Potențiala dublă admitere la liceu, considerată o ”eroare catastrofală”, care va alimenta industria meditațiilor

1208
Potențiala dublă admitere la liceu, considerată o ”eroare catastrofală”, care va alimenta industria meditațiilor - fond-admitere-liceu-1677784012.jpg

Articole de la același autor

Noutatea care a întrunit cele mai multe controverse pe marginea proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, prezentat la începutul acestei săptămâni chiar de ministrul Ligia Deca, este cea a admiterii în învățământul liceal. Introducerea încă unui examen, pe lângă cele două probe ale Evaluării Naționale, a determinat un val de reacții.

Reamintim că Evaluarea Națională rămâne în formula de până acum, cu probe scrise la limba și literatura română, respectiv limba maternă și matematică. Dar se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurență dovedită în ultimii ani, dacă liceele doresc să scoată aceste locuri la concurs. Caz în care pot alege două probe, pliate pe profil, în așa fel încât să poată selecta dedicat. Subiectele vor fi unice, standardizate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare Națională. Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% rămânând în repartizare computerizată. Pe 10% dintre acestea vor avea prioritate cei cu CES și cei de etnie romă.

De ce se dorește încă un examen? De ce nu se crește nivelul actualului examen de Evaluare Națională, daca asta era problema? Care e fundamentul acestei modificări? Sunt câteva din întrebările care s-au născut ca urmare a noii prevederi.



„Două examene - imposibil de acceptat!”


În opinia prof. Gheorghe Rădulescu, fost director general în Ministerul Educației, două examene pentru un elev de 14 ani sunt imposibil de acceptat. „Nu e prevăzut în literatura pedagogică și nu există în practica niciunei țări.


Dacă liceul care organizează concurs propune alte discipline, părinții trebuie să se pregătească pentru patru meditații! Liceul care organizează concurs va ocupa 60% din locuri. Restul se vor ocupa la repartizarea computerizată. Mediile de la concurs vor fi mai mici decât cele de la Evaluare. Pe cele 40 % vor veni cei cu medii foarte mari la Evaluare și va fi o bătălie uriașă, dereglând echilibrul opțiunilor!! Consecință? Interesul pentru concurs scade, deoarece poți obține admiterea cu notă foarte mare la Evaluare! Concursul cade în derizoriu și favorizează corupția! În clasa nou formată vor fi două categorii de elevi! Colectivul va fi dominat de suspiciuni și conflicte și se va omogeniza foarte greu! Dacă 60% e maxim de locuri pentru concurs, vor fi licee care vor ține pentru 20% ca să îi preia pe cei de la Evaluare. Profesorii știu de ce!”.

De aceeași părere este și prof. Liliana Svinarciuc, directorul Liceului Teoretic „Decebal” din Constanța, care a declarat că nu crede că va organiza o a doua selecție la unitatea pe care o conduce. „Mi se pare mult prea mult să expunem copiii la încă o testare și-ncă o testare! Nu este suficientă Evaluarea Națională? Nu acolo se arată valoarea copilului ca urmare a notelor obținute? Repartizarea computerizată este foarte bună, pentru că oferă șanse egale tuturor!”.

Instituție reprezentativă pentru zona de sud-est a județului Constanța, Liceul Teoretic „Callatis” din Mangalia se distinge cu medii de admitere mari. Prof. Daniela Diaconu, directorul unității, afirmă că decizia unei eventuale dublări a admiterii va fi luată de comun acord în consiliul profesoral, dar cu acordul părinților, al administrație localei și al consiliului școlar al elevilor.

Dintr-o altă perspectivă, senatorul Ștefan Pălărie este de părere că examenul de admitere va alimenta industria meditațiilor. „Organizarea examenului de admitere în învățământul liceal este (încă) o dovadă că învățământul românesc a devenit un lux pe care din ce în ce mai puțini copii din România și-l mai permit. Până la examenul propriu-zis, să admitem, vă rog, că o (înfricoșătoare) majoritate a elevilor supraviețuiește în școlile noastre datorită meditațiilor. Un sistem paralel, o adevărată industrie care ia amploare pe măsură ce serviciile educaționale prestate în școli sunt din ce în ce mai modeste. Examenul de admitere va alimenta, fără doar și poate, această industrie. Nu, copiii nu sunt niște loaze care se tem de un examen. Sunt doar copii care au avut șansa unei familii care să-i susțină, bani pentru meditații și care s-au născut în locul potrivit. Și copii care n-au avut șansa asta. Pentru a intra la un liceu bun (dacă putem da o definiție acestei sintagme) va trebui să recuperezi ceea ce nu ți-a fost oferit în patru ani de gimnaziu. Și, uite așa, ajungi la meditații. Ăsta este motivul pentru care admiterea va adânci inechitatea din școlile noastre”.

Despre același subiect, al încurajării meditațiilor, vorbește și Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, prin organizarea unei admiteri separate la liceele „de elită”, într-un interviu acordat edupedu.ro. Pentru fenomenul creșterii pieței meditațiilor nu pot fi învinuiți părinții, spune Asztalos, pentru că aceștia vor să aibă copii mai bine pregătiți, dar printr-un examen suplimentar la anumite licee autorul legislației „polarizează în funcție de resursele pe care le au părinții(…)”.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 3.3654 secunde