Șicanele de pe șosele, risc de accidente grave! „La volan înveți înjurături noi!”

1436

Articole de la același autor

„La volan, înveți înjurături noi!” sau „M-am enervat teribil, i-am spus vreo două, să mă răcoresc!” – sunt doar câteva dintre afirmațiile șoferilor despre cât de calmi sunt în momentele în care sunt în trafic. La nivelul Constanței, în ultimele luni, traficul a fost din ce în ce mai aglomerat, din cauza lucrărilor din mai multe zone ale orașului, iar nivelul de agresivitate al șoferilor a crescut. Specialiștii atrag atenția că șicanele pe șosele duc la accidente; ba mai mult, în curând, comportamentul agresiv va fi aspru amendat.

Potrivit specialiștilor care derulează, la nivel național, campania „Treaz la volan”, agresivitatea în trafic se manifestă prin două fenomene. „Pe de o parte, este condusul agresiv, care implică manevre agresive ce pot pune în pericol viaţa şoferului sau a altor participanţi la trafic (depăşirea vitezei, nepăstrarea distanţei corespunzătoare, schimbarea rapidă, forţată şi excesivă a benzilor etc.). Pe de altă parte, sunt fenomenele numite „road rage” – episoade de nervozitate ale şoferilor manifestate prin gesturi obscene şi limbaj obscen sau chiar momente de violenţă fizică faţă de alţi participanţi la trafic.

Fenomenul „road rade” este un nume generic pentru comportamentul agresiv sau stările de nervozitate ale şoferilor. Agresivitatea la volan se manifestă prin gesturi şi cuvinte obscene, insulte verbale, ameninţări sau un stil agresiv de a conduce, toate vizând fie alţi şoferi, fie alţi participanţi la trafic (pietoni, biciclişti, motociclişti, trotinetişti etc.)”, au arătat reprezentanții „Treaz la volan”.

Agresivitatea în trafic, fie că este verbală, manifestată prin depășiri periculoase ori prin decizia șoferilor de a coborî din mașină și a lua la bătaie alți participanți la trafic, a devenit o obișnuință pe șoselele din țara noastră. Iar în ultima perioadă polițiștii au remarcat că șoferii nu se mai limitează la a arunca înjurături prin geamurile între-deschise, ci din ce în ce mai mulți trec direct la pumni și răfuieli în toată regula. Până în prezent, legislația rutieră nu pedepsea comportamentul agresiv în trafic. Nici nu prevedea în mod expres ce este considerat „agresiv”, nici nu îl sancționa. Situația urmează să se schimbe după ce va intra în vigoare proiectul de modificare a Codului Rutier.

Amenzi de până la 2.900 de lei pentru manevrele agresive

Potrivit proiectului făcut public la sfârșitul lunii noiembrie de reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne, vor fi catalogate drept comportament agresiv mai multe manevre: deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens, întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor, pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare, circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia, folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a

obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație, conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți, mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia, realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia, conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Iar pentru ca șoferii să ia în serios noile prevederi care interzic agresivitatea în trafic, sancțiunile aplicate vor fi destul de usturătoare. Astfel, acest comportament va fi inclus în clasa a IV-a de sancțiuni, cei găsiți vinovați urmând să scoată din buzunar între 1.305 și 2.900 de lei.



70% dintre bărbați cred că o mașină bună îi ferește de accidente


Necesitatea ca autoritățile să intervină prin sancționarea agresivității în trafic a fost semnalată în trecut, atât de participanții la trafic, cât și de diverse asociații. Printre acestea, Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ, organizație implicată în educarea participanților la trafic cu privire la prevenirea incidentelor nedorite de pe șosele, care a realizat și un „Studiu privind atitudinile disfuncționale în trafic: comportamentul agresiv”. Studiul a fost realizat de psihologul constănțean prof. univ. dr. Mihaela Rus și psiholog principal Ionel Simionica și a evidențiat că majoritatea bărbaților cu vârste între 18 și 40 de ani se ghidează în trafic după zicala „dacă nu riști, nu câștigi”. „88% dintre bărbații de 18 – 25 de ani și 70% dintre bărbații de 25 – 40 de ani sunt de părere că riscul de accident este minim dacă au o mașină bună și peste 65% dintre bărbații de 18 – 40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat și că depășesc fără să stea pe gânduri coloane de mașini”, se arată în comunicatul transmis de asociație.


„Credem că nu doar experiența rutieră contează în dezvoltarea comportamentelor în trafic, ci și nivelul de educație rutieră, informațiile la care șoferii au fost expuși și modul în care aceștia prelucrează informațiile. Am observat că femeile sunt mai precaute la volan și se ghidează mai puțin după instinctele primare. De cealaltă parte, bărbații cu vârste între 18 și 40 de ani manifestă un comportament mult mai agresiv la volan, sunt pregătiți să-și asume riscuri majore atunci când se află la volan, peste două treimi din bărbații chestionați afirmând că adoptă șicanele în trafic și au o nevoie mai mare de risc și de adrenalină. În genere, cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal, cel uman, iar comportamentele agresive și teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să intensificăm educația rutieră, mai ales în rândul șoferilor tineri, cu vârste între 18 și 25 de ani, prin campanii naționale de informare și prin cursuri de conducere defensivă”, a afirmat prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8056 secunde