Cât de grele sunt examenele pentru navigatorii români?

3864
8

Articole de la același autor

Cadeții, ofițerii și nebrevetații israelieni aflați în căutarea unui loc de muncă pe piața internațională întâmpină dificultăți la angajare, întrucât documentele lor (brevetele, certificatele de competență și celelalte atestate de pregătire profesională) nu sunt recunoscute de o serie de țări.

Din acest motiv, Autoritatea de Instruire Maritimă din Israel (IMTA) s-a adresat Autorității Navale Române, pe data de 12 februarie 2015, solicitându-i asistență. Concret, IMTA dorește ca documentele navigatorilor israelieni să fie preschimbate, contracost, cu altele românești. IMTA ar vrea să fie declarată sucursală sau institut pe legea română, astfel încât cursurile și examenele organizate de ea, precum și documentele eliberate să fie recunoscute ca fiind românești.

Evident, ANR a respins solicitarea, ea fiind în contradicție cu legislația națională.

O istorie rușinoasă

Am menționat acest episod pentru a scoate în evidență prestigiul de care se bucură ANR pe plan internațional. Trebuie menționat că documentele marinărești eliberate de ea sunt recu-noscute, astăzi, în întreaga lume.

Această poziție a fost dobândită cu dificultate, cu eforturi în direcția modernizării activității și schimbării mentalităților.

După 1990, pe timpul fostului Inspectorat al Navigației Civile (actualul ANR), căpităniile portuare au primit dreptul de a elibera carnetele de marinar. Era vremea când românii obțineau cu greu viză pentru Europa. Cum carnetul de marinar avea același regim ca pașaportul de serviciu, căpităniile s-au apucat să-l tipărească pe rupte și să-l comercializeze. Micul trafic în Serbia, Ungaria și Moldova se făcea pe bază de carnet de marinar.

Totul a ieșit la iveală prin 1993 sau 1994, când autoritățile din Austria au reclamat guvernului de la București că au depistat un grup de rurali români, cu carnete de marinar în buzunar. Cercetările au scos la iveală atunci că un întreg sat din nordul Moldovei, de la copilul de șapte ani, până la barbă albă, se pricopsise cu carnete de marinar.

Până în 2003, examenele de brevet, capacitate, promovare, reconfirmare, organizate de ANR durau foarte mult, aveau o doză mare de subiectivism și un risc ridicat de fraudare. Spre exemplu, examenul de brevet cuprindea trei probe - scris, oral și practică -, care se întindeau pe 30 de zile.

Modelul american

Începând din luna mai 2003, pe vremea când la cârma ANR era Marin Chintoan-Uță, s-a introdus examenul computerizat în vederea eliberării brevetelor și certificatelor de capacitate, după modelul american. Piesa de bază a sistemului era constituită din aproxi-mativ 11.000 de întrebări, în română și engleză, în medie peste 3.500 pentru fiecare specialitate (navigație, electromecanică, electrică). La proiectarea testelor lucraseră, timp de un an, 40 de specialiști din cadrul CERONAV, Universității Maritime, Academiei Navale, ANR, industriei navale și unor companii private.

Ambroziu Duma, director adjunct al ANR la acea vreme, declara că sistemul elimină subiectivismul din procesul de examinare și reduce posibilitatea de manifestare a fenomenului corupției.

Am consemnat, la scurt timp, rezultatele primei sesiuni de examene asistată de calculator. Fuseseră declarați promovați 80% dintre ofițerii de punte examinați și 38% dintre ofițerii mecanici. În anul anterior, 2002, când verificarea cunoștințelor se făcea prin metoda clasică, procentul de promovabilitate fusese de 90% pentru ofițerii de punte și, respectiv 80%, pentru ofițerii mecanici.

Computerul examinator

De-a lungul anilor s-au spus multe povești despre examenul computerizat: unii i-au căutat hibe, alții i-au lăudat. Cert este că sistemul a rămas în picioare și este continuu îmbunătățit.

În prezent, computerul examinator cuprinde o bază de date extrem de bogată, cu câte 1.000 de întrebări pentru fiecare disciplină. 80% dintre ele se referă la activitatea de zi cu zi, de la navă, iar circa 50% sunt în limba engleză.

Pentru fiecare disciplină se aplică un test cu 30 de întrebări, generate alea-toriu, de un program, din baza de 1.000. Fiecare dintre întrebări are mai multe variante de răspuns, iar o întrebare poate avea unu până la trei răspunsuri corecte. Fiecare întrebare este notată cu unu sau două puncte, în funcție de dificultate.

Rezultatele la teste, pentru fiecare disciplină se notează de la 1 la 10. Notele se determină prin împărțirea punctajului maxim la 10, iar nota minimă de trecere la fiecare disciplină este 7.

Timpul alocat pentru rezolvarea testului la fiecare disciplină este de o oră. În practică, rezolvarea nu durează mai mult de 35 de minute.

Numărul de discipline diferă în funcție de tipul de examen. Spre exemplu, examenul de brevet pentru ofițerii punte cuprinde șase discipline teoretice. Astfel spus, candidatul trebuie să răspundă la 180 de întrebări.

Pentru a beneficia de dreptul de a fi reexaminat, acesta trebuie să obțină cel puțin nota 7 la patru dintre cele șase discipline. Pentru cele la care nu a obținut nota de promovare, se poate prezenta la reexaminare în decurs de un an.

Pe timpul examinării, candidatul este față în față cu computerul. Programul este astfel conceput, încât nimeni nu poate interveni, de la unitatea centrală, pe computerul celui examinat. La finalizarea testului, candidatului îi este afișat rezultatul: numărul de puncte obținute și nota.

De abia atunci se restabilește conexiu-nea cu unitatea centrală, aflată în fața comisiei de examinare. Procesul verbal al examinării este scos pe loc, la imprimantă, și semnat de cei trei membri ai comisiei de examinare și de cel examinat. Acesta din urmă poate formula obiecții.

Examenul teoretic computerizat este precedat de cel practic, care se efectuează pe unul dintre simulatoarele CERONAV. În prezent, un examen organizat de ANR nu durează mai mult de trei zile (candidații preferă să dea testul la două discipline pe zi). În cea de a patra zi, absolventul primește brevetul sau certificatul.

Periodic, în funcție de modificarea reglementărilor din navigație, întrebările din baza de examinare sunt revizuite.

Săptămânal, la ANR, sunt examinate circa 50 de persoane. În medie, pe an, 60% dintre candidați absolvă examenul din prima încercare, fapt ce demonstrează că gradul de dificultate al probelor este mediu.

Candidaților li se dă posibilitatea de a se acomoda cu sistemul de examinare, contracost. O zi de "antrenament" pe computer (cu întrebări similare celor din examen) costă 10 euro.

De-a lungul anilor, au existat câteva tentative de fraudare a examenului computerizat, cu ajutorul tehnicii audio-video. Un candidat a fost surprins cu o cameră video, prin care transmitea imaginea testului, în afară. În cască primea răspunsurile corecte. 

Comentează știrea

naekst
7 mai 2015
Examenele navigatorilor romani

Voi chiar credeti ce spuneti? Documentati-va printre cei ce au dat un astfel de examen si apoi scrieti doar ce ati flat nu ce va spune ANR

noName
7 mai 2015
- naekst -

naekst , la ce te referi ? ca ar fi mai multe lucruri in neregula ...

godzila
8 mai 2015
preturi corecte

Anul trecut, un examen de off. I era 1300 lei. Acum este 2600 lei. Bai baieti, astia de la ANR, cam cat credeti voi ca o sa va mai suportam hatia asta? Asa a fost si cu policlinica CFR si acum sunt si altele...Noi suntem pregatiti de catre institutii superioare si...ce ar fi daca ne-ati da brevetele din oficiu contra unei taxe de bun simt? Ce spuneti voi stimati colegi, ar fi bine?

navigator
8 mai 2015
prostii!

De ce nu scrieti mai bine ca o buna parte din raspunsurile la intrebari sunt gresite!!!! Iar oamenii trebuie sa le invete asa, gresite, daca vor sa promoveze examenele! Ce va spun cei de la ANR este o mare prostie!!! Dar deh, trebuie sa dea bine in presa! Mai bine mergeti acolo, la sediu, cand se sustin examenele si intrebati-i pe oameni cat de corecte sunt raspunsurile si daca sunt intr-adevar revizuite cu normele in vigoare! Veti avea alte raspunsuri!

spagarul srl
8 mai 2015
spaga examene

Spaga se ia in continuare la ANR si este de ordinul miilor de euro.Intrebati-l pe nea Titi Simion ca acum e la pensie si ar putea vorbi.Dar sa-i dati spaga mai intii ca altfel nu vorbeste.Dovada ii sint progeniturile(Dan si Dorin) care au terminat scoala si au trecut examenele datorita lui taticu

Dan
23 mai 2015
examinari

o mare timpenie esti pus sa inveti pe din afara niste chestii absurde un ex simplu codul IMO la marfuri periculoase, Noi ne dam engleziti toti balticii dau in limba lor examene noi ..... si cate si mai cate la legislatie la fel ...... se bat legile cap in cap si apoi le explici ca nu e bine .......si pina la urma taci din gura ca nu ai cu cine .Asta e bine ca indienii si alte natii asiatice gen pipty pive pot sa dea examene in toata lumea si cu carnet de UK si bahamas si naviga frate pe bani buni .

Titi Marin
22 august 2016
dd@dddd.com

Nici mama ta nu te-a facut din oficiu ci cu tactu. La examen cu tine leoaza! Sa vedem cat esti de pregatit , TRANTORE!

Răspuns la: preturi corecte
Adăugat de : godzila, 8 mai 2015
Anul trecut, un examen de off. I era 1300 lei. Acum este 2600 lei. Bai baieti, astia de la ANR, cam cat credeti voi ca o sa va mai suportam hatia...
lionel giurgiu
22 august 2016
dd@dddd.com

Titi Simion este un mare gunoi. Vrea spaga de la TOTI indiferent daca ai stiut sa nu la examen. Gunoi era si cand naviga la pescuit oceanic pe nave frigorifer. Cred ca a fost securist!

Răspuns la: prostii!
Adăugat de : navigator, 8 mai 2015
De ce nu scrieti mai bine ca o buna parte din raspunsurile la intrebari sunt gresite!!!! Iar oamenii trebuie sa le invete asa, gresite, daca vor sa...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.437 secunde