Pe navele blocate cu săptămânile la gurile Dunării, alimentele sunt pe sfârșite, iar apa e raționalizată

901
1
Pe navele blocate cu săptămânile la gurile Dunării, alimentele sunt pe sfârșite, iar apa e raționalizată - fondpenaveleblocatecusaptamanile-1658856143.jpg
Invadarea Ucrainei de către trupele rusești a afectat profund piața transporturilor din regiunea Mării Negre și viețile navigatorilor. Zeci de nave ce urmează să încarce mărfuri din porturile ucrainene Ismail și Reni sunt nevoite să aștepte, cu săptămânile, să le vină rândul pentru a pătrunde pe canalul Sulina.

Luni, 25 iulie 2022, la ora 15, o flotă de peste 70 de vase, cu capacitatea de până în 10.000 tdw, se afla în zona de ancoraj din rada exterioară a portului Sulina. Unele dintre ele sunt acolo de peste o lună și, drept urmare, echipajele lor au început să se confrunte cu o serie de probleme.



Semnalele navigatorilor disperați


„Am primit semnale de la navigatori de pe nave diferite, care ne-au declarat că mâncarea e foarte puțină, fiind pe sfârșite, că nu și-au primit drepturile bănești de o perioadă de timp. Navele sunt în așteptare să intre pe Dunăre, pentru a ajunge în porturile ucrainene Reni și Ismail. Traficul pe respectiva rută este supraaglomerat, iar timpii de așteptare sunt mult prea lungi. Pe de altă parte, zona respectivă nu asigură condiții de aprovizionare cu apă, combustibil și alimente. Acestea trebuie aduse de la mare distanță, din Constanța, spre exemplu, cu nave de aprovizionare. S-ar putea să ne trezim că unii armatori își abandonează navele, ceea ce ar putea genera mari probleme. La această oră nu avem informații că vreo navă ar fi fost abandonată, dar situația se înrăutățește pe zi ce trece. Crește numărul echipajelor care ne semnalează că se apropie sfârșitul alimentelor și combustibilului, că apa este raționalizată la bord”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Măsuri preventive

Liderul sindical este de părere că reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai Autorității Navale Române și Inspectoratului ITF România ar trebui să se întâlnească pentru a analiza, din timp, efectele blocajului naval de la gurile Dunării.

„Trebuie să ne punem întrebarea: ce se va întâmpla când vom avea 20 – 30 – 50 de nave care vor spune că nu mai au combustibil, că echipajele au rămas fără apă și mâncare? Din perspectiva legii române, navele respective nu sunt intrate în țară, dar sunt în apele românești, foarte aproape de coastă. Oricând echipajele pot solicita ajutorul statului român. Ce vor face autoritățile române în acel moment? La această întrebare, răspunsul trebuie căutat de pe acum. Cu acest blocaj naval ne vom confrunta și la toamnă, și la iarnă. Nu trebuie să ajungem în situația de a nu avea soluții. Cred că fiecare navă în așteptare ar trebui să își desemneze o firmă de agenturare din România, care să cunoască situația de la bord și să informeze armatorul și autoritățile. Trebuie să ne gândim de pe acum la toate scenariile, la toate consecințele, să nu se ajungă la o situație de criză, precum cea din 2007 – 2009, de la Istanbul. Atunci, din cele peste 200 de nave aflate în radă, aproape 80 erau abandonate. Statul turc a fost nevoit să adopte o lege pentru acea situație excepțională, care i-a permis să vândă navele abandonate și să repatrieze echipajele. Sper să nu ajungem într-un asemenea impas și, tocmai de aceea, trebuie acționat din timp” – a afirmat Adrian Mihălcioiu.

Sub standardele tehnice internaționale

Stimați cititori, situația este cu adevărat îngrijorătoare, dacă avem în vedere faptul că unele dintre navele blocate la gurile Dunării sunt înmatriculate sub pavilioane aflate pe „lista neagră” și „lista gri” ale Paris Memorandum, deci sunt sub standardele tehnice internaționale.

Printre cele peste 70 de vase care așteaptă să intre pe canalul Sulina se numără cargourile: „Lucky” (cu capacitatea de 9.215 tdw, pavilion Panama), „Valmiera” (cu capacitatea de 5.424 tdw, Insulele Comore), „Sea Star” (6.150 tdw, Palau), „Mar Bianco” (6.150 tdw, Panama), „Marmara S” (4.281 tdw, Insulele Comore), „Maya S” (7.102 tdw, Tanzania), „Amir Joy” (9.791 tdw, Panama), „Rayes” (4.395 tdw, Sierra Leone), „Deeb S” (8.595 tdw, Belize), „Sithonia II” (8.790 tdw, Panama), „Briza” (6.917 tdw, Insulele Cook), „Hesen M” (4.896 tdw, Insulele Comore), „Eleanora” (6.687 tdw, Panama), „Eyup” (7.601 tdw, Panama), „Volodymyr Vorobyov” (3.134 tdw, St. Kitts Nevis), „Evlogia” (3.346 tdw, Tanzania), „Nikiti II” (7.301 tdw, Panama), „Umit G” (4.495 tdw, Panama), „Omskiy 121” (2.463 tdw, Insulele Comore), „Right Step” (5.535 tdw, Antigua și Barbuda), tancul de produse petroliere și chimice „Selin D” (6.664 dw, Malta) și bulk-carrier-ul „Farah” (6.364 tdw, pavilion Togo).



Comentează știrea

EUGEN
27 iulie 2022
gaze DE STRUT

SA-SI IA AGENTII DIN AIA CARE AU RUPT VAMILE IN MASINII DE LUX SI CU VALIZE DE EURO SI $ in primele zile de conflict ,nu cu pina intinsa in numele democratieii ,aceasta este problema intre EII SI RUSII NU PRIVESTE TOATA EUROPA ,DAR SI EUROPA A CRZUT CA PUNE MINA PE O PIATA DE DESFACEREEURIASA CU REZERVE MARII SI O PIATA A MUNCII EFTINA SI ABUNDENTA BINE PREGATITA IAR UE TOT CP A RAMAS

Pagina a fost generata in 0.403 secunde