considera cã cea mai importantã directie este redesteptarea nationalã a Macedonenilor (numiti in istorie Aromâni, Vlahi, Elino-vlahi, Macedo-vlahi, Macedo-romani etc. Ei insisi se numesc "Armâñi" - semn al latinitatii si apartenentei la Imperiul Roman de Rasarit, retineti va rog, Imperiul Roman, nu Român - timp in care si grecii se numeau "romei"). Aceasta ultimã redesteptare nationalã, inceputã acum 30-40 de ani a dus la conturarea unor deziderate cultural-politice. Dezideratul primordial este recunoasterea Macedonenilor/Armãnilor ca un popor autohton in Balcani(deci si in Romania), cu limba si cultura lor aparte, de peste 2000 de ani. De mare importanta istorica este " Recomandarea 1333" pentru Limba si Cultura Armânã - aprobata la 24 iunie 1997 de Adunarea parlamentarã a Consiliului Europei, document in care toate statele semnatare (printre cari si România) sunt chemate a pune in aplicare cele stipulate in acest document. Pana acum nici un stat nu a aplicat Rec.1333 – nici chiar Romãnia. In Romãnia, dupa cum probabil bine stiti, existã azi douã directii: una "traditionalã" care continuã sã sustinã cã Macedonenii/Armãnii sunt români, limba lor este un dialect al limbii române etc.Cealaltã directie este cea a Comunitãtii Armâne din România (Fara Armâneascã)- cu peste 8000 de membri care cer recunoasterea Armânilor ca popor aparte, cu limba si cultura lui milenarã. Cum, conform normelor europene, numai recunoasterea statutului de minoritate nationalã poate asigura pãstrarea, dezvoltarea unei limbi si culturi –CAR incearcã, pe cale juridicã, sã obtinã statutul de minoritate nationalã. Cheia complicatei "probleme aromãne" este la Bucuresti. Recunoasterea din partea statului român va deschide drumul spre recunoasterea lor in Grecia. Si numai asa se vor putea salva, cãci Macedonia este leagãnul lor si acolo trãieste cea mai mare parte a poporului macedonean… Romãnia are o mare datorie moralã pentru cã situatia lor dramaticã de azi este urmare a gresitei propagande si a "falsului" ajutor ce li s-a dat. La 1913, prin semnarea Tratatului de la Bucuresti, Macedonia a fost impãrtitã si cei care au rãmas in afara istoriei au fost Armânii. Bucurestiul a acordat Greciei cea mai mare parte a Macedoniei - dovadã a "filoelinismului" cunoscut de secole si Grecia s-a "obligat" intr-o anexã sã le respecte dreptul la învãtãmant, bisericã etc. România putea atunci sã pledeze pentru o Macedonie cantonalã (tip elvetian) si asa ar fi avut sansa sã trãiascã ca popor mândru printer greci, slavi, albanezi… Apoi a venit si dezastrul cu Cadrilaterul: mintiti, si-au pãrãsit Pindul pentru a fi "vânduti" si apoi "dãruiti" inchisorilor comuniste pentru cã floarea tinerimii lor a murit in pãdurile Babadagului. Au fost etichetati "legionari", "nationalisti" etc. uitându-se toatã contributia lor la istoria, cultura Romãniei (ca si a Greciei, Albaniei, Bulgariei). E de ajuns sã amintim numele: Dosoftei, Saguna, Gojdu, Sina, Mocioni, Goga etc. Toatã miscarea ardeleanã a fost sustinutã finaciar de Armãnii bogati din Budapesta – plecati din renumita metropolã Moscopolea - arsã de turci si albanezi. Nu este usor, pe scurt, sã faci o sintezã a dramei pe care o trãieste de sute de ani poporul armân/makedonarmân… Dumnezeu sá vá ajute ! Cu stima, Un Makedonarmân

Răspuns la: vorbim despre acelasi lucru dar ne intelegem diferit
Adăugat de : Costa Dimcea, 4 februarie 2014
Imi vine sa zic ca si unii si ceilalalti au dreptate, si sa nu ma credeti smintit. Aromanii(macedo-vlahi) si romanii nu se trag unii din altii, ci au...
33 comentarii. Pagina 3 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3988 secunde