70% din victime nu raportează accidentele, escrocheriile și abuzurile sexuale pe mare

442

Articole de la același autor

Mii de români muncesc alături de navigatori în flota mondială, în echipele de reparații sau în calitate de personal auxiliar. "Firesc este ca ei să beneficieze de prevederile contractelor colective de la bordul respectivelor nave, fără nicio discriminare - afirmă Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Contractul negociat de Asociația Internațională a Armatorilor și Federația Internațională a Transportatorilor reglementează drepturile tuturor categoriilor de personal de pe nave, fie că sunt marinari, auxiliari sau reparatori și indiferent de timpul lucrat la bord."
În practică există numeroase abateri de la această regulă, spune liderul sindical. Multe dintre contractele individuale semnate de lucrătorii auxiliari și din echipele de reparații au precizate doar în parte drepturile angajaților. Pentru restul se face trimitere la contractul general, în termeni evazivi. Titularii contractelor nu au pregătirea în dreptul muncii și dreptul internațional, iar mulți dintre ei nu cunosc limba în care sunt redactate acestea. Astfel că nu reușesc să înțeleagă ceea ce semnează. Din această cauză, nu știu că au mai multe drepturi decât cele înscrise în mod explicit în contractul individual și, ca urmare, nu beneficiază de ele.
Cine le poate apăra interesele? "Este clar că numai Sindicatul Liber al Navigatorilor, care este membru al Federației Internaționale a Transportatorilor, cea care a negociat contractul colectiv de muncă. Noi suntem singura structură sindicală din România calificată să intervină în această problemă contractuală și să acorde consiliere și sprijin" – afirmă Mihălcioiu.
Problema este că un număr foarte mic de lucrători auxiliarii și din activitatea de reparații sunt înscriși în SLN.
"Noi îi încurajăm să devină membri ai sindicatului. Încercăm să-i organizăm, pentru că se confruntă cu mari probleme și au nevoie de sprijin. Sunt multe cazuri care ajung la noi și încercăm să le soluționăm. Cele mai multe – circa 70% - rămân neraportate și, de aceea, nerezolvate" – susține liderul de sindicat.
Printre problemele semnalate în rândul acestor categorii de personal de pe nave se numără: accidente soldate cu decesul sau rănirea lucrătorului, nerespectarea contactelor de muncă de către angajator, plata unor salarii mai mici decât cele negociate, debarcarea fără plata drepturilor la zi și fără achitarea cheltuielilor de repatriere, concedieri abuzive și abuzuri sexuale. "Am avut plângeri din partea unor artiști, care s-au dus să susțină un spectacol pe o navă de pasageri. Când au ajuns la bord li s-a spus că au venit degeaba, pentru că există o altă trupă. Artiștii români fuseseră trași pe sfoară de o firmă de impresariat, care le luase comisionul. Într-un alt caz, o dizeuză cunoscută ni s-a plâns că cei ce o angajaseră să cânte pe navă, așteptau altceva de la ea, decât programul artistic. O tânără angajată ospătar, pe o navă de pasageri, a alunecat pe o pată de ulei și și-a fracturat bazinul. Din cauza accidentului de muncă nu a mai put avea copii. Angajatorul a mințit-o, accidentul nu a fost raportat și tânăra a rămas fără drepturile de asigurare" – relatează Mihălcioiu.
Toți cei ce au apelat la sprijinul SLN nu erau membri de sindicat. Cu toate acestea li s-a acordat ajutorul. O parte dintre cazuri au fost soluționate. S-au obținut salarii, bani de asigurări, costul repatrierii, returnarea comisioanelor date intermediarilor.
"În rândul reparatorilor se semnalează cele mai grave probleme, apar cele mai multe accidente de muncă - spune liderul SLN. Oamenii lucrează în condiții grele, periculoase, cu mijloacele bordului, în timpul marșului, când nava se mișcă. Din păcate, tocmai acești oameni care au nevoie cel mai mult de sprijin, nu iau contactul cu sindicatul decât după ce e prea târziu."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6942 secunde