Inflație de locuri rezervate pentru romi și CES la clasa a IX-a. Iată care este explicația "generalului" constănțean

3338

Articole de la același autor

În absența unei statistici oficiale din partea Inspectoratului Școlar Județean Constanța cu privire la cifra de școlarizare alocată pentru clasa a IX-a în anul școlar 2022-2023, ne-am apucat să adunăm „bob numărat” pentru a oferi celor interesați radiografia admiterii ce va avea loc luna viitoare.



Ca urmare a publicării pe site-ul oficial al IŞJ Constanța, în cele din urmă, cu două săptămâni întârziere, a broșurii pentru admiterea în clasa a IX-a, inițial am dorit să relevăm modificările în ceea ce privește specializările pe care le vor oferi liceele constănțene începând din septembrie 2022. Ne-au atras atenția, însă, ultimele două coloane, care se referă la locurile rezervate pentru romi și pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), propuse de comisia județeană din cadrul ISJ Constanța, locuri care se ocupă conform metodologiei aplicate încă de anul trecut. De altfel, Ministerul Educației a reamintit tuturor inspectoratelor școlare județene: „Elevii cu cerințe educative speciale, integrați în școlile de masă, precum și cei din învățământul special, care parcurg curriculum specific învățământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenție personalizată, susțin Evaluarea Națională numai la solicitarea scrisă a părinților sau a întreținătorilor legali”.


În cazul copiilor de etnie romă este suficientă o recomandare scrisă din partea președintelui unei organizații civice, culturale sau politice a romilor, legal constituită, prin care se atestă apartenența lor la etnia romilor și nu faptul că fac parte din respectiva organizație. Iar în cazul copiilor cu CES trebuie obținut certificatul de orientare școlară și profesională emis de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), care atestă existența unei cerințe educaționale speciale a elevului.

Pe 7 iulie 2022 se vor realiza repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă și comunicarea rezultatelor candidaților.

Același număr de clase, dar locuri rezervate triple

Evident, am încercat să descoperim cu cât a crescut numărul locurilor rezervate la liceele din topul preferințelor elevilor/părinților constănțeni, inițial crezând că s-a întâmplat proporțional cu creșterea numărului de locuri propuse la admiterea în clasa a IX-a. Cu precizarea că acestea nu afectează cifra de școlarizare pentru admiterea în clasa a IX-a.

La Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” a rămas același număr de clase (șapte) ca și anul trecut, dar s-a triplat numărul locurilor rezervate elevilor cu CES – de la trei la nouă. La fel și la Liceul Teoretic „Ovidius”: tot șapte clase, dar opt locuri rezervate copiilor cu CES (față de patru în 2021) și dublu la locuri pentru romi (de la șapte în 2021 la 14 anul acesta). La Liceul Teoretic „Traian”, creșterea este mai moderată: cu două locuri mai mult la elevi cu CES și unul la romi.

Dar iată și alte exemple. La Colegiul Național „Mihai Eminescu” numărul locurilor rezervate pentru romi a crescut de la 10 la 14, iar pentru cei cu CES de la trei la 11 locuri. La Liceul Teoretic „George Călinescu” locurile rezervate elevilor cu CES au ajuns la 10 de la trei în 2021.

La Colegiul Economic „Carol I”, numărul locurilor rezervate pentru romi a crescut de la 9 la 14, iar pentru cei cu CES de la patru la nouă locuri. La Liceul Energetic Constanța, locuri romi – de la patru la 10, iar cu CES – de la trei la cinci. La TELECOM, locuri romi – de la șapte la 12, iar pentru CES de la trei la șapte.

Întrebat în legătură cu această inflație de locuri rezervate atât pentru romi, dar și pentru elevii cu CES, inspectorul școlar general prof. Sorin Mihai a răspuns: „Sunt alocate mai multe locuri pentru a oferi posibilitatea unor opțiuni diversificate. Nici anul trecut nu au fost ocupate toate. Sunt locuri alocate pe teoretic, pe tehnologic, pe profesional, în mod echilibrat. La locuri CES s-a ținut cont și de recomandările specialiștilor CJRAE”.

Cu certitudine, nu se poate discuta de vreo discriminare și nici nu se poate nega dreptul egal al tuturor copiilor la educație, dar, așa cum am discutat și cu „generalul” Sorin Mihai, dacă în 2021 nu s-au ocupat toate locurile, de ce a fost necesară o dublare, chiar triplare a „rezervărilor” de anul trecut? Am încercat să obținem și din partea conducerii CJRAE un răspuns, dar până la închiderea ediției nu a sosit.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4006 secunde