Motoarele porturilor românești: cerealele și tranzitul de mărfuri

485
3
Motoarele porturilor românești: cerealele și tranzitul de mărfuri - serbandecebal13-1351543008.jpg
"Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța nu are în vedere reducerea tarifelor portuare în 2013" - a declarat, la conferința de presă de ieri, directorul general Decebal Șerban. Răspunzând întrebării ziarului "Cuget Liber", el a precizat că respectivele tarife au o pondere de doar 15% în cheltuielile unei nave care intră în portul Constanța. 

Aceasta înseamnă că, dacă vor să atragă cantități de mărfuri cel puțin la nivelul anului 2012, com-paniile de operare, de remorcaj, pilotaj, agenturare, transportatorii auto, feroviari și fluviali vor trebui să-și revizuiască strategiile.

Cei mai afectați vor fi operatorii terminalelor de cereale. Seceta din acest an a amputat drastic recoltele din România, Ungaria și Serbia. În consecință, în ultimele două luni ale anului 2012 și în primele trei trimestre din 2013, cantitățile de ce-reale și semințe uleioase încărcate pe nave vor fi substanțial mai mici decât până în prezent.

Concurența pe acest segment de piață va crește și, inevitabil, operatorii portuari vor fi nevoiți să vină cu servicii și tarife mai atractive. Cei ce își pot permite, vor intra și în competiția de pe celelalte grupe de mărfuri.

Potrivit datelor prezentate de administrația portuară, în primele nouă luni ale anului 2012, porturile maritime românești au manipulat 38.005.530 tone de mărfuri, cu 13% mai mult față de aceeași perioadă din 2011.

Ponderea cea mai mare, respectiv 32,05%, au avut-o exporturile, care au totalizat 12.182.421 tone. Față de pri-mele nouă luni ale anului precedent, ele au înregistrat o creștere de 6,44%.

Importurile s-au diminuat cu aproape 1%, până la 11.429.443 tone și reprezintă 30,07% din total. Tranzitul de mărfuri a avut cea mai spectaculoasă creștere - 45,34% - atingând nivelul de 11.392.319 tone și o pondere de 29,97%.

Cabotajul (transportul de mărfuri între porturile românești) s-a ridicat la 3.001.347 tone și a crescut cu 3,07%. Ponderea lui în total este de numai 7,90%.

Datele de mai sus indică o sporire semnificativă, în 2012, a rolului portului Constanța în comerțul exterior al Ungariei, Serbiei și Austriei. Exporturile și importurile acestora au avut un rol decisiv în relansarea activității portului românesc.

Traficul maritim a totalizat 29.182.605 tone și deține o pondere 76,79% în total. Față de perioada de referință din 2011, creșterea sa a fost de 6,79%.

Traficul fluvial s-a ridicat la 8.822.925 tone și a făcut un salt de 39,81%. În prezent, reprezintă 23,21% din fluxurile totale de mărfuri.

Dintre toate grupele de mărfuri, cerealele au avut cea mai spectaculoasă evoluție. Ponderea lor a ajuns la 30,46% din total, iar creșterea a fost de 65,53%.

Traficul de mărfuri containerizate a totalizat 5.104.344 tone, respectiv 523.441 TEU, cu o creștere de 2,71%, respectiv 4,15%.

Dacă evoluția fluxurilor de mărfuri va rămâne în continuare cel puțin la nivelul primelor nouă luni ale anului, porturile maritime românești vor încheia 2012 cu un trafic total de peste 50,67 milioane tone. În 2011, au fost derulate 45.972.907 tone, iar în 2010, o cantitate de 47.563.879 tone.

Comentează știrea

Cititor
30 octombrie 2012
Trafic portuar si tarife

Traficul actual de cereale este posibil datorită măsurilor luate de APC in perioada 2000 -2004 de realizare a terminalelor specializate pentru aceasta marfa.Ca urmare a acestei măsuri si competiția între operatori e prezenta fapt ce determina si tarife de operare competitive.Acum circ a un ați criticat realizarea acestei capacitati si v-am contrazis.Cat despre tarifele APC trebuie sa se știe ca datorită politicii statului de a nu se amortizeaza construcțiile ce sunt domeniu public ,aceste tarife sunt cu circa 50 la suta mai mici decât cele normale.Operatorii sa nu mai se planga ,sa introducă tehnologii noi pentru competivitate.Daca se face o analiza a profiturilor se va observa ca cele ale operatorilor procentual sunt mai mari decât ale administrației si nu in totalitate datorită unui management performant.

Popa A.
30 octombrie 2012
Mai bine zi-ne despre SNC

Numai pentru faptul ca este sef al fiului tau , nu trebuia sa ascunzi faptul ca lucrurile pozitive din bilant nu-i apartin deloc acestui ignorant dinozaur de la Capitanie , ajuns la carma APC prin jocul politic. Omul nu a excelat in ceva in toata viata lui , a renuntat de a fi navigator si freca menta la ANR...Nu a spus nimic in conferinta de presa despre parerea sa cu privire la trecerea portului in subordinea Primariei , pentru ca jocurile sunt facute de catre gasca de golani in frunte cu Mazare. Ca un reporter care cunosti destul de bine activitatea din port , ce parere ai despre cloaca de la APC formata din niste "neica nimeni" , gen Duma Ambrozie / Manole / fratele lui Banias / baiatul lui Iorov s.a., in frunte cu acest obscur si incapabil Serban , care se chinuie sa-l puna pe chituci precum toata economia tarii ?!?

trafic Port Cta
30 octombrie 2012
Domnule Serban,

am mari dubii ca traficul containerizat a fost anul asta mai mare decat cel de anul trecut! Si, daca e asa, carui fapt se datoreaza acest lucru? In niciun caz APC-ului care n-a facut nimic in acest sens. APC-ul nu trebuie sa se laude cu niste merite care nu-i apartin. Nu face nimic sa ajute sa creasca traficul de marfuri din Portul Cta! Ba, mai rau, ii pune piedici: vezi recenta Hotarare a CA de a furniza serviciile de siguranta si tot tambalaul aferent!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0397 secunde