Creștere spectaculoasă a traficului de mărfuri în porturile maritime românești

316
Creștere spectaculoasă a traficului de mărfuri în porturile maritime românești - fondcresterespectaculoasaatrafic-1627408598.jpg
Traficul de mărfuri din porturile maritime românești este în continuă creștere, semn că economia și-a revenit din recesiunea provocată de pandemia Covid-19.

Marţi, 27 iulie 2021, se aflau sub operațiuni de încărcare – descărcare 34 de nave, din care: 30 de nave la Constanța, 3 nave în zona Midia și una la Mangalia. Marea lor majoritate erau nave de capacitate mică și medie. Alte șapte nave așteptau să intre la descărcare. Pentru următoarele trei săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 64 de nave, din care 29 de portcontainere.



Aproape de recordul absolut


Stimați cititori, porturile maritime românești au încheiat primele șase luni din 2021 cu un trafic general de mărfuri în creștere cu 8,0% față de cel consemnat în aceeași perioadă din 2020. Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat 32.113.009 milioane de tone.

Structura traficului a fost următoarea: importuri - 10,43 milioane tone; exporturi - 9,35 milioane tone; tranzit - 9,96 milioane tone; cabotaj - 2,35 milioane tone.

La finalul primelor șase luni ale anului 2021, traficul maritim s-a ridicat la 24,24 miilioane de tone (în creștere cu 8,06% față de aceeași perioadă din 2020), iar cel fluvial, la 7,87 milioane de tone (mai mare cu 7,96%).

Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține până la sfârșitul anului cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 64,226 milioane de tone, mai mare cu cel puțin 6,37% față de anul 2020 și cu doar 3,58% sub recordul absolut din 2019.

Dar având în vedere faptul că recoltele de cereale din România, Ungaria și Serbia sunt excepționale în 2021, iar disponibilitățile pentru export vor crește, sunt șanse ca traficul de mărfuri din portul Constanța să înregistreze un salt peste așteptări până la sfârșitul acestui an.

Cerealele fac legea la Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 28.392.030 tone de mărfuri, cu 5,43% mai mult față de ianuarie - iunie 2020. Au influențat pozitiv creșterea cantităților de: minereuri și deșeuri metalice (+45,28%), cărbune (+34,47%), produse alimentare (+41,68%), produse chimice (+56,56%), minerale brute și neprelucrate (+36,73%), echipamente și mașini (+3,47%). În schimb, cerealele au avut o ușoară influență negativă, cantitățile derulate fiind mai mici cu 4,09% față de primele șase luni din 2020.

În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase continuă să dețină cea mai mare pondere: 40,35% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (13,91%), mărfurile containerizate (10,89%), hidrocarburile (9,94%), îngrășămintele și produsele chimice (9,07%), combustibilii solizi (7,03%) și produsele metalice (4,14%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 3.092.584 tone, respectiv 312.169 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 0,09%, în tone, dar mai mare cu 0,54%, în TEU.

Portul Midia, salt impresionant

În lunile ianuarie - iunie 2021, zona petrolieră Midia a derulat un trafic total de 3.567.573 tone de mărfuri, cu 35,21% mai mare decât în aceeași perioadă din 2020. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 91,12% din totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat o creștere de 41,96%. Diferența de 8,88% de trafic este reprezentată de o varietate mare de mărfuri: animale vii, ciment și materiale de construcții, îngrășăminte, produse chimice, echipamente și mașini.

Portul Mangalia, un pas înapoi

Micuțul port Mangalia a manipulat doar 153.406 tone de mărfuri, cu 7,39% mai puțin decât în ianuarie - iunie 2020. În structură, cimentul reprezintă 62,96% din traficul total, produsele petroliere – 29,75%, iar produsele metalice – 2,99%.

x x x

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 125,5 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 2,2% față de perioada ianuarie - iunie 2020. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 71,5 milioane tone de mărfuri, cu 2,7% mai puțin decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 13,6 milioane de tone (+0,6%), Kavkaz – 7,2 milioane de tone (-18,9%), Taman – 16,5 milioane de tone (creștere de 1,6 ori), Rostov pe Don – 7,3 milioane de tone (-4,4%).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.1974 secunde