Interviu cu Ovidiu Cupșa, directorul general al Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV și ambasador maritim IMO

Navigatorii sunt obligați să învețe și să dea examene toată viața! De ce?

6631
3

Articole de la același autor

Acest interviu l-am realizat la solicitarea unui navigator constănțean. El s-a adresat ziarului nostru, cerându-ne să lămurim următoarele probleme: De ce sunt obligați marinarii să dea mai multe examene de-a lungul carierei lor profesionale decât cei ce practică alte meserii? De ce, spre deosebire de ingineri, medici, economiști sau juriști, marinarii trebuie să obțină reconfirmarea în profesie, din cinci în cinci ani?

Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări m-am adresat directorului general al CERONAV, Ovidiu Cupșa, care a declarat următoarele:

- Profesia de marinar, în general, și cea de ofițer, în particular, sunt reglementate la nivel internațional. Spre deosebire de alte meserii care se adresează, în general, unei piețe interne, în sectorul maritim vorbim de o profesie care respectă aceleași standarde, protocoale și practici oriunde în lume. Există o structură a Națiunilor Unite, care stabilește regulile în acest domeniu. Este vorba de Organizația Maritimă Internațională (IMO), din care, la această oră, fac parte 175 de țări plus trei membri asociați. Ea a reglementat ca, o dată la cinci ani, navigatorii să-și reconfirme brevetele. Nu e vorba de reconfirmarea profesiei, ci a dreptului de a o practica în continuare.



- Dar de ce este necesară această reconfirmare?


- Pe piața internațională se întâlnesc marinarii diferitelor națiuni. Pregătirea lor trebuie să fie conformă acelorași standarde, protocoale și practici stabilite de IMO, iar acestea, de-a lungul timpului, se schimbă. Tehnica și legislația maritimă evoluează continuu. Cursurile în cadrul centrelor de pregătire profesională constituie singura modalitate prin care se pot dobândi cunoștințele necesare alinierii la noile standarde de pe plan internațional. Nu există altă cale pentru navigatorii de pe piața internațională de a ajunge la același nivel de cunoaștere. Odată obținută reconfirmarea brevetului, navigatorul are libertatea să se îmbarce pe orice navă din lume. Acesta este un mare avantaj.



- Navigatorii nu sunt singurii profesioniști de pe piața internațională. În prezent, există o piață europeană a medicilor. Și, totuși, medicii nu trebuie să-și reconfirme diplomele din cinci în cinci ani.


- În cazul medicilor, există standarde și protocoale naționale. Spre exemplu, medicii din Germania lucrează după alte standarde și protocoale decât cei din România. Spitalele și organizațiilor naționale își stabilesc propriile protocoale.



- Ați auzit de existența unor centre de perfecționare în care medicii, inginerii agronomi sau programatorii să meargă din cinci în cinci ani să-și reconfirme dreptul de profesie?

- N-am auzit. Lucrul acesta se întâmplă doar în câteva profesii, la nivel internațional.

- Faptul că un accident de navigație poate avea consecințe deosebit de grave contribuie la obligativitatea reconfirmării periodice a brevetelor?

- Acesta este un alt motiv. Doamne ferește, nu minimalizez rolul medicilor. Au viața oamenilor în mână. Dacă un medic greșește, pacientul său poate să moară. În situația unui sinistru naval, însă, victimele pot fi de ordinul miilor, iar pierderile materiale de ordinul sutelor de milioane de euro. Să nu uităm că, uneori, navele pot pune în pericol porturile, orașele, zonele de coastă, Deci, responsabilitatea navigatorilor este extrem de mare. Totuși, armonizarea la standardele de navigație în continuă schimbare este principalul motiv pentru care e necesară această reconfirmare.

- Aceasta înseamnă că meseria de navigator este și una dintre cele mai costisitoare. Pentru a o practica, trebuie să achiți prețul numeroaselor cursuri ce trebuie parcurse de-a lungul carierei.

- Într-adevăr, este una dintre cele mai costisitoare ca s-o practici, dar, în același timp, este una dintre cele mai bine recompensate. Veniturile unui comandant sau șef mecanic, în momentul de față, ajung la 10.000 - 12.000 euro într-o lună de voiaj.



- Da, dar respectivul comandant nu muncește un an întreg. De multe ori prinde un voiaj de șase luni pe an.


- E adevărat, dar și în aceste condiții, tot revin câteva mii de euro pe lună, la vârf de carieră.



- Să nu uităm că foarte mulți navigatori își încheie cariera după 20 de ani de muncă pe mare.


- În general, navigatorii buni își găsesc locuri de muncă la uscat, în activitățile din shipping: la autorități, la instituțiile de profil, în centre de perfecționare, firme de crewing, la armatori și companii portuare.

- Într-o carieră de 20 de ani pe mare, cât cheltuiește navigatorul cu pregătirea profesională?

- Costurile de perfecționare, la fiecare cinci ani, se ridică la cel mult 1.000 de euro. Cursul de reconfirmare pentru un ofițer punte costă cu puțin peste 900 de euro, pentru ofițerul de la mașină, circa 600 de euro, iar pentru un nebrevetat, 400 de euro. Mai sunt perfecționări specifice pentru diferite tipuri de nave, cerute de anumiți armatori.



- Costurile cursurilor organizate de CERONAV sunt mai mari sau mai mici față de cele practicate în alte țări?


- Tarifele practicate de CERONAV, în momentul de față, sunt cu 30% mai mici decât cele practicate în centrele similare din Europa de Est și inferioare cu 50% celor din Europa de Vest.



Comentează știrea

Marin Marinarul
10 august 2022
CERONAV - I. Tita Calin

Praf in ochi dle. Reporter, pacat ca faceti ataa reclama pozitiva departe de adevar, va discreditati continuind asa. In alte tari din Europa nu exista reconfirmari la fiecare 5 ani daca in decursul ultimilor 5 ani ai fost imbarcat 12 Luni pe un anumit tip de nava. Cursurile de reconfirmare sunt surogate, nu se preda nimic nou, se face cheta pentru a lipsi de la cursuri, etc. Suportul de curs al Ceronav este o jignire, abonamentele la literatura de specialitate este inexistenta. Un cuib de plagiatori si imitatori cu tot felul de relatii politice su nu, niste ,,invartiti,, mare parte din instructori. Sunt si exceptii, unul ar fi dl. Popa in fata caruia ar trebui sa ne scoatem palaria. Navigatorii buni si-au gasit locuri de munca la uscat este o aberatie. Din punct de vedere stiintific Ceronav este jos, jos de tot.

Matelot
10 august 2022
Propaganda..;..

Se numesc limbi in ... ceea ce faceti voi, noi personalul nqavigant cunoastem adevarul. Aceste cursuri ne storc de bani printr-o modalitate oficiala si legala, ca sa hranim gurile celor de la CERONAV. Sunt i9n staful CERONAV cateva persoane care papa un salariu bun la un loc caldut fara bataie de cap, iar banii vin din curtsurti si reconfirmari STCW. Cat despre Cupsa, un parvenit lansat de Mazare si ajuns in PNL mare aristocrat....

Of. 1 mec . Costel
29 august 2022
dezamagire

Cu tot respectul cuvenit , poate aveti ceva dreptate legat de acea aliniere cum ati spus dar sa spuneti ca cei buni au loc in birouri , ANR , porturi etc este o jicnire . In mare parte toti cei care sunt in acele birouri sunt foarte slabi pregatiti nu noi cei care stam pe mare. Apoi acele salarii amintite sunt doar pentru un numar mic de marinari pentru ca e greu sa primesti masina sau comanda ca si roman , iar daca ajungi sef mecanic sau comandant acei 10 000 -12 000 de euro pe luna sunt doar vrer-o 5000 pe luna si un nene tractorist sau sudor ridica aproape la fel de mult.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4049 secunde