Probleme grave în sistemul feroviar! "De 20 de ani, nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nouă"

2243

Articole de la același autor

De 30 de ani, sistemul feroviar din România e în mare suferinţă şi durere. Subfinanţat, măcinat de interese obscure, ţinut „cu talpa pe grumaz”, torpilat de concurenţa marilor societăţi transportare auto, CFR-ul este departe de a oferi condiţiile pe care întâlnim în ţările din Vest. Ştiam însă că este măcar sigur. Oare?

Semnul de întrebare în privinţa siguranţei din sistemul feroviar românesc se ridică după tot mai desele incidente înregistrate pe calea ferată. Ultimul dintre ele, cel de la Galaţi, s-a soldat cu decesul unei persoane şi rănirea altor trei.

Ce-i de făcut? Ce măsuri trebuie luate, pe termen scurt, mediu şi lung, pentru a preveni asemenea tragedii? Reprezentanţii CFR Călători, contactaţi de „Cuget Liber”, recunosc că, în sistem, sunt probleme grave, că resursele sunt limitate, iar profesioniştii companiei - instruiţi, verificaţi şi perfecţionaţi constant - fac tot ceea ce le stă în putinţă pentru ca, pe ritmul „Glasului roţilor de tren”, călătorii să ajungă cu bine la destinaţie. Chiar şi cu întârzieri!

Cum este viaţa feroviarilor de la Constanţa, după nefericitul „episod Galaţi”?

„În prezent, atât la SRTFC Constanţa, cât şi la celelalte sucursale regionale ale CFR Călători, se desfăşoară un proces de verificare suplimentară a materialului rulant, a personalului de tren (mecanici, conductori şi şefi de tren), cât şi de prelucrare în detaliu a tuturor acestor cazuri. CFR Călători a derulat şi are încheiate contracte pentru efectuarea de reparaţii de o mare complexitate pentru materialul rulant, însă capacitatea de reparaţii a industriei de profil nu permite efectuarea unui număr de reparaţii a materialului rulant conform necesarului, în special la materialul rulant motor - locomotive şi automotoare.

Având în vedere faptul că CFR Călători efectuează un set de lucrări suplimentare în cadrul activităţii de mentenanţă, materialul rulant al societăţii circulă în condiţii de siguranţa circulaţiei”, au declarat, pentru „Cuget Liber”, reprezentanţii Serviciului Marketing şi Relaţii cu Mass-Media - CFR Călători.

Conform sursei menţionate, resursele financiare de care dispune compania pentru reparaţii/modernizare material rulant sunt asigurate din fondurile proprii ale CFR Călători, care sunt insuficiente raportate la vechimea însemnată a parcului propriu.

„Este edificator de precizat că, în anul 2023, CFR Călători beneficiază de o compensaţie ce este cu circa 900 milioane de lei mai mică decât este necesar. Valoarea propusă de Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru anul 2023 este chiar sub nivelul anului 2014, pentru un volum de activitate similar. Această situaţie este o caracteristică a ultimilor ani, în fapt lipsa de predictibilitate atât în ceea ce priveşte asigurarea şi cuantumul compensaţiei, lipsă peste care se adaugă inconstanţa în cadrul de legiferare a transportului feroviar de călători, cât şi diminuarea tot mai accentuată a capacităţilor de producţie a industriei de profil”.

În aceste zile, CFR Călători pregăteşte documentaţia necesară în vederea realizării procedurilor de modernizare a parcului de material rulant, în cadrul unui proiect finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru perioada 2023-2026, care cuprinde un număr de 75 de locomotive şi 139 de vagoane.

XXX

Referitor la situaţia la zi, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, este de părere că demisia unuia ori altuia nu va rezolva problemele din sistemul feroviar.

„Un om poate să-şi dea demisia, că vorbim de directorul general al CFR Călători, că vorbim de miniştri. Nimeni nu este de neînlocuit şi nimeni nu e perfect. Lucrurile acestea, în schimb, nu rezolvă problema. De 30 de ani există subfinanţarea acestui sistem feroviar şi nu doar subfinanţare - şi alte lucruri. Aceste lucruri nu se rezolvă printr-o demisie. Se acoperă, poate, o emoţie de moment, dar rămâne problema de fond. De 20 de ani nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nouă în România, una de 20 de ani!”, a punctat ministrul Sorin Grindeanu. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3999 secunde