Electrificarea căii ferate Constanţa - Mangalia, în consultare publică

Tronsonul feroviar spre sudul litoralului, următorul proiect de modernizare şi electrificare din Dobrogea

235
Tronsonul feroviar spre sudul litoralului, următorul proiect de modernizare şi electrificare din Dobrogea - cfr-1683800064.jpg

Articole de la același autor

Raportul privind impactul asupra mediului şi studiul de evaluare adecvată pentru proiectul „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Constanţa - Mangalia”, propus a fi amplasat în extravilan şi intravilan, în judeţul Constanţa, în localităţile Constanţa, Agigea, Eforie, Techirghiol, Tuzla, Costineşti, 23 August şi Mangalia, se află în prezent în consultare publică şi urmează ca Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa să decidă dacă va emite sau va respinge acordul de mediu.

Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului şi a studiului de evaluare adecvată va avea loc la sediul CNCF CFR SA - Sucursala Regională de Căi Ferate Constanţa, în data de 22 mai 2023, au transmis reprezentanţii CFR Infrastructură Constanţa.

Primul proiect de electrificare din România a fost propus în anul 1913, pentru linia Bucureşti - Ploieşti - Braşov, dar s-a amânat, deoarece a început Primul Război Mondial.

Alte planuri privind electrificarea căii ferate au apărut în perioada interbelică, dar nici acestea nu au fost realizate, din cauza izbucnirii marii crize economice mondiale, care a afectat şi România. S-a încercat reglementarea, pe plan naţional, a acţiunilor de electrificare a căilor ferate din România, prin acţiuni succesive, în anii 1929 şi 1934. În septembrie 1942, Direcţia Generală a CFR a înfiinţat Departamentul Electrificării, condus de inginerul Dimitrie Leonida.

Electrificarea căilor ferate româneşti a debutat în decembrie 1960, când maistrul Liviu Vintilă a montat, în staţia Predeal, primul stâlp de electrificare la calea ferată. Lucrările pe tronsonul Braşov - Predeal au fost finalizate în august 1963. A urmat linia Braşov - Ploieşti - Bucureşti, iar între anii 1970 şi 1989, s-a urmărit electrificarea liniilor cu rampe mari, din zonele montane şi a celor cu trafic intens.

Electrificarea a fost precedată de numeroase lucrări pentru adaptarea şi sistematizarea construcţiilor şi dotărilor feroviare, respectiv consolidarea podurilor şi a terasamentelor, modificarea tipului de şină, sistematizarea staţiilor şi triajelor, centralizarea electrodinamică a macazurilor şi testarea locomotivelor electrice.

XXX

Deşi prima cale ferată din Dobrogea a fost construită în anul 1860, abia după 117 ani s-a circulat cu locomotive electrice. În Dobrogea, primele linii electrificate au fost finalizate în mai 1977, pe rutele Cernavodă Pod - Palas - Constanţa, Palas - Constanţa Port şi Constanţa Ramificaţia 1 - Constanţa Mărfuri.

Ulterior, în anul 1984, a fost electrificată şi linia Constanţa - Agigea Ecluză, precum şi liniile de racordaj Constanţa Port - Constanţa Ramificaţia 3 - Palas, Constanţa Ram.3 - Constanţa Ram.2, Constanţa Ram.3 - Constanţa Ram. Vii.

Pe 21 noiembrie 1987, odată cu inaugurarea noilor poduri peste Dunăre de la Feteşti - Cernavodă, erau electrificate şi liniile de racordaj Feteşti - Ramificaţie Borcea şi Dunărea Ram.2 - Cernavodă Pod.

Printre avantajele electrificării căilor ferate, se numără: reducerea consumului de combustibil fosil şi a poluării, creşterea tonajului şi a vitezei trenurilor, dar şi îmbunătăţirea confortului călătorilor, prin folosirea încălzirii electrice a vagoanelor. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.359 secunde