Avertismentul ETF! Peste 1.000 de șoferi europeni sunt pregătiți să demisioneze

220
Avertismentul ETF! Peste 1.000 de șoferi europeni sunt pregătiți să demisioneze - fondpeste1000desoferideautobuzsi-1676576293.jpg

Articole de la același autor

Comisia Europeană intenționează să revizuiască regulile privind transportul ocazional de pasageri (serviciile de turism cu autocarul), atenționează Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF).

Instituția comunitară propune ca programul de lucru să cuprindă:

- 12 zile consecutive de conducere, fără zi liberă și

- pauze de 45 de minute pe zi, împărțite în 15 minute sau chiar mai puțin.

Schimbările propuse au fost întâmpinate cu consternare de comunitatea șoferilor, informează ETF.



Avertismentul ETF


Dacă proiectul Comisiei Europene va fi pus în practică, transportul cu autocare în turismul european va rămâne fără personal, avertizează ETF. Declarațiile federației au la bază un sondaj efectuat, în ianuarie 2023, în rândul a peste 1.300 de șoferi de autobuze și autocare, din statele membre UE. Studiul a arătat că 80% dintre conducătorii auto iau în calcul abandonarea acestui sector de activitate, în cazul în care Comisia Europeană va merge mai departe cu propunerea sa privind revizuirea regulilor referitoare la timpul de conducere și odihnă al șoferilor de autocare din serviciile de turism.

Nu pot garanta siguranța călătorilor

Referitor la posibilitatea de a conduce 12 zile consecutive, 80% dintre șoferi au arătat că ar fi dificil sau aproape imposibil să se garanteze siguranța pasagerilor. În plus, 83% dintre șoferi au răspuns că această schimbare ar face să crească oboseala și stresul specifice activității, în timp ce 74% au afirmat că le va fi afectată sănătatea.

Ideea împărțirii pauzelor zilnice în intervale mai mici de 15 minute sau mai puțin a fost, de asemenea, întâmpinată cu îngrijorare. 85% dintre șoferi consideră că măsura va duce la creșterea oboselii, a presiunii resimțite și a stresului. Peste 70% au declarat că nu vor mai avea timp să ia o gustare sau chiar să folosească instalațiile sanitare.

Cuiul de sicriu

De altfel, un sondaj realizat de ETF, în anul 2021, privind oboseala conducătorilor auto a arătat că 66% dintre șoferii de autobuz și autocar au fost nevoiți să conducă, în mod regulat, obosiți și a evidențiat condițiile proaste în care muncesc șoferii din acest sector.

„La nivel european, transportul rutier de pasageri se confruntă, deja, cu o penurie de șoferi. Forța de muncă actuală este îmbătrânită și nu mai vine nimeni să îi ia locul, din cauza condițiilor neatractive ale locului de muncă. Revizuirea regulilor de conducere și de odihnă în turismul cu autocarul ar putea fi cuiul de sicriu pentru transportul rutier de pasageri și siguranța rutieră”, afirmă ETF.

Organizația consideră că nu există niciun motiv pentru revizuirea actualelor reguli și îndeamnă Comisia Europeană să-și reconsidere propunerea și să acorde prioritate siguranței pasagerilor și șoferilor deopotrivă.

Oboseala la volan

Stimați cititori, potrivit Eurostat, în intervalul 2011 – 2020, pe șoselele din Uniunea Europeană și-au pierdut viața 239.952 de persoane în accidentele rutiere. Cauza multora dintre accidente a fost neatenția pe fondul oboselii conducătorilor auto.

Oare cât de frecventă este oboseala în rândul acestora? Un sondaj realizat de ETF în intervalul mai – iulie 2020, la care au participat 2.861 de șoferi de autobuze și autocare, arată că aproximativ două treimi dintre șoferii profesioniști se simt, în mod regulat, obosiți când conduc - respectiv 66% dintre șoferii de autobuze și autocare chestionați și 60% dintre șoferii de camioane.

În plus, aproximativ un sfert până la aproape o treime dintre ei au recunoscut că, cel puțin o dată în ultimele 12 luni, li s-a întâmplat să adoarmă în timp ce conduceau (respectiv 24% dintre șoferii de autobuze și autocare; 30% dintre șoferii de camioane).

Șoferii intervievați au declarat că se tem să raporteze astfel de incidente angajatorilor, de teama consecințelor. Drept urmare, amploarea reală a fenomenului ar putea poate fi mult mai mare.

Program excesiv de lung

Oboseala la volan este determinată, de cele mai multe ori, de programul de lucru foarte lung. În ciuda faptului că participanții la sondajul ETF sunt membri de sindicat și sunt apărați de contracte colective de muncă, mulți dintre ei au fost nevoiți să lucreze în program excesiv de lung. Aproape 20% din șoferii de autobuz și de autocar au declarat că au muncit mai mult de 50 de ore pe săptămână, iar 40% au lucrat între 41-50 de ore.

Renunțați la proiect!

Stimați cititori, poziția Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi față de intențiile Comisiei Europene ar trebui să fie susținută de organizațiile patronale din turism, din domeniul asigurărilor auto și de persoane, de autoritățile naționale cu responsabilități în domeniul siguranței rutiere și de organizațiile din sectorul medical. Creșterea excesivă a timpului petrecut la volan și reducerea pauzelor zilnice vor pune în pericol viața șoferilor, a călătorilor și a celorlalți participanți la trafic. Comisia Europeană trebuie să renunțe la acest proiect și, mai mult, are obligația să aducă îmbunătățiri legislației privind siguranța transportului rutier.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4904 secunde