Critici dure ale modificărilor din Legea Educației, deși n-au apărut oficial

1590
1
Critici dure ale modificărilor din Legea Educației, deși n-au apărut oficial - fondcriticidure-1674155910.jpg
Săptămâna aceasta, modificările la proiectele legilor educației au stârnit o serie de controverse, pe diferite teme, deși ele nu au apărut oficial, ci doar circulă „pe surse”, așadar nu se cunoaște varianta „ministerială”. Și asta în condițiile în care ministrul Ligia Deca a declarat că vor fi făcute publice în momentul în care vor intra în procesul de avizare interministerială, pentru a fi aprobate de către Guvern. Dar cum în România tot ce a circulat „pe surse” s-a dovedit adevărat, nu ne miră de ce reacțiile nu au întârziat să apară de la elevi, profesori, părinți.

Primul care a transmis un comunicat redacției a fost Consiliul Național al Elevilor, cu titlul „Încotro se îndreaptă admiterea în liceu?”, în care se arată că, în urma ședinței coaliției de guvernare din data de 10 ianuarie, a fost prezentată o nouă abordare a examenului de admitere la liceu. În sensul în care orice liceu, indiferent de clasificare, colegiu național, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup școlar, ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, ulterior susținerii examenului propriu-zis de Evaluare Națională. „Consiliul Național al Elevilor se opune cu fermitate susținerii admiterii la liceu în mod descentralizat, luând în calcul atât incertitudinea în privința structurii finale a examenelor de admitere, cât și rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit. (…) Stabilirea descentralizată a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu, va stârni doar discrepanțe uriașe între licee și va încălca principiul de bază al accesibilității obligatorii a elevilor în învățământul liceal, prin diversele dificultăți cauzate de admiterea diferențiată. Prioritățile pentru elevii absolvenți ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie reprezentate de creșterea numărului de ore de consiliere în carieră, reforma în structura de admitere fiind doar una de suprafață, nu una de substanță”.



„Proiectele publicate sunt într-un stadiu cel puțin la fel de dezastruos ca forma lor inițială”


Apoi, luni, 16 ianuarie, cu titlul „Legile distrugerii învățământului, într-o stare mai proastă decât forma inițială!”, liderii a șase asociații de elevi, în frunte cu Constanța, într-un comunicat de presă afirmau că „proiectele publicate sunt într-un stadiu cel puțin la fel de dezastruos ca forma lor inițială, având multiple măsuri care vin complet în detrimentul elevilor”. Și aici se referă la eterna reglementare a transportului elevilor, apoi la burse și organizarea de admiteri în liceu de către orice unitate, nu numai colegiile naționale. „Nu în ultimul rând, apreciem faptul că proiectul dorește suprimarea mișcării de reprezentare a elevilor și a consultării reale cu beneficiarii educației. La nivelul proiectului, toate articolele preluate din Legea nr. 1/2011 unde era reglementată consultarea cu asociațiile elevilor au fost modificate. Până și în elaborarea Statutului Elevilor, document care vizează în mod direct beneficiarii, a fost înlăturată obligativitatea consultării acestora. Solicităm ferm Ministerului Educației și Guvernului României să nu transmită către Parlament proiectul în forma actuală și să modifice toate problemele semnalate!”, se arată în paragraful de încheiere.

Temeri cu privire la dispariția specializării de învățător

Tot la începutul săptămânii, printr-o scrisoare semnată de 29 de licee, între care și Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu” și Colegiul Național „Kemal Ataturk” din Medgidia, era exprimată îngrijorarea cu privire la informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic exprimându-și dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România.

Iar în comunicatul transmis miercuri, 18 ianuarie, de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți se arată că „legea ar introduce un sistem de admitere în învățământul liceal care pune accent pe concurență neloială (prin nivelul diferit de calitate a educației de care beneficiază elevii în spațiul școlar), generează probleme la nivel emoțional prin impunerea unei duble testări și supune elevul riscului de a fi admis într-o unitate de învățământ cu mult sub nivelul potențialului său și al aspirațiilor sale personale de dezvoltare.

FNP solicită fundamentarea modului în care ministerul dorește să modifice desfășurarea examenului de Bacalaureat înainte de aplicarea măsurilor sistemice necesare, astfel încât absolventul să fi dobândit acele competențe pe parcursul anilor de studiu. Toate aceste schimbări se pot produce doar după ce ne asigurăm că elevul a parcurs un întreg ciclu de învățământ (CP – XII) beneficiind de un curriculum și programe școlare corespunzătoare nivelului de evaluare propus”.

Așteptăm cu interes ziua în care vor fi făcute publice noile proiecte ale legii educației, pentru a le putea comenta împreună cu cei direct implicați.



Pagina a fost generata in 0.4527 secunde