Din cauza neglijenței CN CFR

Rețeaua feroviară din portul Constanța s-a pierdut în bălării

613
Rețeaua feroviară din portul Constanța s-a pierdut în bălării - a2cc8a7637313777cd4d0cd9d4603580.jpg

Articole de la același autor

Liniile de cale ferată din portul Constanța poartă stigmatul abandonului. De la poarta nr. 1, din zona Cazinoului, pe unde trec turiștii străini aduși de pacheboturi, până la terminalul de containere de la Agigea, rețeaua feroviară abia de se zărește dintre bălării. Sunt locuri în care terasamentul e invadat de stufăriș și nu te-ar mira ca pe șine să vezi circulând șerpii, șopârlele și alte lighioane de baltă.

Mult mai grav este faptul că sistemul de transport feroviar a devenit nesigur. Conform informațiilor primite de la operatorii portuari, pe unele linii de cale ferată ce duc spre danele de încărcare și descărcare a navelor, din cauza gradului ridicat de uzură, se circulă cu restricții.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, proprietarul celei mai mari părți a infrastructurii feroviare portuare, de-monstrează că este incapabilă să o administreze și să o întrețină, în ciuda faptului că obține importante venituri din exploatarea ei.
Tariful de acces pe rețeaua feroviară portuară, achitat de firmele de operare, este de 13,84 de lei de vagon. Anual, zeci de mii de vagoane tranzitează portul Constanța, aducând câștiguri importante proprietarului. Firesc ar fi ca banii obținuți să intre în întreținerea și repararea liniilor de cale ferată din port, lucru pe care operatorii portuari îl cer de ani de zile.
Între starea comunicațiilor feroviare și evoluția portului există un decalaj tot mai mare. Administrația portului Constanța și operatorii privați fac eforturi investiționale uriașe pentru a atrage fluxurile de mărfuri și a câștiga piața Mării Negre. Apar terminale noi, sunt modernizate cele vechi, cresc ratele de descărcare - încărcare a navelor. În schimb, infrastructura feroviară este tot mai prost întreținută și mai nesigură.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța s-a străduit să impulsioneze dezvoltarea rețelei feroviare, prin două investiții majore: dezvoltarea capacității feroviare în portul Constanța Sud Agigea (finalizată în aprilie 2009; în valoare de 34.912.937 lei și finanțată integral de la bugetul de stat); dezvoltarea capacității feroviare în sectorul fluvio-maritim (valoarea estimată la 17.600.000 euro, finanțată în proporție de 69,25% din fonduri europene și de 30,75% din bugetul statului). Grav este că respectivele investiții ajung să fie admi-nistrate de CN CFR.
Ministerul Transporturilor are obligația să stopeze procesul de degradare a rețelei de căi ferate din portul Constanța. Soluții există. Infrastructura feroviară trebuie luată de la CN CFR și încredințată CNAPMC, așa cum s-a procedat cu întregul domeniu public portuar. În urmă cu câțiva ani, aceasta din urmă a avut în patrimoniu rețeaua de cale ferată și a demonstrat că este un administrator bun.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.666 secunde