Când va avea România cel de-al doilea registru maritim?

1258
7
Când va avea România cel de-al doilea registru maritim? - candvaavearomania-1462461123.jpg
Cel mai mare rezervor de forță de muncă al flotei mondiale este Republica Filipine. Ea asigură 25% din cei 1,5 milioane de navigatori de pe mările și oceanele lumii. În orice moment, la bordul navelor se află circa 229.000 de marinari. Potrivit unui raport guvernamental, în 2015 au navigat 358.898 marinari filipinezi, care au adus o infuzie de 5,575 miliarde de dolari în economia țării. Navigatorii se bucură de o atenție specială din partea statului filipinez, care este preocupat de pregătirea lor, de deschiderea piețelor pentru ei și de protecția lor socială.

România a fost și rămâne în continuare una dintre cele mai importante surse de forțe de muncă marinărești din flota europeană, dar rolul ei tinde să se diminueze, la aceasta contribuind indiferența cu care marinarii sunt tratați de instituțiile statului. Cea mai bună dovadă este faptul că ministerele Transporturilor și Muncii nu știu nici măcar câte contracte de îmbarcare există și câți marinari români sunt pe mare în acest moment. Respectivele instituții nu sunt curioase să afle nici câte locuri de muncă există pe mare pentru navigatorii noștri și nici care este aportul valutar al acestei categorii socio-profesionale la economia țării.

Potrivit estimărilor făcute de cei ce activează în această industrie, din totalul de 33.000 de deținători de brevete și certificate de capacitate ar mai fi activi circa 14.600 de navigatori români, care reușesc să obțină un contract de muncă cel puțin o dată la doi ani și care aduc venituri de circa 200 de milioane euro pe an, în țară.

Dată fiind importanța socială și economică a acestei profesiuni, Ministerul Transporturilor ar trebui să fie preocupat de creșterea numărului locurilor de muncă pe mare pentru navigatorii și cadeții români. Împreună cu companiile de crewing, cu Sindicatul Liber al Navigatorilor și cu instituțiile de învățământ marinăresc, ar trebui să elaboreze o strategie în acest sens, al cărei punct central să fie înființarea pavilionului maritim internațional al României.

În prezent, Ministerul Transporturilor are mâinile libere să reia acest proiect, ca urmare a deciziei din 7 martie 2016 a Curții de Apel Constanța de a anula contractul prin care administrarea celui de-al doilea registru maritim fusese dată companiei Romanian International Flag Administration - RIFA (fostă Ilvana Holding Ltd.).

În timpul vizitei din 29 martie 2016, pe care a făcut-o în portul Constanța, i-am spus ministrului Transporturilor, Dan Costescu, că ar putea intra în istoria shipping-ului românesc, dacă ar înființa acest al doilea registru. Ministrul a zâmbit și

n-a spus nimic. Nu știu dacă a înțeles ce îi ceream, dar cert este că nu s-a întâm-plat nimic de atunci și până astăzi.

Sunt convins că pentru a se schimba ceva este nevoie de o acțiune concertată din partea întregii comunități a shipping-ului românesc: companii de crewing și de agenturare, instituții de învățământ marinăresc, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Liga Navală Română.

Țara noastră a mai avut un al doilea registru maritim. În august 1998, Guvernul Radu Vasile a aprobat OG nr. 116 prin care instituia regimul special pentru activitatea de transport maritim internațional. Actul normativ prevedea scutiri la plata impozitului pe profit, a TVA, a taxelor vamale și accizelor, sprijinul statului în finanțarea construcțiilor de nave în țară sau la achiziționarea lor din import. În schimbul acestor facilități, companiilor de navigație li se cerea o taxă anuală, calculată în funcție de tonajul net și de vechimea navei (care putea fi de 375 dolari în cazul unei nave de 1.000 tdw, mai tânără de 10 ani, sau de 5.980 dolari, în cazul unei nave de 150.000 tdw, în vârstă de peste 25 ani).

În spiritul neseriozității românești, Guvernul Mugur Isărescu a desființat, cu celebrele HG-uri 205 și 207 din decembrie 1999, facilitățile oferite de OG 116/1998, companiile înscrise în cel de-al doilea registru fiind obligate să plătească nu numai taxa anuală pe tonaj, ci și impozit pe profit. Reacția a fost previzibilă: toate companii s-au retras din regimul special maritim. 

Comentează știrea

Palaz
6 mai 2016
Mincinoșii

Dar de ce nu spuneți câte mii lucrează prin companii off-shore și nu plătesc taxe și impozite și contribuții la bugetul statului român ?

un cazan
6 mai 2016
dute acasa

Cine sa ia initiativa Cazan of III de la ANR.Ala are in cap numai case de amanet si primarii de doi bani.Poate ii scoate vreun procuror spagile din cap

Marinar
6 mai 2016
pentru Palaz

Mai, baiete, se vede ca habar n-ai pe ce lume traiesti. Conform prevederilor Codului fiscal "Veniturile din activități dependente desfășurate în străinătate și plătite de un angajator nerezident nu sunt impozabile și nu se declară în România". Ai priceput sau trebuie sa iti traduc? Marinarii aduc toti banii in tara, patesc TVA, taxe si impozite locale, platesc din greu la Ceronav si ANR, iar statul nu face nimic pentru ei.

Caragiale
6 mai 2016
Al doilea pavilion

Tradare tradare dar sa stim si noi neicusorule. Poate sa preia Dumnezeu registrul celui de-al doilea pavilion ca ANR-ul nu are nicio sansa. Tentatia va fi mare de tot si oamenii statului pusi in functii si pe care nu poate nimeni sa ii mai dea jos vor incerca sa faca asa cum vor muschii lor, adica sa nu se faca nimic daca nu "iese" ceva. Astea sunt vise. Unde am avea niste functionari corecti, bine platiti, care sa aplice echidistant si exact legea in spiritul si litera ei si nu sa o interpreteze asa cum spune interesul personal? Si apoi de aici nici o lege nu ar putea exista fara sa impuna niste locuri de munca, niste standarde pentru munca si viata marinarilor, pentru plata unor taxe corecte la stat si pentru facilitarea inscrierii in registru a navelor cu celeritate 20/24 si 12/12 . Nu ? E un vis frumos....

Comandant
6 mai 2016
actiune

Mai baieti, daca sunteti cu adevarat lupi de mare si va pasa, treceti la actune. Mergeti la Liga Navala, la SLN, adresati memorii colective Ministerului Transporturilor si guvernului, exercitati presiune. Daca sunt mai multe glasuri vor trebui sa faca ceva. Ziaristul acesta si-a facut datoria, a ridicat problema, acum e datoria noastra sa facem ceva pentru noi, pentru generatiile viitoare de marinari, pentru tara asta pe care inca o mai iubim si pe care nu ne induram sa o parasim. Restul discutiilor sunt vrajeli de oameni neputinciosi, de guvizi si plevusca.

Costel
6 mai 2016
impozit

Ma deranjaza si ma doare cand toti se uita cu jind la venitul unui marinar indiferent de functie si vor sa platim taxe ....fara ca ei sa stie ce sacrificiu au facut mai toti marinari sa ajunga offiteri .......cum isi gasesc de munca si ce inseamna aceasta puscarie plutitoare ptr . Apoi ei nu stiu ca acesti marinari platesc din buzunarul lor asigurari medicale sau nu o sa beneficieze de pensie............ar mai fi multe de spus dar tac. Cu respect

Sef Mecanic
7 mai 2016
Registru maritim/SLN

Dragi sindicalsti,cu regret va spun ca pentru cei care mai naviga si platesc taxe lunare de 25 euro catre SLN,sunt intersati f.putin sau de loc de infiintarea unui al 2 lea registru.Asa ca faceti si voi ceva util pentru noi cei care navigam,luptati pentru obtinerea unor pensii decente,nu vedeti ca suntem de rasul lumii cu pensii de maturatori stradali.Rusine !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.235 secunde