Un eveniment de navigație petrecut la sfârșitul săptămânii trecute a declanșat un scandal de amploare în pilotajul maritim.
Cronica unei eșuări
Pe data de 24 august 2012, "Italia" - o navă cu lungimea de 99,8 metri și capacitatea de 3.000 tdw., încărcată cu clincker - se îndrepta spre ecluza de la Midia - Năvodari. Urma să ajungă în portul Luminița, situat în partea de nord a lacului Tașaul, la o distanță de 5 km de ecluză. Marfa era destinată fabricii de ciment "Cemrom", situată în imediata vecinătate.
La ora 16,35, pilotul companiei "Black Sea Pilots" SRL a urcat la bord, pentru a-i acorda asistență comandantului navei în timpul manevrei de intrare în port. Clc. Florin Goidea, reprezentantul local al armatorului "Maritime Ship Ma-nagement", descrie astfel modul în care a decurs prestația pilotului, afirmație pe care este gata să o probeze: "Deși comandantul navei a semnalat pilotului de câteva ori că nava se află în marginea șenalului și nu în centrul lui, pilotul a spus că pe acolo este drumul navigabil de siguranță."
Ce a urmat rezultă din corespon-dența purtată de Sorin Culețu, directorul companiei "Black Sea Pilots", cu agentul navei "Idu Shipping & Services". La ora 17,05, la o distanță de aproximativ 400 m de intrarea pe ecluza Midia, în sectorul nebalizat, nava a atins fundul șenalului și s-a oprit în acea poziție. Imediat, au fost solicitate două remorchere de 1.200 cai putere pentru repunerea ei în stare de plutire. La ora 18,10, primul remorcher a sosit la locul evenimentului și a început manevra. La ora 18,20, "Italia" era pusă în plutire, fără a mai fi necesară folosirea celui de-al doilea remorcher. La ora 18,45, ea a acostat în ecluza Midia, iar la 18,50 pilotul a coborât de la bord.
Neprofesionalismul, pe banca acuzaților
Incidentul de navigație a pus pe jar agentul navei, armatorul și autoritățile. Telefoanele au început să zbârnâie, iar poșta electronică s-a umplut de mesaje.
"În calitate de agent al navei, supun atenției dvs. următoarele lucruri care dovedesc lipsa de profesionalism în tratarea problemelor de siguranța navigației de către cei implicați:
- pilotul nu a raportat-informat, imediat ce s-a produs accidentul, agentului navei (în calitate de reprezentant al armatorului și de plătitor al cheltuielilor portuare, inclusiv factura de pilotaj);
- pilotul nu a informat imediat după producerea accidentului Căpitănia Portului Midia, dispeceratul central al CNAPMC;
- Căpitănia, dispeceratul CNAPMC și directorul general Decebal Șerban au fost informați despre producerea accidentului de navigație de către subsemnatul, în jurul orei 17,30 - 17,45.
Pentru și în numele armatorului navei, protestăm pentru modul de-fectuos în care este organizată și se desfășoară activitatea de pilotaj în toate porturile din administrația CNAPMC.
Am fost instrucționați de către armatorul navei să nu efectuăm plata facturilor de pilotaj și remorcaj aferente manevrei navei din ziua de 24 august 2012, în eventualitatea în care CNAPMC va hotărî să emită aceste facturi.
Armatorul navei a ordonat efec-tuarea inspecției cu scafandri a operei vii a navei. Factura aferentă acestei prestații plus cheltuielile ocazionate de reconfirmare a clasei navei vor fi refacturate către CNAPMC" - se arată în mesajul semnat de clc. Corneliu Idu, direc-torul general al companiei "Idu Shipping & Services".
Un agent de bună credință
În mesaj se reamintește faptul că: "Idu Shipping & Services este plătitorul numărul unu de facturi către CNAPMC (în ultimii...15 ani!). Este un motiv de mândrie că nu am întârziat niciodată plata facturilor. Cerem în schimb respect din partea celor care sunt plătiți de noi, pentru și în numele armatorilor."
În plus, firma de agenturare solicită rezolvarea unor probleme de organizare a serviciilor de siguranță a navigației: "Idu Shipping & Services nu are o relație contractuală cu cele trei so-cietăți de pilotaj care efectuează serviciile de pi-lotaj în porturile Constanța, Mi-dia, Mangalia. În noul contract, «tip agent» pro-pus de către CNAPMC se menționează ca administrația asigură pilotajul. Buletinul de pi-lotaj nu trebuie să fie prezentat de către agent la compania de pilotaj. Este problema administrației cum își rezolvă problemele operaționale aferente contractelor pentru serviciile pe care le prestează."
În final, agentul navei face o remarcă la care conducerea CNAPMC va trebui să mediteze: "Dacă nu am fi oameni de bună credință, cu experiență în activitatea portuară din România de aproape 42 de ani, am putea să profităm de situație și să construim un caz împotriva CNAPMC, într-un tribunal internațional (eventual la Londra!)."
Altfel spus, CNAPMC trebuie să aibă mare grijă, întrucât, odată cu asumarea obligației de a executa serviciile de siguranță a navigației (chiar dacă prestația este executată prin intermediul firmelor specializate) și-a asumat riscuri uriașe.
De data aceasta, a avut de a face cu un agent milostiv. Ce se va întâmpla, însă, în cazul unor eveni-mente mai grave și cu agenți mai puțin concilianți?
Au dat viață unei zone defavorizate
La rândul său, clc. Florin Goi-dea, reprezentantul lui "Maritime Ship Management", a transmis "protestul armatorilor privind periclitarea echipajului, navei și încărcăturii, precum și periclitarea economică și de mediu a zonei respective."
În mesaj, li se amintește autori-tăților că asigurarea unui șenal navigabil în zona respectivă este datoria lor, că, pentru taxele plă-tite, armatorii și navele lor au drep-tul la siguranță în navigație, pre-cum și la asistență de specialitate competentă din partea companiei de pilotaj.
În mesaj se menționează că portul Luminița și zona din care face parte erau moarte din punct de vedere economic, până la găsirea de către investitori a celor patru nave care pot intra pe ecluza de la Năvodari și care pot fi încărcate la capacitatea maximă. Este vorba de nave cu lățimea maximă de 12 m, lungimea acceptată de 100 m, înălțimea maximă de 12 m (cât permite podul de cale ferată din Navodari) și pescajul maxim de 5,10 m.
Datorită celor patru nave au fost posibile dezvoltarea fără precedent a traficului de mărfuri din zonă și investiții de peste 1 milion de euro în port. Numai în ultima lună, traficul a depășit 17.000 tone în terminalul Luminița. Se menționează că armatorii sunt și artizanii găsirii investitorilor pentru această zonă defavorizată, iar de pe urma acestor activități toată lumea are de câștigat, în frunte cu statul român.
"Puteți cu ușurință să vă închi-puiți ce ar fi însemnat scufundarea navei respective în șenalul navigabil care servește traficul în zonă, nu numai pentru terminalul Luminița, dar și pentru ceilalți agenți economici, și toate acestea din neglijența și tratarea cu totală lipsă de respect a celor care plătesc taxe și vor să asigure un progres al zonei, de către organismele competente de asigurarea sigu-ranței navigației și a unui serviciu de pilotaj competent.
Va rog mult să verificați câte intervenții și adrese au fost făcute de către Căpitănia Portului Midia pentru balizarea, dragarea și asigurarea siguranței navigației în zona respectivă, fără rezultat, și astfel o să aveți un răspuns.
Consider, de asemenea, că o mare vină o poartă și compania de pilotaj, care trebuia să trimită la bordul navei, pentru consiliere, un pilot bun cunoscător al zonei și care să fi efectuat măcar un voiaj în acea zonă" - afirmă semnatarul mesajului.
În final, clc. Florin Goidea spune: "doresc să protestez în numele armatorilor, navei și comandantului împotriva acestor stări de fapt și, cu respect, vă reamintesc că absolut nimeni nu are dreptul de a se juca cu viețile oamenilor și a crea, prin neglijență, situații în care pot apărea pagube iremediabile, atât la proprietatea de stat, cât și la cea particulară, fără să mai vorbim de pagubele sociale și conexe.
Toți trebuie să ne gândim ca, în aceste timpuri de criză eco-nomică, să facem tot ce putem pentru a activa, ridica zona din punct de vedere economic și nu să tratăm problemele cu indi-ferență, pentru că rezultatele economice și sociale vor fi pe măsura indiferenței respective."
Avertisment pentru autorități!
În decursul celor doi ani de când cele patru nave ale "Maritime Ship Management" execută transporturi regulate, de două ori pe săptă-mână, în portul Luminița, este pentru întâia oară când s-a întâmplat ca o navă să fie pusă pe uscat. Nedorita premieră a avut loc la câteva săptămâni de la reorga-nizarea serviciilor de siguranță a navigației în porturile maritime românești.
De la 1 august 2012, pilotajul este asigurat de Compania Națio-nală Administrația Porturilor Maritime Constanța, prin intermediul firmelor specializate: "Canal Sea Services" SRL, "Black Sea Pilots" SRL și "Maritime Pilot" SRL. Acestea execută prin rotație prestațiile de pilotaj în porturile maritime. Sistemul de organizare pornește de la premisa că fiecare companie de pilotaj are, în orice moment, necesarul de piloți specializați pentru executarea manevrelor la toate tipurile de nave, în toate porturile și zonele de navigație. Accidentul "Italia" a demonstrat că ipoteza e falsă.
Cazul trebuie tratat cu mare atenție de către autoritatea portuară, Autoritatea Navală Română, companiile de pilotaj, remorcaj și firmele de agenturare. Trebuie analizate și clarificate aspectele legate de condițiile tehnice pentru siguranța navigației în anumite zone, dar și cele privind pregătirea și autorizarea piloților pe zone de navigație, în funcție de experiența practică dobândită. Ar trebui precizate fără amânare care sunt raporturile contractuale și juridice dintre armatori, agenți, CNAPMC și firmele de remorcaj și pilotaj, care sunt obligațiile și responsabilitățile tuturor în caz de accidente navale.
Pe 24 august a fost pusă pe uscat o navă mică, de doar 3.000 tdw. Imaginați-vă ce s-ar fi întâmplat dacă, în locul cargoului "Italia", ar fi fost gigantul de 322 m lungime și cu capacitatea de 233.592 tdw, "Hebei Succes", care a vizitat, de curând, portul Constanța!