Agențiile de crewing au salvat România să nu dispară de pe harta navigației maritime

4936
4

Articole de la același autor

Agențiile de crewing (furnizoare de echipaje pentru companiile de navigație) au apărut în țara noastră, la începutul anilor ’90, odată cu declanșarea crizei flotei maritime naționale. Ele și-au asumat misiunea de a salva miile de navigatori români care își pierdeau locurile de muncă, plasându-i în flotele străine. În acei ani, se petrecea o schimbare dureroasă: România se transforma, dintr-o putere maritimă, în furnizor de forță de muncă ieftină și bine pregătită pentru flotele lumii.

După ce făcuse eforturi uriașe, timp de 40 de ani, să construiască o flotă modernă, care la 1 ianuarie 1989 număra 301 nave cu un tonaj brut de 3.561.000 TRB și care se situa pe locul 26 în ierarhia tonajului brut mondial, România a atins o performanță de neegalat: în decurs de un deceniu și jumătate, a distrus întregul parc de nave maritime comerciale. Odată cu ele, circa 20.000 de navigatori și-au pierdut locurile de muncă, fiind obligați să migreze pe piața shipping-ului internațional.

Companiile de crewing românești au dezvoltat relații puternice cu armatorii străini, reușind să asigure tot mai multe locuri de muncă pentru marinarii români. Desigur, pe lângă agențiile de crewing serioase, au apărut destui „rechini”, firme și persoane fizice, care practicau tot felul de comisioane și-i înșelau pe navigatori, promițându-le locuri de muncă. Drept urmare, sub presiunea Sindicatului Liber al Navigatorilor au fost adoptate primele reglementări în domeniu - HG 112/1996 și HG 10/1997 – astfel că lucrurile au început să se așeze.

Tot în urma demersurilor sindicatului, în anul 2003 a fost adoptat HG 83. Actul normativ obliga agențiile de crewing să suporte toate costurile destinate selecției și plasării personalului navigant și nu să le pună în cârca marinarilor, așa cum procedau unele dintre ele. Totodată instituia, pentru prima oară, o măsură de securitate financiară pentru cazurile de abandonare a personalului navigant, angajatorii fiind obligați să constituie o garanție de securitate financiară, în valoare de minimum 100.000 de dolari, aceasta fiind și o condiție pentru obținerea autorizației de funcționare a agențiilor.

Efectul OUG nr. 50/2022

Legislația românească s-a dovedit a fi încurajatoare pentru navigatori și agențiile de crewing serioase. Astfel că, de la un număr de 15 agenții, câte erau autorizate la 16 octombrie 1997, la data de 30 iulie 2019 numărul lor a ajuns la 116.

Adoptarea OUG nr. 50/2022 privind reglementarea muncii în domeniul maritim, act normativ ce armonizează legislația națională cu prevederile Convenției maritime internaționale MLC 2006, a dus la dispariția unui mare număr de agenții de crewing de pe piața românească. Iată, la data de 20 februarie 2023, lista agențiilor de crewing autorizate de ANR mai cuprindea doar 45 de firme.

44 dintre ele au ca principal obiect „activități ale agențiilor de plasare a forței de muncă”. Excepție face compania Histria Shipmanagement SRL, care desfășoară mai multe tipuri de activități de servicii conexe transportului pe apă, printre care și cea de crewing.

Cât de profitabil e crewing-ul românesc

Oare ce forță economică reprezintă cele 45 de agenții de crewing și câte locuri de muncă asigură pentru personalul propriu? Pentru a răspunde la aceste întrebări, am analizat datele de bilanț financiar-contabil publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe.

Dintre cele 45 de agenții de crewing, 43 au înregistrat venituri în anul 2021, alte două începându-și activitatea în 2022. În total, cele 43 de firme au obținut venituri de 113.500.677 de lei, bani încasați de la companiile de navigație străine cărora le-au livrat echipaje.

Cele mai multe venituri – respectiv 29.205.461 de lei - le-a raportat CMA Ships România SRL, agenția care furnizează echipaje pentru gigantul CMA CGM. Acesta deține o flotă de 584 de nave și are circa 150.000 de angajați.

Pe următoarele locuri în top 5 al veniturilor totale, s-au situat:

- Fastra Marine Services SRL cu 10.742.60 de lei;

- Histria Shipmanagement SRL cu 9.626.042 de lei;

- MGM Marine Shipping SRL cu 9.397.980 de lei;

- Stargate Crewing Agency SRL cu 7.797.327 de lei.

Dintre cele 43 de agenții de crewing active, 33 au raportat excedent financiar în anul 2021. Profitul lor brut total s-a ridicat la 14.221.570 de lei. Doar 10 agenții de crewing au raportat rezultate negative la final de an, pierderea brută totală fiind de 3.180.570 de lei. Astfel, per ansamblu, cele 43 de firme de crewing au realizat un profit brut de 11.041.000 de lei.

Cele mai mari profituri brute, de peste un milion de lei, le-au raportat:

- Fastra Marine Services SRL - 2.001.270 de lei;

- Rom Trust SRL (din Tulcea) – 1.940.887 de lei;

- BSM Crew Service Center (Romania) SRL – 1.735.012 lei;

- Star Shipping SRL – 1.475.516 lei;

- Good Winds Marine Services SRL – 1.283.508 lei;

- Bright Maritime Services SRL – 1.110.127 de lei.

429 de locuri de muncă la uscat

Cele 43 de agenții de crewing aveau, în anul 2021, un număr de 429 de angajați. În mai mult de jumătate dintre ele, respectiv în 23 de agenții, lucrau între unu și cinci angajați. Împreună, acestea cumulau 58 de salariați, reprezentând 13,52% din totalul forței de muncă din crewing-ul românesc. Celelalte 20 de agenții aveau încadrați între 6 și 58 de salariați, cumulând 371 de angajați, respectiv 86,48% din total.

Cele mai multe locuri de muncă erau asigurate de companiile:

- Stargate Crewing Agency SRL – 58 de salariați;

- Histria Shipmanagement SRL – 48 de salariați;

- CMA Ships România SRL – 47 de salariați;

- Fastra Marine Services SRL - 40 de salariați;

- Primera Maritime SRL - 27 de salariați.

XXXXX

Stimați cititori, agențiile de crewing fac servicii remarcabile României. Prin efortul lor, țara noastră reușește să plaseze circa 20.000 de navigatori pe piața shipping-ului internațional, în locuri de muncă bine plătite. Veniturile aduse de marinarii români în țară se ridică la peste un miliard de dolari pe an.

Grație activității agențiilor de crewing, România a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de echipaje bine pregătite profesional, din shipping-ul european și mondial. 



Comentează știrea

Tot Ei
28 februarie 2023
Numai ei

Și taximetria a fost salvata de șoferi!!!!

supergogu
28 februarie 2023
malai

daca ne uitam cu putina atentie, vedem ca agentiile de crewing au fost infiintate de cei cu 3 cxxie, nu e de nasul clasei muncitoare.

Gigi
28 februarie 2023
Părere personală

Mâine, poimâine va apărea articol ca Băsescu a salvat flota românească. ???? Cate ipocrizie in acest articol. Știm foarte bine cum ne au salvat agențiile de crewing... Oricum vor dispărea in anii ce urmează, generațiile se schimbă si nu vor mai apela la agentii pentru ca meseria asta nu mai este rentabilă deoarece salariile sunt mici si marea majoritatea aplica online la companiile mari.

Gigi
1 martie 2023
Agențiile de crewing

Fac un cct și așa l-au făcut din totdeauna, niste lingăi, or să dispară și ele încet încet, ajunge cu suptul de la navigatori.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3648 secunde