A crescut oferta la învățământul profesional dual, dar vor ști liceele constănțene să atragă candidați?

2713
Considerat o oportunitate pentru absolvenții de gimnaziu care doresc să învețe o meserie, să primească 400 lei lunar, dar și să finalizeze studiile liceale, învățământul profesional dual se bucură de un interes sporit din partea agenților economici pentru anul școlar 2022-2023.

Oficial, noutatea viitorului an școlar pentru județul Constanța, în ceea ce privește cifra de școlarizare la clasa a IX-a, este legată de numărul de locuri pentru învățământul profesional dual, care este semnificativ mai mare față de anul trecut, respectiv de la 248 de locuri (2021) a ajuns la 285 de locuri în 2022.

Reamintim că, în Constanța, această formă de învățământ debuta în 2017, cu o singură unitate de învățământ - Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Constanța - unde au fost instruiți elevi pentru industria auto.

Anul trecut, Inspectoratul Școlar Județean Constanța încheia cu „Youth Development and Evolution Association” (YDEA) un parteneriat în vederea promovării și susținerii învățământului dual, dar în luna august 2021, din cele 248 de locuri disponibile, jumătate nu fuseseră ocupate.

Șantierul Naval Constanța își asumă școlarizarea a 72 de viitori angajați

Pentru anul școlar 2022-2023, conform informațiilor furnizate de prof. Mariana Popa, inspector școlar pentru învățământ profesional și tehnic, în oferta Colegiului Economic Mangalia există 24 de locuri și la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Năvodari 30 de locuri pentru calificarea lucrător hotelier, realizate în parteneriat cu SC Phoenicia Express SRL. La Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Năvodari – 12 locuri pentru calificarea sudor și alte 12 locuri pentru calificarea mecanic utilaje și instalații în industrie, în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța. De altfel, același Șantier Naval Constanța este partener și pentru cele două clase de la Liceul de marină Constanța – una pentru calificarea lăcătuș construcții navale și alta pentru tubulator naval. La Liceul Tehnologic „Tomis” Constanța sunt 20 de locuri pentru calificarea instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze, în parteneriat cu Distrigaz Sud Rețele SRL, și alte cinci locuri în parteneriat cu ENGIE Servicii SRL. La Colegiul Comercial „Carol I”, pentru o clasă de 24 de locuri s-au încheiat parteneriate cu doi agenți economici: SC Aqua Geoterma Resoraces și SC G&G Paper SRL pentru calificarea bucătar (12 locuri), respectiv aceiași agenți pentru celelalte 12 locuri de ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație. La Liceul Tehnologic „Nicolae Titulescu” Medgidia vor exista 12 locuri pe specializarea lăcătuș mecanic prestări servicii, în parteneriat cu SC UMEX SA, același agent care va asigura practica și pentru cei 12 candidați de la Liceul Energetic Constanța, pentru specializarea electrician aparate și echipamente electrice și energetice. La Liceul Tehnologic „Gheorghe Duca” din Constanța sunt 24 locuri pentru specializarea electromecanic material rulant, în parteneriat cu SC tehnotrans Feroviar SRL, iar la Liceul Tehnologic „Dragomir Hurmuzescu” Medgidia, opt locuri în parteneriat cu ROMCIM SA, respectiv șase locuri în parteneriat cu SC STERK SRL Medgidia, pentru calificarea electrician exploatare joasă tensiune.

Majoritatea absolvenților de dual termină liceul la seral

Cu certitudine, de ocuparea ofertei de învățământ profesional dual va depinde foarte mult și promovarea pe care conducerile liceelor vor considera oportun să o realizeze.

Prezent la Târgul Ofertelor Educaționale cu mai multe clase de-a IX-a față de anul trecut, Liceul tehnologic „Gheorghe Miron Costin” din Constanța va oferi și învățământ profesional dual. Despre oferta acestui liceu am stat de vorbă cu prof. Semra Curtomer, director. „Calificările profesionale pe care noi le școlarizăm sunt de tehnician analize produse alimentare, tehnician în gastronomie și organizator banketing, pe profil servicii, și, de asemenea, în urma preluării Colegiului Tehnic «Vasile Pârvan», avem și tehnician ecolog și protecția calității mediului. De asemenea, avem și clase de seral pe tehnician în industria alimentară și pe învățământ profesional dual avem o clasă de bucătar și o jumătate de clasă brutar-patiser preparator produse făinoase, cealaltă jumătate fiind pe profesional tradițional”, a declarat prof. Curtomer.

În plus, a mai adăugat că anul acesta termină trei clase de învățământ profesional dual și marea majoritate a absolvenților doresc să-și continue studiile în învățământul liceal seral, întrucât există o clasă a XI-a din semestrul II. „Și dacă au terminat învățământul profesional pe turism și alimentație își doresc, la îndrumarea noastră, să acceseze un alt domeniu. Pentru că prima dată au un certificat de calificare de nivel III și după absolvirea studiilor liceale, ciclul superior, vor avea un certificat de nivel IV. Spre deosebire de un absolvent de liceu la zi, ei sunt mult mai câștigați. Chiar dacă pierd un an, câștigă în schimb două certificate de calificare”, a afirmat același director.

Cât despre avantajele învățământului profesional dual, de care unii se sperie nejustificat, reiterăm faptul că planul de școlarizare este la fel ca la învățământul profesional simplu, cu deosebirea că la învățământul dual, în afară de cei 200 lei primiți prin bursa profesională de la stat mai primesc minim 200 lei de la agenții economici. De asemenea, am mai aflat de la prof. Curtomer că elevii mai primesc și uniforme, o masă caldă și diverse facilități.

 „De exemplu, agentul economic cu care colaborăm, cora hypermarche, le decontează analizele medicale. Pentru că ei, lucrând în domeniul acesta, al alimentației publice, normal că le trebuie aceste analize. Li se decontează inclusiv transportul. Dacă se constată că anumiți elevi și-au dat sârguința, atunci cei mai buni sunt premiați”, a explicat prof.Curtomer.

Pentru anul școlar 2022-2023 liceele tehnologice vor dispune de 80 de clase a IX-a, la care se adaugă 67 de clase de învățământ profesional, din care 11,5 sunt în sistem dual.



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2713 secunde