Cine e de vină că marinăria își pierde farmecul? Shipping-ul se îndreaptă spre o nouă criză de ofițeri maritimi! (I)

4511
2
Cine e de vină că marinăria își pierde farmecul? Shipping-ul se îndreaptă spre o nouă criză de ofițeri maritimi! (I) - fondcineedevinacamarinariaisipie-1637694924.jpg

Articole de la același autor

• Interviu cu Adrian Mihălcioiu - liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România

- Domnule Adrian Mihălcioiu, în condițiile pandemiei Covid-19, cum a evoluat piața forței de muncă marinărești?

- Pentru industria shipping-ului, viitorul nu arată prea bine. De pe acum se prefigurează o criză a personalului navigant, care se va accentua în anii 2025 – 2030. Comenzile primite de șantierele navale pentru construcția de noi nave sunt tot mai mari. Deși gradul înalt de automatizare a instalațiilor navale a făcut ca necesarul de personal de la bordul navelor să fie mai redus, cererea de forță de muncă este din ce în ce mai mare întrucât flota mondială este în continuă creștere. Pe de altă parte, progresul tehnologic din shipping-ul mondial a dus la schimbări în structura competențelor cerute pe piață. Astăzi este nevoie de o forță de muncă tot mai specializată, iar furnizorii de echipaje din țările asiatice nu țin pasul cu noile cerințe. Pandemia și restricțiile impuse de statele maritime au afectat piața forței de muncă marinărești, descurajându-i pe mulți să mai plece pe mare, în ciuda salariilor mai atractive decât pe uscat. Se estimează că, până în 2030, deficitul va crește la 25.000 – 30.000 de ofițeri. Se constată că numărul celor care vor să îmbrățișeze meseria de navigator este în scădere, iar unii dintre cei ce sunt pe mare încep să-și caute locuri de muncă pe uscat. Iată că pe lângă criza containerelor, a lanțurilor de aprovizionare, avem și una a personalului navigant.

- Cum așa, salariile de pe mare nu mai sunt suficient de atractive pentru a preveni o criză a forței de muncă în flota mondială?

- În prezent, o mulțime de factori erodează atractivitatea salariilor de pe mare. Creșterea inflației face să scadă puterea de cumpărare a tuturor veniturilor, inclusiv a celor obținute în shipping. Pe de altă parte, munca navigatorilor este tot mai încărcată de responsabilități suplimentare, care au prea puțină legătură cu specificul meseriei: numeroase inspecții, o mulțime de documente de completat, multă birocrație.

- În aceste condiții, ar putea crește numărul femeilor navigatori?

- Prezența femeilor în shipping-ul internațional continuă să fie foarte redusă. Astăzi, numărul ofițerilor femei din flota mondială este de numai 25.000, mult prea mic în raport cu efectivul de circa 1,9 milioane de navigatori. Dacă flotele occidentale au fost mai permisive, primind femei la bordul navelor, multe alte flote au rămas inaccesibile acestora.

- Care este situația locurilor de practică pentru cadeți?

- Și în cazul lor avem de a face cu o criză. Companiile doresc să recruteze numai forță de muncă gata calificată. Nu mai vor să investească în pregătirea ei, fapt ce contribuie la adâncirea crizei ofițerilor. Dacă nu își vor schimba politica privind resursa umană, dacă nu vor investi în pregătirea ei, în formarea viitorilor ofițeri, nu vor avea niciodată personalul calificat necesar. În cazul cadeților români, din fericire, situația locurilor de practică s-a revigorat un pic în ultimii ani. În schimb, situația cu care se confruntă aceștia la bordul navelor nu este cea firească unui proces normal de integrare în muncă și în profesiune. De regulă, cadeții sunt folosiți pe alte posturi decât cele de ofițeri, fapt ce a avut drept consecință apariția unor accidente de muncă în rândul lor. Întotdeauna când ajung la nave, cadeții sunt tratați ca o forță de muncă brută, nicidecum ca un personal ce trebuie să se specializeze pentru funcțiile de ofițer. Este, într-adevăr, necesar să învețe cum să rezolve o serie de probleme ce țin de competența nebrevetaților, dar aceasta ar trebui să se facă printr-un program foarte scurt. Cea mai mare pondere a timpului petrecut pe mare ar trebui să fie alocată instruirii în meseria de ofițer. (Va urma)

Comentează știrea

Harap
24 noiembrie 2021
solutie

You pay peanuts you get monkeys.. Qed.

Unu informat
21 ianuarie 2022
minciuni

Mizerii! Santierele navale n-au comenzi pentru constructia de nave noi, intreaba la Damen Mangalia sau Galati, intreaba la Vard Tulcea sau Braila, intreaba la Santierul din Constanta. In alt articol acelasi Mihalcioiu propunea reinfiintarea flotei comerciale romane, iar in acest articol se plange ca n-are viitor marinaria. Rusine.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4412 secunde