Deputații au votat împotriva navigatorilor și cadeților români

5998
17
Deputații au votat împotriva navigatorilor și cadeților români - studentiumc-1363110026.jpg

Articole de la același autor

În fiecare an, circa 1.500 de cadeți ies de pe băncile Academiei Navale "Mircea cel Bătrân" și Universității Maritime din Constanța, dar foarte puțini dintre ei reușesc să-și finalizeze cursurile în primele 12 luni după absolvire, să devină ofițeri. Fără stagiul de practică de cadet, nu se pot prezenta la examenul de brevet organizat de Autoritatea Navală Română. 

Fabrica de… disperați

Mii de absolvenți ai învățământului superior marinăresc, din promoțiile ultimului deceniu, s-au aflat în această situație disperată, întrucât România a scos pe bandă rulantă navigatori fără practică și fără brevet. Statul a organizat facultățile de marină, dar n-a oferit nicio soluție pentru stagiul obligatoriu al cadeților, lăsându-i să se descurce pe spezele proprii. Mulți dintre cei ce au reușit să obțină un contract de îmbarcare pe nave străine au fost nevoiți să plătească sute și mii de dolari pentru voiajul de practică.

Conform informațiilor din piață, unele companii arăbești au profitat de criza locurilor de practică și au făcut din stagiile de cadet o adevă-rată industrie. Inițiații susțin că, în unele cazuri, s-a abuzat în așa hal, încât, dacă autoritățile ar fi deschis ochii, ar fi constatat că, pe aceeași navă și în același voiaj, numărul cadeților îl depășea de două - trei ori pe cel al membrilor echipajului, că documentele de efectuare a stagiului de practică s-au plimbat pe mare mai mult decât cadeții.

Mulți alți absolvenți au fost nevoiți să plece în voiaj ca simpli marinari și, în loc să facă practica pe punte sau la mașină, au făcut șmotru, au curățat punțile și coca navei de rugină, au vopsit și au făcut hamalâc în magazii. Nu e de mirare că unii dintre cei ce au reușit să-și ia brevetul sunt nevoiți să plece în primul voiaj de ofițer pe post de… cadet.

Există, însă, și o altă categorie - nimeni nu poate spune cât e de mare - a celor ce nu reușesc să ajungă pe mare nici după doi, trei sau patru ani de la absolvire. În cele din urmă, sunt nevoiți să renunțe la visul de a naviga. Dezamăgiți, "ancorează" pentru totdeauna într-o activitate de la uscat.

O afacere profitabilă

Șansa rezolvării crizei locurilor de muncă și de practică pe mare a apărut odată cu lansarea proiectului de înființare a registrului maritim internațional al României. Atragerea a cel puțin 100 de nave străine, din primul an, sub pavilionul românesc reprezintă o oportunitate pentru navigatorii și cadeții noștri. În definitiv, de ce are nevoie România, astăzi, de flotă? Doar ca să-i fâlfâie tricolorul pe mările și oceanele lumii și să încaseze câteva milioane de dolari pe an, din taxa de tonaj și, în rest, să profite armatorii străini de oaza de fiscalitate creată?

Principalul scop al afacerii numită registrul maritim internațional, căci este vorba de o afacere profitabilă (pentru alții), trebuie să fie asigurarea locurilor de muncă și de practică pentru cetățenii țării noastre. Iar dacă sunt și alte beneficii, e foarte bine.

După cum am arătat într-o ediție anterioară, Sindicatul Liber al Navi-gatorilor a depus, la comisia pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților, o listă de propuneri. Printre altele, SLN a solicitat ca, în viitoarea Lege privind aprobarea OG nr.19/2012 pentru modificarea și comple-tarea OG nr. 42/1997 privind transpor-tul maritim și pe căile navigabile interioare, să se prevadă că: "Pe orice navă care arborează pavilionul român, au dreptul să desfășoare activități specifice studenții și absolvenții unităților de învățământ de marină (cadeți). Prin contractele colective de muncă se vor stabili condițiile de îmbarcare a cadeților și numărul acestora." În ciuda lobby-ului făcut, propunerea SLN nu a fost adoptată de comisie.

Cum au votat deputații

Ieri, la ora 10,30, proiectul de lege, cu câteva modificări operate la pro-punerea Autorității Navale Române și cu un singur amendament acceptat din partea SLN, a intrat în dezbaterea plenului Camerei Deputaților (forul decizional). Cu 88 de voturi, dintr-un total de 93 de deputați prezenți, proiectul a fost retrimis la comisie.

La ora 13,20, proiectul a revenit în plen bine periat. De această dată, cu 296 de voturi dintr-un total de 302 deputați prezenți, legea a fost adoptată în forma propusă de Senat. Un singur amendament a fost acceptat: revenirea sediului ANR de la București la Constanța.

Deputatul constănțean Dănuț Culețu (Forța Civică), susținător consecvent al intereselor navigato-rilor, a votat împotriva legii "periate". "În prima fază, reușisem să conving comisia să accepte propunerile SLN. Apoi, lucrurile s-au schimbat. Încă nu am aflat ce interese sunt la mijloc și cine a intervenit pe parcursul procesului legislativ pentru a elimina propunerile sindicatului. Votul de astăzi este o mare greșeală. Suntem în plină criză economică și Parlamentul ar fi trebuit să susțină interesele cadeților și navigatorilor români. Registrul maritim internațional al României ar fi trebuit să le asigure locuri de practică și de muncă. Deputații constănțeni și ANR aveau datoria să le susțină interesele" - a declarat Culețu.

În forma adoptată, legea este strâmbă, discriminatorie față de navigatorii și armatorii români, iar dreptul de control al statului român pe navele de sub pavilionul său este restrâns.

Comentează știrea

17 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
marius
13 martie 2013
SLN

Buna ziua, ma intreb oare cind sindicatul va dori sa se ocupe cu adevarat de aceasta problema.Daca chiar ii pasioneaza viitorul ofiterilor de marina, ar trebui sa isi puna mai multe intrebari.De exemplu de ce trebuie ca dupa anii de facultate si dupa cele 2 examene(de licenta si de brevet) sa fim obligati sa sustinem alte examene pentru brevetele superioare?Pare stupida aceasta intrebare, doar pentru nepriceputi.Sunt state in U.E., ca Danemarca,Norvegia,Suedia,s.a. unde nu se mai dat examene, doar pe baza perioade de ambarcare brevetele sunt emise automat.A verificat cineva asta? Nu, pentru ca INTERESUL ANR ar fi grav avectat.De ce trebuie sa studiezi nimic in UMC sau AMC timp de 3 ani? Nu s-a facut nimic in "perierea" acestor institutii a.i. sa se reduca perioada la 1-2 ani si sa aiba tinerii o perioada mai mare de cadetie.asta deoarece INTERESUL institutiilor ar fi grav afectat.Al cui INTERES il apara SLN????.

Timo
13 martie 2013
Articol Interesant

Situatia actuala este una de tot cacatul ... Insa exista si o parte buna ! Astfel se creeaza o selectie automata in randul studentilor si vor pleca doar cei capabili , descurcareti si demni de meseria asta dar din pacate si cei cu bani cu cap sau fara cap de cele mai multe ori. Raman doar cei care nu au nici o treaba cu aceasta meserie , care nu muncesc si vor totul pe tava . Si sunt destui in Romania ! Parerea mea ca legea junglei a fost si va fi intodeauna prezenta peste tot chiar daca ni s-a plantat in creier samanta asa zisei democratii . Nu este un lucru normal si nu il sustin dar este de datoria noastra sa schimbam ceva. Mosii astia si-au pierdut mintiile si si-au vandut sufletele pentru bani !

George ANMB CT
13 martie 2013
BANII si SPAGARII SUNT PROBLEMA

Salut! Eu sunt anul III la ANMB CT, am carnet de marinar din februarie 2012, si mi-am incercat norocul la mai multe firme de crewing (la unele chiar 2-3 ori) si dupa ce mi s-a eliberat carnetul si mai recent. La majoritatea firmelor mi-au zis ca nu au program cu cadetii, iar acolo unde mi-au zis ca au: "Stiti ... armatorii nu prea mai vor cadeti romani!" Aici apare problema (ca sa zic asa pct de pe i), pentru ca au fost multi "cei cu bani cu cap sau fara cap de cele mai multe ori" la mijloc ... care intr-un fel sau altul ne-au facut de ras si ne fac pe noi sa suferim acuma. Ca sa nu mai zic ca la UMC se promoveaza asa cum se promoveaza !!! Problema noastra, a cadetilor, trebuie luata in serios la nivel inalt dar dupa cum s-a mai zis si mai sus ... ANR nu are interes pentru ca pierde multi bani din afacere! ...

George ANMB CT
13 martie 2013
pentru deputati

Iar deputatilor care au votat impotriva noastra le doresc acelasi lucru care ni-l doresc si ei noua... Ei au ajuns mari si nu ii mai intereseaza ... Noi de ce sa ajungem sus ?

Rodica
13 martie 2013
parerea mea

Referitor la ce ai spus legat de selectia in randul studentilor..foarte putini sunt cei capabili, care sunt plecati. In rest, pleaca doar cei cu "pile" ..asa tot ei au ajuns sa ne faca de ras si sa fim noi pusi intr-o pasa proasta.. si aici ma refer la cei care chiar invata si vor sa plece sa navigheze.

Răspuns la: Articol Interesant
Adăugat de : Timo, 13 martie 2013
Situatia actuala este una de tot cacatul ... Insa exista si o parte buna ! Astfel se creeaza o selectie automata in randul studentilor si vor pleca...
Timo
13 martie 2013
Nu

Calitate nu cantitate ! Astfel sunt si sanse mai mari ca oameni desptepti si care au trecut cu greu prin sistemul de rahat sa schimbe ceva . Cat despre pilosi si oameni cu bani dar fara carte , ii deosebesti de restul foarte usor si te poti feri de ei. Din nou nu sunt de acord cu sistemul si oamenii de la putere dar sunt realist si ar trebuii sa fiti si voi . E de datoria noastra sa schimbam ceva atunci cand o sa ajungem la putere daca nu pentru noi , pentru copii nostrii !

Răspuns la: parerea mea
Adăugat de : Rodica, 13 martie 2013
Referitor la ce ai spus legat de selectia in randul studentilor..foarte putini sunt cei capabili, care sunt plecati. In rest, pleaca doar cei cu...
messer
13 martie 2013
Control asupra crewing-uri si armatori

Cine are cuvant de spus "acolo sus" trebuie sa faca in felul urmator: 1. orice firma de crewing sa fie obligata sa aibe program pentru cadeti si numai in baza recomandarilor de la facultatea unde cadetul este student, raspunzatoare de calitatea studentului si de ceea ce face acesta la nava fiind institutia de invatamant in cauza; 2. orice armator care doreste ofiteri romani sa fie obligat sa ia si cadeti romani; 3. testarile sa se efectueze la institutiile de invatamant si sa se ia in calcul evolutia acestuia pe parcursul anilor de studii. Asta insemnand controlul calitatii. Numai astfel vom putea avea continuitate, nu asa cum stau lucrurile acum. Nu au programe pentru cadeti, nu iau ofiteri fara experienta dar vor peste doi-trei ani ofiteri. Pai de unde vor mai fi daca nu pregatesc cadeti?

Marinar
14 martie 2013
PAVILION

Cadetii nu gasesc sa plece pt ca nimeni nu ia cadeti romani, armatorii dau navele in management, in Asia si managerii angajeaza asiatici, este foarte simplu, acum 15-20 ani ieseau maxim 100 indgineri pe an de la UMC, acum ies cu miile si nu stiu nimic, asa ca nu isi gasec de munca, asta este problema ca ies prea multi absolventi, si numarul navelor este aceleasi nu se construiesc 2000 nave pe an. Pavilionul este o mare mangla, la care si-au luat spaga baietii destepti ca in toate privatizarile din Romania, comisa din parlament de cine a fost mituita????

Stefan
14 martie 2013
Singura sansa reala

Nici macar nu au reusit inca sa faca ceva, ca a si inceput carcoteala ! egoismul " ba ca unii invata mai bine si altii nu, ba ca le ia colegul locul samd. Fratilor mai bine va uniti si sprijiniti actiunea SNT, e cea mai buna alegere. Sa mentionez ca prin ce treceti voi acum am trecut si eu si acum e si mai greu, pe fondul crizei tot mai putine locuri de munca. Personal nu ma pot plange am reusit sa ma fac apreciat si sa fiu el cel care este rugat sa accepte un loc de munca pe nave. Foarte adevarat ca autoritatile romane chiar si scoala ne pune bete in roate, in consecinta LUPTATI PENTRU DREPTURILE VOASTRE, SUSTINETI ACTIUNEA SNT ! Este cea mai realista. "Șansa rezolvării crizei locurilor de muncă și de practică pe mare a apărut odată cu lansarea proiectului de înființare a registrului maritim internațional al României. Atragerea a cel puțin 100 de nave străine, din primul an, sub pavilionul românesc reprezintă o oportunitate pentru navigatorii și cadeții noștri. În definitiv, de ce are nevoie România, astăzi, de flotă? Doar ca să-i fâlfâie tricolorul pe mările și oceanele lumii și să încaseze câteva milioane de dolari pe an, din taxa de tonaj și, în rest, să profite armatorii străini de oaza de fiscalitate creată? Principalul scop al afacerii numită registrul maritim internațional, căci este vorba de o afacere profitabilă (pentru alții), trebuie să fie asigurarea locurilor de muncă și de practică pentru cetățenii țării noastre. Iar dacă sunt și alte beneficii, e foarte bine. "

elec
14 martie 2013
crewing

Companiile de crewing nu au programe de cadeti. Ele danseaza cum le cinta armatorii si chiar mai mult decit atit, percep si spaga de la obraz. Insa problema esentiala sint ofiterii plecati cu pile dar care habar nu au de meserie, armatorii preferind ca pentru aceesi calitate slaba a muncii dar si salariu mai mic sa ia asiatici. Numai in meseriile strict necesare iau romani/bulgari/iugoslavi. Astea sint de regula ptr fiteri si electricieni, unde asiaticii chiar isi prind urechile. De pilda Eastmed are echipaje integrale filipineze, exceptind electricienii, unde chiar ei recunosc ca nu au alta varianta.

Răspuns la: Control asupra crewing-uri si armatori
Adăugat de : messer, 13 martie 2013
Cine are cuvant de spus "acolo sus" trebuie sa faca in felul urmator: 1. orice firma de crewing sa fie obligata sa aibe program pentru cadeti si...
17 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4708 secunde