Alertă pe piața crewing-ului!

Peste 3.500 de marinari nebrevetați riscă să își piardă locurile de muncă

8892
5
Peste 3.500 de marinari nebrevetați  riscă să își piardă locurile de muncă - peste3300demarinarimihalcioiuadr-1463669478.jpg

Articole de la același autor

Navigatorii din întreaga lume au de trecut un obstacol important. Brevetele și certificatele lor de capacitate sunt valabile până la 31 decembrie 2016. Pentru a le reconfirma, trebuie să facă dovada experienței pe mare sau că au absolvit cursurile speciale. În caz contrar, începând cu data de 1 ianuarie 2017, nu vor mai putea naviga.

Noile reguli au fost impuse de modificările aduse STCW (Convenția internațio-nală privind standardele de instruire, certificare și efectuare a serviciului de cart pentru navigatori), prin amendamentul de la Manila.

În țara noastră sunt circa 30.000 de navigatori înregistrați, din care cel mult 20.000 reușesc să prindă un contract de îmbarcare pe an. Doar o mică parte dintre ei au absolvit cursurile speciale organizate de CERONAV, îndeplinind condițiile de reconfirmare a brevetelor și certificatelor de capacitate.

Au mai rămas șapte luni până la finele anului și, în ciuda deschiderii manifestate de CERONAV pentru a crește numărul cursurilor speciale organizate, numărul celor ce sunt în pericol să nu mai poată naviga de la 1 ianuarie 2017 continuă să rămână foarte mare.

"Situația nebrevetaților este ceva mai complicată - afirmă Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Dacă pe piața mondială continuă să se înregistreze un deficit de ofițeri, în cazul ne-brevetaților există un excedent. Potrivit unui raport întocmit de BIMCO și ICS, cererea globală de navigatori a fost estimată la 1.545.000 de persoane, în 2015, din care: 790.500 ofițeri și 754.500 de nebrevetați. Oferta globală a fost estimată la 774.000 de ofițeri și 873.500 de nebrevetați. Rezultă că flota mondială s-a confruntat cu un deficit de 16.500 de ofițeri și un excedent de 119.000 de nebrevetați. Acest dezechilibru din piață tinde să se accentueze continuu. Raportul arată că cererea de ofițeri a crescut cu 24,1% din 2010 până în prezent, iar cererea de nebrevetați, doar cu 1%, insuficient pentru a absorbi excedentul existent la această oră.

Competiția pe piața nebrevetaților este foarte mare și continuă să se ascută. Orice pas greșit din partea României va duce la scoaterea navigatorilor noștri din piață. În cazul în care certificatele lor de capacitate nu vor fi reconfirmate până la 31 decembrie 2016, nu vor mai putea naviga și, drept urmare, locurile lor vor fi imediat ocupate de nebrevetații altor țări."

Soarta a peste 3.500 de nebrevetați români este în mare pericol, pentru că pur și simplu nu există timpul material pentru ca ei să parcurgă cursurile de la CERONAV.

Soluții există. "Reconfirmarea nebrevetaților de la punte, din șef timonier AII4 în șef timonier AII5, și a celor de la mașină și similar mașinei, din mecanic AIII4 în mecanic AIII5, se poate face fără niciun curs, doar în baza documentelor ce atestă experiența pe mare, dacă au navigat cel puțin 12 luni în perioada 2008 - 2012. Împreună cu companiile de crewing și ANR vom face demersuri la Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA) pentru ca aceeași procedură să se aplice și nebrevetaților care au efectuat 12 luni de îmbarcare în ultimele 36 de luni. Întrucât este vorba doar de o chestiune de interpretare a amendamentului de la Manila, am covingerea că vom obține un punct de vedere favorabil navigatorilor" - s-a arătat încrezător Adrian Mihălcioiu.

Comentează știrea

Constantinescu
20 mai 2016
Certificate

Buna intentia. Pentru mine deja este prea tarziu. M-au debarcat de la o companie serioasa doar ca nu am avut certificatul A/II/5 . Sunt disperat si ca mine probabil alte zeci de oameni. Sunt langa sindicat si implor ANR, ministerul, cine trebuie sa faca ceva urgent. Comandantului i-a parut tare rau cand m-a amuntat ca nu ma poate tine la nava. Am primit telefon si acasa de la el. E un om cumsecade dar nu putea face nimic. Colegii mei polonezi si croati au primit la nava cerificatele noi fara sa faca nimic. in plus.

Valmar
20 mai 2016
CERONAV

Pai cum sa facă ceva mafioții de la ANR în cârdășie cu spagangii de la CERONAV care se bucura la 10 lei pe zi de persoană. La noi autoritățile protejează cred ca navigatori străini ca pe ai noștrii ii jecmanesc din toate pârtiile. Iar Mihalcioiu nu face nimic?Si nici noi nu suntem uniți Unora li se pare normal sa dai spaga la cursurile IMO,parcă aia muncesc pe nasturi.Nu mai ai loc de experți pe acolo care au navigat acum 20-30 ani si se dau mari cunoscători.

Vamar
20 mai 2016
ANR

Și apropo, deși în STCW nu scrie nimic de promovarea prin examen teoretic,ci doar prin una din,citez :simulator,experiența pe mare pe funcție,laborator de specialitate,la noi este cu examen teoretic.Mai plătești și câteva zeci de mii de lei Ei dau vina pe EMSA dar de ce la olandezi și alți europeni adevărați nu se da acest examen? E nevoie decât de promovarea de la nava și de o adresa de la companie.

Babakan Kaptan
22 iunie 2016
Manila Amendments

Domnilor, cu tot respectul cuvenit! Daca veti cauta pe Google http://www.westpandi.com/Publications/News/Archive/STCW---Manila-Amendments-to-the-STCW-Convention-and-Code/, veti descoperi ca Amendamentele astea au fost agreate in Iunie 2010 si au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012. Deci acu aproape 5 ani. Dar in sensul spiritului roman "Las-o ba ca merge-asa!" si cu taraganarea specifica natiei noastre, prea putini au avut curiozitatea sa vada despre ce este vorba. Sau, mai simplu "Mai fac un voiaj si dupa aia!" O avea si ANR -ul , poate si CERONAV-ul o parte din vina (nu prea vad unde), dar resposabilitatea majora este a celor direct interesati! Inca o data respectele mele!

Leo
28 iunie 2016
Certificate

Babakan are foarte mare dreptate. Sunt navigator si , ca majoritatea mi-am petrecut luni de zile pe la CERONAV ptr cursuri. Stateam la programari, mergeam la cursuri si dadeam mereu de diferiti marinari, diferite functii care subliniau clar ca asteapta ultimul moment ptr a face cursurile, ptr a le expira cat mai tarziu! Mie imi facea sotia programarile cu 3-4 luni inainte de cursuri, in timp ce eu eram in voiaj. Asa ca, cu parere de rau vina este doar a marinarilor!!! Da, si eu am facut 2-3 cursuri degeaba, defapt facute de 2 ori, ptr ca imediat dupa primul a fost schimbat cu noul tip, dar acum, dupa atatea eforturi stau linistit. Si ca mine sunt majoritatea! Asa ca, stati putin mai stramb si judecati drept. Cand mai luati decizii de amanare ganditi-va si la consecinte!

Articole pe aceeași temă

Joi, 28 Aprilie 2016
Stire din Economie : Accidente pe mări și oceane
Vineri, 29 Aprilie 2016
Stire din Economie : Incidente pe mări și oceane
Luni, 25 Aprilie 2016
Stire din Economie : Necazuri pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 0.3463 secunde