Scandalul din portul Constanța ridică valuri până în Parlament

649
2
Scandalul din portul Constanța ridică valuri până în Parlament - scandaluldinportulcta-1458583560.jpg

Articole de la același autor

Regimul de exploatare a domeniului public portuar este mărul discordiei dintre companiile de operare și Ministerul Transporturilor. Ani la rând, operatorii au solicitat să li se concesioneze terenurile pe care se află magaziile, depozitele, platformele, instalațiile și sediile lor, cumpărate de la stat, în procesul de privatizare. Argumentul principal era că nu se pot angaja să facă investiții majore, dacă nu au garanția că pot dispune de teren pe o perioadă lungă de timp. 


Cine s-ar fi încumetat să bage milioane de dolari sau euro în noi capacități de producție, fără să aibă certitudinea că va fi lăsat să-și recupereze cheltuiala?


Istoria unui blocaj portuar
În loc să satisfacă cererea legitimă a operatorilor, Ministerul Transporturilor a concesionat domeniul public adminis-trațiilor portuare. Iar acestea, la rândul lor, l-au închiriat, cu anul, agenților economici. Abia în 2003, operatorilor din porturile maritime li s-a făcut hatârul de a se prelungi, la 18 ani, durata contractelor de închiriere. A fost un pas înainte, care i-a încurajat să lanseze programe de investiții.


Vechea rană a portuarilor a fost redeschisă de OUG 86/2007, aprobată de Guvernul Tăriceanu. Actul normativ dă dreptul administrațiilor portuare să subconcesioneze domeniul public portuar. În aparență, acesta este un lucru bun. Nu pentru asta s-au luptat vreme de peste un deceniu companiile de operare? În realitate, sistemul subconcesionării introduce dubla redevență pe aceeași su-prafață de teren. Administrațiile portuare, în care Ministerul Transporturilor este acționar unic sau majoritar, îi plătesc redevență acestuia, iar operatorii, cărora li se va subconcesiona domeniul public, trebuie să achite, la rândul lor redevență. 


Dar marea "inovație" adusă de OUG 86/2007 este condiționarea atribuirii con-tractelor de subconcesionare către operatori nu doar de plata redevenței și efectuarea unor investiții, ci și de realizarea unui anumit trafic de mărfuri pe an. Nerealizarea acestui indicator va fi penalizată prin creșterea procentuală a redevenței, în vreme ce depășirea va fi premiată prin reducerea ei.


Chiar și în aceste condiții, prevederile legale privind subconcesionarea dome-niului public nu au fost puse în aplicare, fapt ce a stârnit valuri de proteste din partea comunității portuare pe parcursul anilor 2015 și 2016.


Propunerile companiei Socep
Parlamentarii n-au rămas indiferenți la frământările portuarilor și, în cursul săptămânii trecute, Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților a organizat o dezbatere având ca obiect "Inițiativa legislativă pentru modificarea OUG 22/1999 aprobată prin Legea 108/2010". Din portul Constanța au participat reprezentanți ai companiilor Oil Terminal, DP World, Socep, Romcargo și Comvex, iar din portul Galați, reprezentanți ai operatorului Docuri SA.


Trebuie precizat din capul locului că atât membrii comisiei cât și agenții economici susțin modificarea OUG 22/1999, pentru a răspunde nevoilor de dezvoltate a porturilor românești.


În cadrul dezbaterii, reprezentantul companiei Socep a arătat că, deși OUG 22/1999 stabilește obligativitatea încheierii contractelor de închiriere sau subconce-siune cu agenții economici care au în proprietate sau în folosință elemente de suprastructură portuară, această pre-vedere nu a fost respectată, nefiind încheiate contracte de subconcesiune. În fapt, "administrația portului Constanța invocă o serie de inadvertențe legislative și blochează încheierea acestor contracte, ceea ce duce la blocarea investițiilor".


Pentru eliminarea blocajului, compania Socep susține "includerea în OUG 22/1999 a unor prevederi clare privind atri-buirea directă a contractelor de subconcesiune agenților economici care utilizează legal elemente de suprastructură portuară, precum și un mecanism echitabil de valorificare a bunurilor la încetarea contractului."


Socep reamintește că operatorii portuari tradiționali au fost înființați de statul român odată cu administrația portuară. "Deși societățile comerciale din port au fost privatizate de statul român, Guvernul României, cu încălcarea flagrantă a legislației de privatizare, a acordat, prin HG 80/1998, concesiunea întregului teren din port CNAPMC pe o durată de 49 de ani.


Pentru deblocarea situației și intrarea în normalitate și legalitate, Guvernul României trebuie să emită o hotărâre prin care să modifice HG 80/1998 și să acorde concesiunea directă a terenurilor necesare desfășurării activității societăților comerciale din port care au fost privatizate de statul român. 


De asemenea, pentru o mai bună administrare a portului, Socep propune ca CNAPM SA să fie scoasă de sub incidența OUG 109/2011, astfel încât aceasta să nu mai urmărească obținerea profitului în dauna administrării și întreținerii infrastructurii de transport naval."


La rândul ei, compania Comvex susține poziția Socep, solicitând eliminarea clauzei de trafic din contractele de închiriere și subconcesiune.


Comentează știrea

Autor
22 martie 2016
La pușcărie cu penalii ăștia

De la concesionare la cumpărare numai este decât un singur pas , iar statul asta evită , tu ca societate comercială dacă vrei să faci afaceri în condițiile legii faci dacă nu pleci si lași locul altuia care vrea să facă afaceri, să investească și să meargă înainte. După hoții din port statul nu trebuie să facă profit , în schimb ei să facă profit maxim , firmele lor să meargă în "pierdere" , iar patronii figurează în top 300 . Oare când intră DNA-ul în ei ?

CN APMC
22 martie 2016
'nea Ion Tita-Calin

Pt Dumneata: "....realizarea unui anumit trafic de mărfuri pe an. Nerealizarea acestui indicator va fi penalizată prin creșterea procentuală a redevenței, în vreme ce depășirea va fi premiată prin reducerea ei." - e un semn de normalitate! Intr-o economie care incurajeaza competitia, indicatorii de performanta sunt OBLIGATORII! Care e faza? Operatorii vor doar concesiuni la schimb cu redeventa? Cand naiba o sa se mai dezvolte Portul asta daca gandim numai cu jumatati de masura? Vezi ca esti blocat in trecut! Deh, varsta isi spune cuvantul!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5698 secunde