Concurs Educația interculturală, văzută prin prisma celor opt competențe europene

1456
Educația interculturală, văzută prin prisma celor opt competențe europene - 5515fa6e517ccd2cfe9684b1bef7ada0.jpg

Articole de la același autor

Demontarea prejudecăților în legătură cu traiul într-un mediu multietnic, precum cel din Dobrogea, trebuie să înceapă de la vârste fragede. Alături de familie, școala are un rol deosebit de important în depășirea barierelor de limbă, tradiții și religie. În acest sens, numeroase instituții de învățământ au derulat în ultima vreme o serie de proiecte, menite a contribui la o cât mai bună relaționare între copiii de etnii diferite și implicit la cunoașterea, înțelegerea și acceptarea specificului fiecărei minorități naționale în parte.
Tot în acest registru s-a înscris și evenimentul care a avut loc vineri după-amiază, la sediul Uniunii Democrate a Tătarilor Turco - Musulmani din România, intitulat "Educația interculturală și Cadrul european al celor opt competențe", și care a fost organizat de către Casa Corpului Didactic. Moderatorul, prof. Narciz Amza, a lansat pe această cale o invitație cadrelor didactice de la diferite unități de învățământ care au derulat proiecte cu specific multietnic. Cele opt competențe cheie la care s-au raportat participanții la eveniment au fost cele lingvistice, în limba maternă și în limbi străine, cele matematice, aptitudinile și competențele științifice și tehnologice, cele de învățare (learning to learn), cele civice, interpersonale, interculturale și sociale, cele antreprenoriale și cele de exprimare culturală.
Unul dintre proiectele dedicate multiculturalității, prezentat la întâlnirea de vineri, a fost cel derulat de Liceul "George Călinescu" din Constanța în parteneriat cu Liceul Teoretic "Tamași Aron" din Odorheiu Secuies, intitulat "La țărm de comUniune". A vorbit despre proiect și despre impactul său unul dintre responsabili, prof. Melek Fetisleam. Un alt exemplu de promovare a multiculturalității încă din clasele primare este fără doar și poate Colegiul Național "Kemal Atatürk" din Medgidia, al cărui director, Accan Molo-gani, prezent și el la acțiunea de vineri, a vorbit despre modelul multicultural instituit la nivelul unității pe care o conduce. Deși este o instituție de învățământ care funcționează în baza unui parteneriat între statul român și cel turc, aici studiindu-se de către toți elevii și limba turcă, elevii români nu lipsesc, ei având o pondere de 25 de procente. Tot ca un model de depășire a barierelor lingvistice a venit și exemplul oferit de directorul colegiului, care s-a referit la solicitarea expresă a unui elev român de a participa la olimpiada de limbă turcă maternă. Tânărului învățăcel i s-a permis participarea, deși limba turcă nu era limba lui maternă, și, mai mult, el a urcat și pe podiumul fazei județene.
Exemplele bunei înțelegeri între membri ai diferitelor etnii prezentate de cadrele didactice la evenimentul de vineri au avut menirea de a reconfirma nu numai teoretic, dar mai ales practic, că acest model intercultural specific Dobrogei nu este numai la nivel declarativ. La acțiunea de vineri, organizată în colaborare cu Comisia de învățământ a Uniunii tătare, a participat și președintele UDTTMR, Varol Amet, care a fost unul dintre subiecții chestionarelor din cadrul proiectului "La țărm de comUniune", iar autoritățile au fost reprezentate de subprefectul Aidun Curt - Mola.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Sâmbătă, 06 Noiembrie 2010
Stire din Diverse : Andra și-a lansat un nou videoclip
Sâmbătă, 06 Noiembrie 2010
Stire din Diverse : "Nu va fi ce trebuie nici peste 20 de ani!"
Sâmbătă, 06 Noiembrie 2010
Stire din Diverse : Animale mai roz decât vedetele
Pagina a fost generata in 1.7167 secunde