Concurs Din cerul Europei curg pierderi de sute de milioane de euro

279
Din cerul Europei curg pierderi de sute de milioane de euro - e929f2dd90fea25ce5af4f75c839f05e.jpg

Articole de la același autor

Sute de aeroporturi închise, zeci de mii de zboruri anulate, milioane de călători așteptând în aerogări. Europa nu se mai poate folosi de spațiul său aerian. Începând din 15 aprilie, văzduhul de deasupra Bătrânului Continent a intrat în stăpânirea norului de cenușă vulcanică venit din Islanda. De cinci zile, guvernele, agențiile de meteorologie, de monitorizare a mediului și spațiului aerian sunt în alertă.

Criza vulcanică
O criză de acest tip nu s-a mai întâlnit în Europa. Unii comentatori s-au grăbit să o compare cu cea declanșată de atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, din SUA, dar alăturarea este deplasată.
Norul de cenușă vulcanică nu a provocat nicio victimă. Până în prezent, singurul său efect constă în faptul că Europa a fost nevoită să renunțe la transportul cu avionul și să folosească celelalte mijloace de deplasare.
Pe 16 aprilie, Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene - Eurocontrol anunța că, dintre cele 20.334 de zboruri din spațiul aerian continental, peste 8.000 fuseseră anulate. La acestea s-au adăugat alte 600 de zboruri transatlantice. Pe 17 aprilie, din cele 28.000 de zboruri programate, au mai avut loc doar 5.000.
Un număr de 23 de state au restricționat total sau parțial zborurile civile, printre ele numărându-se și România, care începând de pe 17 aprilie, de la ora 18, a închis toate aeroporturile.
Sâmbătă, mai rămăsese deschis doar spațiul aerian al Spaniei, Balcanilor de Sud, Bulgariei, sudului Italiei, Greciei și Turciei.

Cine pierde, cine câștigă?
Fenomenul a afectat în primul rând afacerile din sectorul aero. Eurocontrol a estimat la 200 de milioane de euro pe zi pierderile companiilor de transport aerian. La acestea trebuie adăugate cele ale aeroporturilor și serviciilor conexe din domeniu.
Pagubele companiilor aeriene românești au fost evaluate la 2 milioane de euro pe zi, iar ale aeroporturilor, la un total de 400.000 de euro.
Pe de altă parte, proprietarii de aparate de zbor și firmele de asigurări se pot considera fericiți. Grație măsurilor luate de autorități, la nivel continental, s-au evitat catastrofele aviatice și pierderi financiare mult mai mari.
Anularea zecilor de mii de zboruri a perturbat, de asemenea, industria turismului. Multe dintre programări au fost date peste cap, cu costuri suplimentare pentru organizatori și clienți.
Dar dacă unii au avut de pierdut de pe urma norului de praf vulcanic, alții au avut doar de câștigat. În București, spre exemplu, gradul de ocupare a hotelurilor a crescut cu 35%, grație călătorilor blocați în aeroporturi. Peste tot în Europa, hotelurile, restaurantele și comerțul au profitat de pe urma "prizonierilor" din aeroporturi.
Dacă transportatorii aerieni au pierdut, cei tereștri și maritimi au câștigat. Europenii au luat cu asalt ferry-boat-urile, trenurile internaționale și locale ori companiile de închirieri auto. În România, Societatea Națională de Transport Feroviar CFR Călători a suplimentat, începând cu noaptea de 16 spre 17 aprilie, numărul vagoanelor de clasă, al vagoanelor de dormit și al garniturilor de tren pe unele rute interne și pe relația cu Budapesta și Viena.

Vremea gulerelor negre
Specialiștii în vulcanologie susțin că în compoziția norului de praf nu sunt substanțe nocive și, ca urmare, sănătatea oamenilor nu va fi afectată. Cel mult, suferinzii de astm vor avea probleme din cauza pulberilor din aer. În schimb, disconfortul general va crește, pentru că gulerele se vor înnegri mai repede, iar hainele vor fi mai prăfuite. Ca urmare, va trebui să cheltuim mai mult pe săpun și detergenți, să consumăm mai multă apă și curent electric la mașinile de spălat. Norul islandez este, cu adevărat, o mană cerească pentru industria chimică și furnizorii de utilități.
Nimeni nu poate spune când, cum și în cât timp vor cădea pe pământ milioanele de tone de praf bazaltic, abraziv. Modul în care se va petrece acest lucru ar putea afecta mecanismele, aparatele, utilajele și instalațiile sensibile la compoziția aerului. Spre exemplu, o cantitate prea mare de asemenea praf ar putea scoate din funcțiune multe dintre aparatele de aer condiționat și va da de lucru unităților service.
v v v
Ceea ce se petrece astăzi cu cerul Europei ar putea afecta și relațiile dintre oameni. De aceea, vă sfătuim: când vă veți relaxa la vară, pe o terasă din Mamaia, Viena sau de pe malul Senei, dacă simțiți că scârțâie berea în dinți și că are gust de bazalt, nu-l certați pe chelner!

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.5708 secunde