Flota comercială a României, acum 20 de ani. În pragul exploziei sociale!

228
Flota comercială a României, acum 20 de ani. În pragul exploziei sociale! - flota-1574628901.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Echipajele de pe navele companiei Self Invest Maritime sunt în fierbere. Motivul îl constituie neplata drepturilor bănești pe mai multe luni. Navigatorii lăsați "la vatră" au făcut potecă la ușa firmei, încercând să își recupereze banii. De câteva luni îi întâmpină figurile acre ale funcționarilor companiei, nemulțumiți de deranj. 


Patronul este de negăsit, deși pe ușă este afișat un program de audiențe. Oamenii nu mai sunt primiți nici să facă anticameră. "Accesul persoanelor străine este interzis!", anunță un afiș. În fiecare lună, un nou anunț informează că plata se va face pe 15, luna următoare. 


Nici Sindicatul Marinarilor din Flota Navlomar nu are mai mult succes în fața patronului de la Self Invest. Ion Butan, liderul sindicatului, declară că i s-a interzis accesul în companie. Conducerea acesteia încearcă să scape de presiunile exercitate de sindicat în sprijinul navigatorilor.
Ion Butan prezintă, astfel, situația la zi a întârzierilor privind plata echipajelor de la Self Invest: 
- nava "Tarcău" - cinci persoane nu și-au primit valuta începând cu luna martie, iar 16 persoane nu și-au primit salariile în lei pe luna august; 
- nava "Hârșova" - 24 persoane debarcate nu și-au primit salariile pe luna august, iar 16 nu au primit valuta pe iunie și iulie. Nava se află în portul englez New Port. Echipajul aflat la bord reclamă neplata valutei pe patru luni și întârzierea schimbului cu o lună. Pe navă au fost angajați cinci ofițeri indieni în locul a cinci ofițeri români, deși nava are pavilion românesc; 
- nava "Giurgiu" este reținută în portul chinez Qindao, pentru datorii. Echipajul nu și-a primit valuta pe șapte luni și e neschimbat de două luni; 
- nava "Gorgova" se află în Las Palmas, de două luni, pentru reparații. Echipajul nu și-a primit valuta pe șase luni, iar schimbul trebuia să se facă de acum două luni; 
- nava "Sulina" se află în portul turcesc Mersin. Echipajul nu și-a primit valuta pe două luni; 
- nava "Săbăreni" - opt persoane din echipajul schimbat nu au primit valuta pe iunie și iulie, iar 20 persoane nu și-au primit salariile pe luna august. Nava se află în Marea Azov, iar echipajul de la bord nu și-a primit valuta pe ultimele două luni. 


"Vrem banii!" 
Prin intermediul ziarului "Cuget Liber", navigatorii de pe nava "Hârșova"  au adresat un apel disperat companiei Self Invest, al cărei patron este continuu de negăsit. 


"De ce nu ne dați măcar salariul în lei?", întreabă ajutorul mecanic Ioan Moromete. 


"Cu ce vreți să asigurăm întreținerea familiilor noastre? Mie îmi datorați 1.300 de dolari și salariul", spune electricianul Marian Dumitrache. 


"Am ajuns la capătul răbdărilor, din cauza minciunilor pe care ni le transmiteți prin intermediul secretariatului. De ce nu vreți să stați de vorbă cu cei cărora le datorați banii?", întreabă timonierul Valeriu Pavalache. 


Am încercat, la rândul nostru, să purtăm o discuție cu conducerea companiei, dar aici ne-am lovit de refuzul lui Florin Ernest Constantin, director operare nave, de a face orice declarație. De aceea, ne vedem obligați să ne adresăm conducerii companiei de navigație Navrom și secretarului de stat Șerban Mihăilescu, solicitându-le să intervină pentru soluționarea situației explozive de la Self Invest. (2 octombrie 1996) 


Self Invest Maritime s-a înecat în datorii 
Sindicatul Liber al Navigatorilor ne-a informat că situația este critică și pe alte două nave ale acestei companii. Echipajul navei "Drăgășani" are de primit 63.699 dolari pentru cele 105 zile de voiaj efectuate. Până acum, navigatorii nu au văzut niciun ban, după cum a informat comandantul navei, printr-o radiogramă. Șeful de echipaj Mihail Ciopa a solicitat să fie repatriat, din cauza problemelor de sănătate, apărute la bordul navei. 


Nava "Focșani" este reținută într-un port din Filipine, pentru datorii. Echipajul este neplătit de șase luni. Datoria totală a navei a ajuns la 800.000 dolari și crește continuu.


În urma articolului publicat în "Cuget Liber", mai multe familii ale navigatorilor de pe navele acestei companii mi-au telefonat la redacție, solicitându-mi sprijinul. Am fost informat că cei aflați pe mare se tem să se debarce, pentru că știu că nu își vor mai primi banii. Ei sunt convinși că numai dacă rămân pe navă, într-un port străin, pot face presiuni asupra armatorilor să li se acorde drepturile cuvenite. 


Mi s-a spus, de asemenea, că situația celor rămași la țărm este disperată. Familii de trei - patru persoane, care nu au mai primit de două luni salariul în lei, cuvenit celui aflat pe mare, sunt nevoite să trăiască din împrumuturi. Soțiile navigatorilor declară că la companie nu mai au cu cine discuta, deoarece patronul Mihail Mircea nu mai calcă pe acolo decât noaptea, pe furiș. 


La capătul răbdării 
Sindicatul Liber al Marinarilor din Flota Navlomar, ajungând la capătul răbdării, a declanșat conflictul colectiv de muncă împotriva companiei. Reclamă lipsa contractului colectiv de muncă (negocierea acestuia fiind boicotată de companie timp de patru luni), caracterul incomplet, lacunar al contractelor individuale de muncă, întârzierea plății salariilor și a indemnizațiilor de străinătate și neefectuarea schimbului echipajelor la timp. Sindicatul este hotărât să acționeze împotriva Companiei Self Invest Maritime și pe calea Justiției. 


La rândul său, Sindicatul Liber al Navigatorilor studiază poziția pe care o va adopta pentru repunerea echipajelor în drepturi. Se așteaptă și implicarea directă a companiei Navrom în rezolvarea acestei situații sociale critice, având în vedere responsabilitățile sale în calitate de armator și de partener de contract cu Self Invest Maritime. (4 octombrie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5226 secunde