Siguranţă şi securitate la bordul navelor! Se închid "portiţe" după tragedia de pe "Amar Glyfada"

1460
4
Siguranţă şi securitate la bordul navelor! Se închid

Articole de la același autor

În lumea navigaţiei maritime, la fel ca şi în aviaţie, orice greşeală, cât de mică, provocată fie de o eroare umană, dar mai ales de suportul legislativ, poate avea consecinţe dezastruoase. „Portiţele” lăsate deschise, de cele mai multe ori pe considerente financiare, trebuie să fie urgent închise pentru ca o tragedie precum cea înregistrată, luna trecută, în Şantierul Naval Midia să nu se mai repete vreodată.

Patru muncitori constănţeni şi-au pierdut viaţa, în data de 8 august 2024, în Şantierul Naval Midia, în timp ce executau lucrări de reparaţii la bordul navei „Amar Glyfada”, un bulk carrier ce navigă sub pavilion Belize şi care cărase - după cum afirmă surse din domeniu - cereale în ultimul voiaj.

Poate că tragedia ar fi putut fi evitată dacă din documentaţia navei sosită în şantier ar fi existat certificatul Gas Free, act care, conform unei modificări recente de legislaţie, este eliberat de Autoritatea Navală Română (ANR) doar la solicitarea armatorului/comandantului navei.

Ordinul nr. 813 din 25 iunie 2008 emis de Ministerul Transporturilor, publicat în Monitorul Oficial nr. 492 din 1 iulie 2008, la Articolul 5, menţiona clar: „Navele maritime de orice tip, care urmează să intre în şantierele navale din România pentru reparaţii, vor fi inspectate de către ANR în vederea emiterii certificatului Gas Free, ca măsură necesară de creştere a securităţii muncii, a siguranţei navei şi a facilităţilor portuare”.

Însă, în Ordinul nr. 1.750 din 28 iunie 2024 emis de Ministerul Transporturilor şi publicat - cu doar o lună înainte de grozăvie! - în Monitorul Oficial nr. 653 din 9 iulie 2024, la Articolul 1, se subliniază faptul că „prezentul ordin reglementează inspecţiile de siguranţă efectuate navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, terminalelor de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate), verificarea operării în siguranţă a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, precum şi inspecţiile pentru emiterea certificatelor de Gas Free şi Hot Work”.

Răspunzând întrebărilor adresate de „Cuget Liber”, ANR a precizat că „certificatul Gas Free nu se emite pentru întreaga navă, ci numai pentru spaţii închise, în care au fost transportate materiale inflamabile, neventilate sau neaccesibile personalului în mod obişnuit, sau adiacente acestora. Incendiul de pe «Amar Glyfada» a avut loc în compartimentul maşină, o zonă uzuală pentru desfăşurarea activităţii echipajului şi nu într-un spaţiu închis, care ar necesita emiterea unui certificat Gas Free, iar activităţile desfăşurate la bordul navei pe perioada lucrărilor de reparaţii nu sunt verificate de către ANR”.

Amenzi usturătoare

Cert este că patru oameni şi-au pierdut viaţa, iar o anchetă este în derulare, iar la fel de adevărat este că, până la stabilirea celor responsabili pentru producerea acestei tragedii, autorităţile dau semnale că scăpările legislative vor fi remediate.

Astfel, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a anunţat deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: „Hotărârea Guvernului pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, precum şi pentru modificarea unor acte normative maritim şi pe căile navigabile interioare”.

Prin proiectul de act normativ, care mai mult ca sigur va fi adoptat, la Articolul 14, se precizează, printre altele, la punctul e), că „se constituie contravenţie la regimul activităţilor la bordul navei executarea de către un operator economic sau echipajul navei de lucrări cu foc deschis la nave în zonele adiacente tancurilor de combustibil şi lubrifianţi sau în compartimentul maşini, pentru care nu există certificat de Gas Free emis de către ANR sau de experţi autorizaţi de aceasta”, amenda în acest caz fiind de la 30.000 la 40.000 lei. De asemenea, executarea de lucrări cu foc deschis la bordul navei fără permis de lucru cu foc se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei.

Aşadar, certificatul de Gas Free se extinde şi pentru compartimentul maşini, locul în care a izbucnit incendiul devastator de pe „Amar Glyfada”. 

Comentează știrea

Un marinar
3 septembrie

Certificatele de “gas free” se eliberează ptr toată nava, în urma verificărilor ! Asta în toată lumea, mai puțin în Balcani ( România, Bulgaria, Turcia, etc…) Asta ptr a atrage clienți, în special companiile grecești, care au cele mai multe nave, în lume! Sper ca cine a făcut modificarea legislativa sa fie tras la răspundere! Cu siguranță se poate afla!

Alt marinar
3 septembrie

Primul marinar are perfecta dreptate.

Tot marinar
3 septembrie

Vorbe goale

Ultimul marinar
4 septembrie

Cel care spune "vorbe goale" nu este marinar.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4971 secunde