Porturile maritime românești țintesc spre un trafic record, de peste 72 milioane de tone!

458

Articole de la același autor

Porturile maritime românești se află în fața unui examen teribil: trebuie să demonstreze întregii lumi, nu doar propriei națiuni și comunității europene, că au un rol vital în asigurarea fluxurilor de mărfuri esențiale pentru securitatea economică și alimentară a planetei.

S-au pregătit enorm de mult pentru acest moment – deși n-au bănuit vreodată că vor fi supuse unui asemenea test. Au investit în silozuri moderne de cereale, în terminale de containere, petroliere și de materii prime siderurgice, în creșterea adâncimilor, în diguri de protecție împotriva furtunilor și în echipamente portuare moderne, care să asigure rate înalte de încărcare-descărcare a navelor.

Iată, un singur exemplu: dacă în 1990, capacitatea de depozitare a cerealelor din portul Constanța era de doar 101 mii de tone, în prezent a ajuns la peste 3,966 milioane de tone. Astfel, invadarea Ucrainei de către trupele rusești și blocarea porturilor sale maritime au găsit pregătite porturile românești să preia uriașele cantități de cereale din țara aflată în suferință.

O creștere spectaculoasă

Pe fondul crizei economice complexe care s-a abătut asupra omenirii și a războiului din vecinătatea țării, porturile maritime românești au încheiat primele cinci luni din 2022 cu un trafic general de mărfuri în creștere cu 10,93% față de cel consemnat în perioada ianuarie – mai 2021. Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat 30,143 milioane de tone.

La această performanță au contribuit cantitățile uriașe de cereale și semințe uleioase pentru export, din recoltele record ale anului 2021, aflate în silozurile României, Serbiei și Ungariei. Iar începând de pe la sfârșitul lunii martie 2022, s-au adăugat și fluxurile de cereale din Ucraina. Astfel că, în primele cinci luni ale anului, traficul maritim s-a ridicat la 23,779 milioane de tone, fiind în creștere cu 17,50% față de aceeași perioadă din 2021. În schimb, traficul fluvial, a coborât la 6,364 milioane de tone, fiind mai mic cu 8,23%.

În structura traficului total de mărfuri, cerealele și semințele uleioase dețin o pondere de 35,45%, hidrocarburile – 20,66%, minereurile feroase și neferoase – 11,79%, mărfurile containerizate – 9,81%, îngrășămintele – 6,86%, cărbunii – 5,41%, iar produsele metalice – 4,40%.

În drum spre un pisc istoric

Stimați cititori, dacă ritmul creșterii fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la același nivel în următoarele șapte luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2022 cu un trafic de peste 72,343 milioane de tone, mai mare cu 7,20% față de anul 2021, când s-a înregistrat recordul istoric de 67.483.435 tone.

Având în vedere faptul că, o lungă perioadă de acum înainte, Ucraina va fi nevoită să își dirijeze mare parte din fluxurile de mărfuri prin portul Constanța, este foarte probabil să asistăm la un nou record la finalul acestui an.

Portul Constanța, salt de 11%

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 30,034 milioane de tone de mărfuri, cu 11,02% mai mult față de ianuarie – mai 2021. Au influențat pozitiv creșterea cantitățile de: cereale și semințe uleioase, de hidrocarburi și produse metalice, de echipamente, minereu de fier și mărfuri containerizate. În perioada de referință, traficul de mărfuri containerizate din portul Constanța a totalizat 2.950.401 tone, respectiv 299.069 TEU (containere standard), fiind mai mare cu 14,21% în tone și cu 14,88% în TEU, față de luna ianuarie – mai 2021.

Micuțul port Mangalia a manipulat 109 mii de tone de mărfuri, cu 9,92% mai puțin decât în ianuarie – mai 2021.



Topul mărfurilor


Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia, în intervalul ianuarie – mai 2022, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile, respectiv descreșterile, față de aceeași perioadă din 2021):

a) în creștere față de anul precedent:

- cereale – 10,055 milioane de tone (+4,78%);

- petrol brut – 3,625 milioane de tone (+14,97%);

- articole diverse – 2,957 milioane de tone (+13,86%);

- minereuri de fier, deșeuri de fier – 2,804 milioane de tone (+36,78%);

- produse petroliere – 2,603 milioane de tone (+34,18%);

- îngrășăminte – 2,067 milioane de tone (+17,44%);

- produse metalice – 1,326 milioane de tone (+43,66%);

- semințe uleioase – 0,634 milioane de tone (+27,82%);

- minerale brute sau prelucrate – 0,427 milioane de tone (+19,27%);

- echipamente, mașini – 0,270 milioane de tone (+55,17%);

b) în scădere față de anul precedent:

- cărbune – 1,630 milioane de tone (-0,37%);

- minereuri și deșeuri neferoase – 0,750 milioane de tone (-42,04%);

- ciment – 0,314 milioane de tone (-0,95%);

- lemn – 0,188 milioane de tone (-1,05%);

- produse alimentare – 0,111 milioane de tone (-48,13%);

- produse chimice – 0,039 milioane de tone (-20,41%).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4373 secunde