Visul frumos s-a terminat! Ce taxe şi impozite propune administraţia locală din Constanţa pentru anul 2025
Articole de la același autor
Prin adoptarea Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006 a fost a fost reconsiderată politica tarifară în domeniul gestionării deşeurilor, inclusiv a responsabilităţilor financiare ce revin autorităţilor administraţiilor publice locale în ceea ce priveşte finanţarea serviciului de salubrizare. Autorităților administrației publice locale le revine obligația de a aproba prin hotărâre următoarele:
- un Regulament de instituire și administrare a taxei pentru utilizatorii serviciului de utilitate publică.
Cuantumul taxei de salubrizare poate cunoaște o evoluție negativă sau pozitivă oricând pe parcursul anului ca urmare a:
- influenței sumelor încasate de la organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorilor de deșeuri, fapt ce determină scăderea cuantumului taxei, propunându-ne o țintă de reciclare de 50%;
- cantitățile efective de deșeuri reziduale eliminate prin depozitare, care determină o creștere a cuantumului taxei; astfel în perioada ianuarie – iulie 2024 media cantităților de deșeuri reciclate a reprezentat 1,26% din totalul cantităților de deșeuri reziduale eliminate;
- valoarea contribuției pentru economia circulară pentru deșeurile municipale, deșeuri din construcții și desființări destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantum de 160 lei/tonă începând cu anul 2024 (majorată de la 80 lei/tonă începând cu data de 01.01.2024), care se facturează separat de tariful practicat pentru deșeurile acceptate pentru depozitare pentru aceeași cantitate;
- veniturile Fondurilor pentru Mediu ce se constituie din contribuția de 50 lei/to datorată de unitățile administrativ teritoriale, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere a cantităților de deșeuri eliminate prin depozitare, plata având un caracter sancționatoriu, ea facându-se pentru diferența dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual și cantitatea efectiv încredințată spre reciclare și alte forme de valorificare, în anul 2023, cuantumul acestor venituri fiind de 6.708.117 lei.
Taxa de salubrizare ar putea ajunge la 20 de lei pe lună de persoană
Reducerea la 8 lei a cuantumului taxei de salubrizare, prin amendarea HCL nr. 339/2023 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța pentru anul 2024, adică la mai mult de jumătate din valoarea reală a presupus o alocație bugetară consistentă pentru acoperirea costurilor de operare, de aproximativ 26.000.000 lei pentru primele 7 luni ale anului, cu o predicție de 45.000.000 lei pentru întreg anul 2024. Pe cale de consecință, această măsură a condus la amânarea sau chiar renunțarea la finanțarea altor proiecte publice absolut necesare municipiului Constanța.
În consecință a fost propus proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de instituire și administrare a taxei de salubrizare, precum și stabilirea taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare, care conține în principal următoarele:
- cuantumul taxei de salubrizare datorată de toți utilizatorii casnici la valoarea de 20 lei/persoană/lună, astfel cum a reieșit din calculul care a respectat prevederile Anexei nr. 7 la Ordinul ANRSC nr. 640/2022.
Taxa de rezervare loc parcare pentru persoane fizice ar putea fi de 600 lei/an
În ceea ce privește Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța în anul 2025, modificările propuse, se rezumă în principal la:
• indexarea cu rata inflației de 10,4% a impozitelor și taxelor locale a căror valoare este exprimată în lei sau stabilită în baza unei anumite sume în lei, precum și a limitelor amenzilor prevăzute de Codul Fiscal, conform prevederilor art. 491 alin. 1 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
• instituirea aceluiași mecanism de impozitare pentru clădirile nerezidențiale, indiferent de statutul juridic al proprietarului, prin stabilirea unei cote adiționale unitare de 30,8% la impozitul pe clădiri cu destinația nerezidențială atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice;
• stabilirea taxei de rezervare loc parcare pentru persoane fizice în cuantum de 600 lei/an;
• instituirea taxei pentru ocuparea temporară, cu autovehicule, a domeniului public sau privat al Municipiului Constanța, stabilită în funcție de locul înregistrării fiscale a autovehiculului, după cum urmează:
- taxa pentru ocupare curentă, datorată de persoanele fizice cu domiciliul în municipiul Constanța, care au în proprietate autovehicule înregistrate fiscal în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local Constanța, în cuantum de 200 lei/an. Vor face excepție de la plata taxei persoanele fizice ce staționează pe domeniul public sau privat al municipiului Constanța și care achită taxa de rezervare loc parcare, precum și persoanele ce staționează pe domeniul public sau privat al municipiului Constanța în parcările aflate în Zona 2, astfel cum sunt acestea reglementate de dispozițiile H.C.L. nr. 123/2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a parcărilor publice din municipiul Constanța, cu modificările ulterioare, și care achită abonamentul anual în cuantum de 199 lei.
- taxa pentru ocupare ocazională, datorată de persoanele fizice cu domiciliul în alte unități administrativ teritoriale decât municipiul Constanța pentru autovehiculele aflate în proprietate sau utilizare care staționează pe domeniul public sau privat al municipiului Constanța și care nu sunt înregistrate fiscal în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local. Valoarea taxei se stabilește în funcție perioada de utilizare a domeniului public sau privat al municipiului Constanța, 5 lei/zi, respectiv 25 lei/lună.
Proiectele de hotărâre și documentația aferentă, pot fi consultate:
•pe site-ul Primăriei Municipiului Constanţa www.primaria-constanta.ro la secțiunea „Transparență decizională” şi la sediul acesteia situat pe bd. Tomis nr. 51;
• pe site-ul Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local www.spit-ct.ro la secțiunea „Transparență decizională” sau la sediile acestuia, situate în bd. Tomis nr. 112, str. Ștefan cel Mare nr. 36-40 - Centrul Comercial Tomis Mall, etaj 3, str. Sg. Nicolae Grindeanu nr. 66, str. Soveja nr. 104, bl. 44, parter, bd. Alexandru Lăpuşneanu nr. 116C – City Park Mall, bd. Tomis nr. 391 – Centrul Comercial TOM (Carrefour).
• proiectele de acte normative pot fi obţinute în copie, pe bază de cerere depusă la biroul de relaţii cu publicul al instituţiei.
26 August, data limită pentru transmiterea propunerilor
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectele de hotărâre supuse procedurii de transparenţă decizională se pot depune până la data de 26.08.2024:
- ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: [email protected];
- prin poştă, pe adresa sediului secundar al Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local din municipiul Constanța, bd. Tomis nr. 112;
- la sediile instituţiei situate în bd. Tomis nr. 112, str. Ștefan cel Mare nr. 3640 - Centrul Comercial Tomis Mall, etaj 3, str. Sg. Nicolae Grindeanu nr. 66, str. Soveja nr. 104, bl. 44, parter, bd. Alexandru Lăpuşneanu nr. 116C – City Park Mall, bd. Tomis nr. 391 – Centrul Comercial TOM (Carrefour).
Comentează știrea
Dacă taxa de salubrizare crește cu 300% iar cea pentru locul de parcare cu 200%, este de presupus că vor crește prețurile pentru apă și canalizare,- pe care oricum abia ni le mai permitem, gigacalorie, transportul public și cine mai știe câte altele. Cu cât? Ne va ajunge majorarea pensiei sau a salariului pentru a suporta diferențele? Cine le va plăti?; evident "fericiții" cetățeni ai Constanței. Cu ce sacrificii? Treaba lor!... Probabil așa gândesc cei ce ne gestionează banii plătiți cu mâna tremurând. Eficientizarea serviciilor proaste nu se poate lua în calcul? Dar cheltuirea cu discernământ a taxelor colectate fără a pune între priorități schimbarea bordurilor spre exemplu, precum și alte asemenea. Este oare garantată colectarea și reciclarea deșeurilor conform legislației naționale și europene ori vom fi sancționați, într-un final, tot noi pentru deficiențe? Personal, îi rog pe cei ce vor avea un cuvânt de spus sau de dat un vot acolo, să mai țină și cu oamenii de rând, așa cum sunt părinții și bunicii, copiii și nepoții și de ce nu, vecinii, oamenii simpli cu venituri modeste ori chiar mai mici, pentru care oricum în luna în care plăteau impozitul era clar că aveau mai puțini bani pentru medicamente, alimente sau educație.
Asta este o nesimtire fara margini de la primar. Trebuia sa-l dam jos la alegeri, dar cetatenii au votat iar imbecilitatea sensurilor unice fara rost si cretinitatea lucrarilor de reparatii care nu se mai termina. Sa ne "traiasca" primarul din Eforie care habar n-are de problemele Constantei. Sa vedem cum o sa fie pe bdul Lapusneanu cand or sa scoata masinile parcate acolo. Seara bunaaa.
Da, TREBUIA!! Dar a câștigat alegerile! Cât a fost de înjurat și criticat, nu ar fi luat mai mult de 20% din voturi. Acum ce vă mai lamentați? Aveți ce ați votat! Și tot ce se întâmplă este că PERMITEM!!! Suntem buni doar la comentarii, dar nu facem nimic concret. Fac pariu că mai prinde un mandat?