Traficul de mărfuri din porturile maritime românești se apropie de nivelul anului 2016

332
Traficul de mărfuri din porturile maritime românești se apropie de nivelul anului 2016 - traficportuar-1508937956.jpg

Articole de la același autor

Știrea că iarna vine mai devreme le dă fiori de gheață portuarilor. Se gândesc cu groază că șoselele și liniile ferate vor fi, din nou, blocate, că nu se va mai putea circula pe Dunăre, că porturile maritime și fluviale vor fi izolate. Au mai trecut prin această experiență în ianuarie și februarie 2017. Atunci, autoritățile s-au dovedit incapabile, timp de șase săptămâni, să asigure circulația TIR-urilor și trenurilor cu mărfuri, navigația convoaielor de barje pe Dunăre. Din această cauză, traficul de mărfuri în porturile maritime românești este mai scăzut decât anul trecut.

În 2017, Administrația portuară și companiile de operare au făcut eforturi disperate să recupereze deficitul de marfă. Au organizat numeroase acțiuni de promovare în țară și străinătate, au demarat lucrările de creștere a adâncimilor în danele de operare și au lansat investiții în noi capacități de operare. Dar ceea ce s-a pierdut în câteva săptămâni se recâștigă în ani.

v v v

În primele nouă luni ale anului 2017, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 42.336.157 tone de mărfuri, cu 3,78% mai puțin față de perioada ianuarie - septembrie 2016. Dar să nu uităm faptul că deficitul era de 21,08% la sfârșitul lunii februarie. Dacă până la Revelion se menține ritmul de recuperare de 2,47% pe lună, porturile ar putea încheia anul 2017 cu un plus de trafic de 3,63%. Să dea Domnul!

Traficul maritim a fost de 33 milioane tone, în scădere cu 3,76%, iar cel fluvial a înregistrat 9,32 milioane tone, în minus cu 3,91%.

Pe grupe de mărfuri, evoluția se prezintă astfel:

a) în creștere față de anul precedent

- minereuri de fier și deșeuri de fier - 2.735.499 tone (+48,04%);

- îngrășăminte - 2.276.741 tone (+1,37%);

- semințe uleioase - 2.233.208 tone (+7,77%);

- cărbune - 1.836.638 tone (+0,95%);

- produse metalice - 1.612.054 tone (+2,11%);

- minerale brute sau prelucrate - 308.855 tone (+18,08%);

- ciment - 144.562 tone (+1,27%);

- animale vii - 81.149 tone (+10,46%);

- sticlărie și produse ceramice - 10.603 tone (creștere de 3,63 ori);

- legume și fructe - 6.913 tone (+21,36%):

b) în declin față de anul precedent

- cereale - 13.618.757 tone (-6,28%);

- petrol brut - 5.329.987 tone (-3,43%);

- articole diverse - 4.822.993 tone (-11,53%);

- produse petroliere - 3.642.142 tone (-12.43%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 2.253.072 tone (-3,90%);

- produse chimice - 468.575 tone (-4,84%);

- produse alimentare - 394.952 tone (-39,50%);

- lemn, plută - 296.474 tone (-34,14%);

- echipamente, mașini - 225.169 tone (-17,81%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 34.593 tone (-44,68%);

- articole fabricate din metal - 2.668 tone (-24,74%).

v v v

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 37.062.579 tone de mărfuri, în scădere cu 3,45%. Șapte grupe de mărfuri dețin, în total, o pondere de 96,36% din fluxurile de mărfuri: cerealele și semințele uleioase - 42,77%, minereurile și deșeurile metalice - 13,41%, articolele diverse containerizate - 13,01%, hidrocarburile - 11,04%, îngrășămintele și produsele chimice - 6,88%, cărbune - 4,95% și produsele metalice - 4,30%.

Traficul de containere a totalizat 4.821.397 tone de mărfuri, respectiv 519.455 TEU, fiind în scădere cu 11,66%, respectiv 5,68%.

Portul petrolier Midia prezintă, în continuare, un trafic de mărfuri inferior anului trecut. În primele nouă luni din 2017 a derulat 5.201.732 tone, cu 3,92% mai puțin decât în perioada de referință din 2016.

Hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,24% în totalul cantităților de mărfuri manipulate, au înregistrat o scădere de 5,32%. Îmbucurător este faptul că structura traficului este tot mai diversificată.

Portul Mangalia a manipulat doar 71.846 tone de mărfuri, cu 63,69% sub nivelul atins în ianuarie - septembrie 2016, fiind afectat de criza prin care trece compania Daewoo - Mangalia Heavy Industries.

v v v

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 194,7 mi-lioane tone de mărfuri, în creștere cu 8,3%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 107,4 milioane tone de mărfuri, cu 11,1% mai mult decât în primele nouă luni ale anului trecut. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Kavkaz - 25,4 milioane tone (+3,8%), Taman - 10,9 milioane de tone (+14,6%), Rostov pe Don - 10,3 milioane tone (+4,4%), Kerch - 6,5 milioane tone (-9,1%), Tuapse - 19,9 milioane tone (+6,8%).

Porturile din Ucraina au manipulat 98 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 1,3% față de anul trecut. Prin portul Yuzhny au fost derulate 31,7 milioane tone (+7%), prin Odessa 17,9 milioane tone (- 3,8%), prin Nikolaev - 17,1 milioane tone (+ 6,7%), iar prin Chernomorsk - 12,6 milioane tone (+ 8,8%). Cea mai mare creștere a fost raportată de portul Olvia, respectiv 25,6%, ajungând la 5,4 milioane tone. Traficul de containere din porturile Ucrainei a fost de 433.000 TEU (-2,3%).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5848 secunde