A ajuns mircist cu media 7,78. Doar un sfert din sutele de locuri rezervate elevilor romi și cu CES au fost ocupate la admitere

7358
A ajuns mircist cu media 7,78. Doar un sfert din sutele de locuri rezervate elevilor romi și cu CES au fost ocupate la admitere - fondlocurirezervate-1657292075.jpg
Săptămâna aceasta, în calendarul admiterii la liceu, sesiunea 2022, a fost dedicată completării fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginți, elevi care urmează să-și afle parcursul viitorilor patru ani joi, 14 iulie, când are loc repartizarea computerizată.

Între timp, însă, a avut loc repartizarea candidaților pe locurile special rezervate pentru romi și elevi cu cerințe educaționale speciale (CES), care au susținut și ei cele două probe scrise ale Evaluării Naționale, odată cu ceilalți colegi. Doar că repartizarea acestor două categorii de elevi se face computerizat într-o sesiune distinctă, în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, tot pe baza opțiunilor completate în fișa de înscriere.

Pentru a participa la această etapă distinctă, pe lângă media de admitere, în cazul copiilor de etnie romă este suficientă o recomandare scrisă din partea președintelui unei organizații civice, culturale sau politice a romilor, legal constituită, prin care se atestă apartenența lor la etnia romilor și nu faptul că fac parte din respectiva organizație. Iar în cazul copiilor cu CES trebuie obținut certificatul de orientare școlară și profesională emis de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), care atestă existența unei cerințe educaționale speciale a elevului.

Pentru Liceul Teoretic „Ovidius” nu a optat niciun elev cu CES

La finele lunii mai, remarcam, într-un articol, faptul că numărul locurilor rezervate elevilor romi și cu CES s-a dublat, chiar triplat. Pentru anul școlar 2022-2023 au fost rezervate 300 locuri pentru elevi romi și 210 pentru elevi cu CES, la care se adaugă alte 32, respectiv 16 locuri la învățământul vocațional. Întrebat în legătură cu această inflație de locuri rezervate atât pentru elevii rromi, dar și pentru cei cu CES, inspectorul școlar general prof. Sorin Mihai a răspuns: „Sunt alocate mai multe locuri pentru a oferi posibilitatea unor opțiuni diversificate. Nici anul trecut nu au fost ocupate toate. Sunt locuri alocate pe teoretic, pe tehnologic, pe profesional, în mod echilibrat. La locuri CES s-a ținut cont și de recomandările specialiștilor CJRAE”.

Și, ce să vezi, joi, 7 iulie, când au fost afișate rezultatele repartizării, la Constanța doar 78 de elevi romi au ocupat locuri rezervate, în timp ce din cei 92 de absolvenți participanți la Evaluarea Națională declarați cu CES, doar 48 și-au aflat liceul la care vor merge din septembrie.

Legat de această ultimă categorie de elevi, l-am întrebat din nou pe „general” ce se întâmplă cu restul nerepartizaților. „Sunt cei care au optat pentru locurile din licee. Separat vor fi cele pentru învățământul profesional. Alții au optat pentru învățământ special. Unii cu medii bune nu au mai vrut să depună solicitare pentru locuri rezervate elevilor cu CES. Solicitările pentru participarea la Evaluarea Națională în condiții speciale nu implică automat și certificat de orientare școlară (de exemplu, cei care suferă de diabet)”, a transmis Sorin Mihai. Ar fi interesant de aflat câți elevi din învățământul de masă aleg să meargă, la liceu, în învățământul special. Cât despre elevii cu CES și medii bune, oare chiar își doresc să participe la repartizarea computerizată de pe 14 iulie, când au avut de ales dintre atâtea locuri rezervate la licee de elită ale Constanței?

Și ca să vă oferim câteva exemple, la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân”, din cele 13 locuri rezervate elevilor romi au fost ocupate patru (cea mai mare medie 9,75 aparține unui absolvent al gimnaziului „Mircea”, iar cea mai mică 7,78 – absolvent al Școlii gimnaziale nr. 30 „Gheorghe Țițeica”), iar elevii cu CES au avut nouă locuri rezervate și s-au ocupat patru (cea mai mare medie 9,24, iar cea mai mică 7,99). Pentru Liceul Teoretic „Ovidius” nu a optat niciun elev cu CES, în schimb la Liceul Teoretic „Traian” a fost repartizat un elev cu media 7,99. Nu același lucru se poate spune pentru elevii romi: un admis la „Ovidius” (media 8,97) și cinci admiși la „Traian” (cea mai mare medie 8,71 și cea mai mică 7,12). Cei mai mulți elevi romi admiși sunt la Colegiul Național „Mihai Eminescu” (12 cu medii cuprinse între 9,53 și 6,43), urmat de Liceul Teoretic „George Călinescu (8 elevi, cu medii cuprinse între 7,89 și 5,78).

La Colegiul Comercial „Carol I” s-a intrat cu media cea mai mică (3,50) pe locurile rezervate elevilor romi, iar la Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin”, un elev cu CES a fost admis cu media 3,50 la profilul protecția mediului.



Pagina a fost generata in 0.3035 secunde