În primul semestru al anului 2021

11.690 de unități navale au tranzitat canalele navigabile românești

231
• Traficul de mărfuri a crescut cu 5%

În anul 2021, fluxurile de mărfuri au crescut constant pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari. Transportul pe apele interioare se dovedește a fi mai atractiv decât cel rutier și cel feroviar, tariful pe tona de marfă transportată fiind mai mic. Grație ploilor abundente de pe continent, transportatorii au beneficiat de condiții bune de navigație pe Dunăre, de la începutul anului și până acum, iar dacă ar fi fost și mai multă marfă de transportat, nimeni nu s-ar fi supărat.




Cerealele și minereurile domină traficul


„În primele șase luni, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. „Traficul a fost de 17,279 milioane de tone capacitate, cu 1,84% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 8,434 milioane de tone de mărfuri, cu 5,04% mai mult decât în ianuarie – iunie 2020”.



În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 44%. În ianuarie – iunie 2020, ponderea lor era de 46%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 31%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produse chimice - 7%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În primele șase luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări a fost de 64%. Aceasta reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 8,434 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul României au fost transportate 36%, pentru Serbia - 35%, Ungaria - 13%, Bulgaria - 11%, Austria – 1%, Slovacia – 1%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.



În primele șase luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 11.690 unități navale, din care: 8.156 barje, 1.647 șlepuri, 26 nave fluvio-maritime, 1.858 remorchere împingătoare și 3 nave de pasageri (yacht-uri).

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Odată cu domolirea pandemiei Covid-19, economia mondială și comerțul internațional au început să se redreseze. Astfel că prin porturile de la Dunăre, pe canalele navigabile și prin portul Constanța vor fi tranzitate mai multe mărfuri.



În luna iulie va începe exportul de cereale din noua recoltă, care se anunță a fi foarte bună. Iarna a fost blândă, ploi au fost de ajuns, iar culturile de păioase n-au mai dus lipsă de apă. Se estimează o creștere între 31% și 57% a cantităților de cereale față de 2020, care a fost un an secetos, producția urmând să crească la 25 – 30 de milioane de tone. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.7018 secunde