În primele șapte luni ale anului 2013

Porturile de la Marea Neagră au plâns după marfă

573
1
Porturile de la Marea Neagră au plâns după marfă - port-1376834916.jpg

Articole de la același autor

Primele șapte luni ale anului 2013 au fost de suferință pentru porturile de la Marea Neagră. Declinul general al traficului de mărfuri din această zonă a lumii a scos în relief marea dependență a activităților portuare de evoluțiile de pe piața cerealelor. Golul lăsat de recoltele proaste din 2012 nu a putut fi acoperit de celelalte fluxuri de mărfuri.

Porturile rusești din bazinul Azov - Marea Neagră au derulat un trafic total de 96,8 milioane tone, cu 3% mai mic decât în primele șapte luni ale anului trecut. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a ma-nipulat 65,6 milioane tone de mărfuri, în scădere cu 4,8%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 9,4 milioane tone (-11,6%), Kavkaz - 4 milioane tone (-9,1%), Taman - 4,3 milioane tone (creștere de câteva ori, ca urmare a deschiderii noului terminal petrolier), Rostov - 5,5 milioane tone (-5,4%).

În Ucraina, portul Odessa a înregistrat un flux total de mărfuri de 11,99 milioane tone, în scădere cu 19,4%. În schimb, traficul de containere a crescut cu 23,9% și a totalizat 3,63 milioane tone.

Porturile românești au operat cu 5,28% mai puține mărfuri, traficul total ajungând la 28.060.656 tone. Pierderea de trafic a portului Constanța, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, a fost de 5,15%, cantitatea de mărfuri raportată fiind de 24.984.179 tone. Pe grupe de mărfuri, evoluția a fost următoarea (în paranteză sunt cantitățile din intervalul ianuarie - iulie 2012):

a. în creștere față de anul precedent

- minereuri de fier și fier vechi - 5.842.360 tone (3.375.920 tone);

- semințe uleioase - 681.012 tone (247.913 tone);

- produse chimice - 638.697 tone (508.638 tone);

- produse alimentare - 337.404 tone (242.110 tone).

- celuloză și deșeuri de hârtie - 24.410 tone (10.339 tone);

b. în scădere față de anul precedent

- cereale - 5.251.883 tone (8.075.639 tone);

- articole diverse - 3.782.107 tone (4.132.248 tone);

- cărbune - 1.821.633 tone (2.129.202 tone);

- îngrășăminte - 1.296.922 tone (1.382.609 tone);

- minereuri și deșeuri neferoase - 1.276.591 tone (1.706.107 tone);

- produse petroliere - 1.146.594 tone (1.333.518 tone);

- produse metalice - 858.604 tone (1.120.429 tone);

- petrol brut - 739.752 tone (916.981 tone);

- lemn, plută - 634.813 tone (673.803 tone);

- echipamente, mașini - 162.578 tone (167.246 tone);

- minerale brute sau prelucrate - 141.083 tone (197.881 tone);

- ciment - 110.634 tone (234.347 tone);

- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 42.041 tone (43.508 tone);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 11.330 tone (18.320 tone).

Traficul de containere a fost de 3.781.519 tone, respectiv 387.087 TEU, în scădere cu 3,51%, respectiv 3,99%.

Portul petrolier Midia a derulat cu 7,56% mai puține mărfuri, traficul consemnat la finalul celor șapte luni fiind de numai 2.925.292 tone. Structura sa a fost următoarea:

- petrol brut - 1.864.351 tone (2.132.083 tone);

- produse petroliere - 743.942 tone (841.908 tone);

- ciment - 96.424 tone (39.707 tone);

- echipamente, mașini - 72.870 tone (35.619 tone);

- produse chimice - 65.488 tone (54.230 tone);

- animale vii - 34.017 tone (19.730 tone);

- îngrășăminte - 20.443 tone (26.807 tone);

- fier vechi - 18.832 tone (12.968 tone);

- produse metalice - 8.925 tone (978 tone).

Cu o creștere de 28,83%, micuțul port Mangalia este performerul primelor șapte luni ale anului. În perioada de referință au fost derulate 151.185 tone de mărfuri, cu următoarea structură:

- produse petroliere - 55.505 tone (25.584 tone);

- ciment - 45.657 tone (33.252 tone);

- produse metalice - 38.546 tone (50.301 tone);

- produse chimice - 6.507 tone (5.664 tone);

- echipamente, mașini - 4.970 tone (1.053 tone).

Grație recoltelor excelente din acest an, piața cerealelor din zona Mării Negre a început să își revină, iar odată cu ea se relansează și traficul de mărfuri din porturi.

Producția de grâu și secară a României este cea mai mare din ultimii opt ani și a doua din ultimii 43 de ani, iar cea de orz și orzoaică e cea mai mare din ultimii 23 de ani. Această performanță se reflectă, deja, în creșterea activității din silozurile portului Constanța.

Ucraina a anunțat că a exportat, până la această oră, 1,7 milioane tone de cereale din noua recoltă, cu 24% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Comentează știrea

Lite
19 august 2013
L

Ce baliverne insirati ba voi pe aici. Traficul de marfuri a scazut prin portul Cta pentru ca multi importatori/exportatori s-au saturat de spagile pe care trebuie sa le plateasca la vamuire si de asta au ales alte porturi unde nu se da spaga.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5383 secunde