După elevii din clasele primare, vine rândul elevilor de gimnaziu să aibă parte de schimbări la școală. Ministerul Educației vrea să schimbe programele școlare și modul cum se studiază în prezent, în clasele V - VIII.
Astfel, au fost lansate în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele de gimnaziu. Timp de o lună, mai precis până pe 23 ianuarie 2016, toți cei interesați - cadre didactice, specialiști în curriculum, elevi, părinți sau reprezentanți ai societății civile - sunt invitați să participe la această consultare publică și să-și exprime punctele de vedere, sugestiile și propriile propuneri prin completarea unui chestionar online.
Având în vedere că elevii din clasele V- VIII studiază, în prezent, după planuri cadru aprobate acum aproape 15 ani, reprezentanții Ministerului Educației consideră că procesul de inovare a programelor este absolut necesar.
Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII și câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. Disciplina Limba și literatura română pierde, astfel, o oră la clasa a cincea, în toate cele trei variante. Concret, dacă acum elevii fac cinci ore pe săptămână de Română la clasa a cincea și patru ore pe săptămână la clasele VI - VIII, noile planuri prevăd patru ore pe săptă-mână pentru toate clasele de gimnaziu.
Alte modificări comune planurilor puse în dezbatere sunt următoarele: dispare materia Latina (în prezent studiata la clasa a VIII-a) și apar discipline noi, care înlocuiesc Cultura civică: Educație pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educație interculturală (clasa a VI-a), Educație pentru cetățenie democratică (clasa a VII-a) și Educație economică (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Infor-mației și a Comunicațiilor) devine obligatorie, iar Religia rămâne ne-schimbată.
Fără educație pentru sănătate
Din păcate, în niciuna dintre cele trei variante de planuri-cadru nu se regăsește ca materie obligatorie Educația pentru sănătate, în prezent materie opțională. Pentru aceasta și-au declarat oficial susținerea noul ministru al Muncii - Claudia-Ana Costea, noul ministru al Sănătății - Patriciu Achimas-Cadariu și chiar noul ministru al Educației - Adrian Curaj, însă transformarea disciplinei din opțional în obligatoriu a fost aspru criticată de Patriarhie, prin vocea Asociației Părinți pentru Ora de Religie.
O altă observație este aceea că documentele puse în dezbatere nu prevăd transdisciplinaritatea despre care se vorbește în Legea educației în vigoare din anul 2011. Amintim că, de doi ani, elevii susțin, la nivel național, testări transdisciplinare la clasa a șasea. Este vorba despre evaluările naționale de la finalul clasei care nu sunt trecute în catalog și care presupun evaluare transdisciplinară la Limbă și comunicare (prin testare la Limba și literatura română + Limba modernă) și la Matematică și Științe ale naturii (testare la Matematică + Fizică + Biologie).
Propunerile Ministerului Educației sunt supuse dezbaterii publice până pe 23 ianuarie. Între 4 și 22 ianuarie 2016, sunt prevăzute dezbateri față în față la nivel județean și colectarea părerilor tuturor celor care doresc să aibă un punct de vedere.