O zonă de business care se chinuie să supravieţuiască

"Case-fantomă", maşini abandonate şi capcane în asfalt. Reportaj pe "Interioarele" Constanţei

4129

Articole de la același autor

După petrecerile din mini-vacanţa dedicată Zilei Internaţionale a Muncii, constănţenii au revenit la „bancurile de lucru”, cu mai mică sau mai mare tragere de inimă. Fiind o după-amiază însorită la Constanţa, am făcut, marţi, 2 mai, un raid rapid pe străzile Interioare, concepute odinioară drept o zonă de producţie, la margine de oraş. Cum se prezintă situaţia la ora actuală? Departe de standardele unei urbe ce se consideră de talie europeană.

Atunci când călătorim în străinătate, dincolo de frumuseţile peisajelor sau de obiectivele turistice, inevitabil tragem cu ochiul şi la zonele de producţie ale oraşelor, cele care creează plus valoarea comunităţii. Cei pe care paşii, jobul sau atribuţiunile de serviciu i-au condus către parcuri logistice din Vest au rămas impresionaţi, din toate punctele de vedere: amplasament, accesibilitate, utilităţi, facilităţi, servicii conexe. Şi ne dorim să avem şi la noi acasă aşa ceva, un mediu de business civilizat, racordat la sistemul european. Dar, de la dorinţă la realitate este o prăpastie adâncă…



Constanţa economică trăieşte în principal din activităţile navale - port, navigaţie etc. -, iar în ceea ce priveşte partea „continentală”, au fost dezvoltate, în anii comunismului, zona industrială şi zona străzilor Interioare.

Reportajul de astăzi este dedicat „Interioarelor”, urmând ca, într-o ediţie viitoare, să prezentăm realităţile zonei industriale.





Un pol de stabilitate al comunităţii

Perimetrul cuprins între bulevardul Aurel Vlaicu, strada Nicolae Filimon şi liniile de cale ferată. Zeci de hectare de teren pe care se desfăşoară, în majoritate covârşitoare, activităţi economice. Sute de firme, mai mari sau mai mici, producătoare sau importatoare, generează mii de locuri de muncă, sunt un pol de stabilitate al comunităţii.



Am pătruns în tărâmul „Interioarelor” traversând liniile de cale ferată de după Halta Traian, iar odată încadraţi pe Nicolae Filimon, peisajul „splendid” ni se dezvăluie în totalitate. „Tranşeele” sunt nelipsite, astfel că trebuie să fii extrem de vigilent la volan, iar traficul se desfăşoară adeseori cu greutate, având în vedere că zona este tranzitată de numeroase camioane de mare tonaj ori TIR-uri. În faţă „La Bunicul Trăsnit”, pe un tronson săpat şi acoperit cu pietriş, trebuie să ai mult tupeu la demaraj sau… răbdare cât cuprinde, până îţi vine rândul să treci.

Ce spun agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea într-o zonă în care timpul pare că a stat în loc? 




„Aici nu s-a dezvoltat nimic, suntem departe de ceea ce ar presupune un parc industrial. Oraşul în schimb este în plină expansiune, s-a construit în draci, apar cartiere văzând cu ochii, astfel că zona noastră va deveni, în curând una centrală. Noi vindem produse metalice, avem furnizori de materiale, clienţi cărora trebuie să le onorăm comenzile, traficul rutier se desfăşoară din ce în ce mai greu.



S-a rezolvat partea de infrastructură la trecerea de cale ferată, spre Halta Traian, însă, spre sensul giratoriu de pe bd. Aurel Vlaicu, se formează adeseori cozi uriaşe. Au fost şi încă mai sunt lucrări, s-a spart asfaltul, s-au înlocuit conducte, iar gropile au devenit pe alocuri veritabile capcane. Nu eşti atent, ai rupt maşina! Să sperăm că se va încheia curând acest calvar.

Iar în privinţa amenajării parcului, sunt sceptic. Eu cu siguranţă nu voi prinde vremurile, dacă se va face, când se va face ceva. Noi ne luptăm să ne menţinem în piaţă, să putem plăti taxele, impozitele, salariile personalului”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Viorel R., reprezentant al unei firme importatoare de produse metalice.



Nimic unitar, fiecare cu socotelile lui

Dar cine oare îşi mai face „veacul” prin zona amintită? Luând-o la pas, de la Interioară 1 şi până la Interioară 4, s-a conturat profilul agenţilor economici. Odinioară înfloritoare, afacerile cu fier vechi şi-au mai pierdut din suflu, dovadă că depozitele de fierătanii şi ruginituri s-au rărit. Mai sunt câteva centre Remat, autoservice-uri şi staţii ITP, firme producătoare sau importatoare de materiale de construcţii sau mobilier, staţii de betoane şi, surprinzător în acest peisaj, chiar şi un centru de îngrijit persoane vârstnice.



Pe Ionel M. l-am găsit la postul de lucru: paznic la un depozit de materiale. Având în vedere vârsta sa, aproape 70 de ani, l-am întrebat dacă este un om al locului şi dacă poate povesti despre vremurile de altădată.

„Locuiesc în cartierul Medeea, dar lucrez în zonă din tinereţe, la fostul BJATM. Acum sunt pensionar, mai rotunjesc veniturile. S-au schimbat mult lucrurile, nu mai există nimic unitar. Acum sunt firme private, fiecare cu socotelile sale”, ne spune interlocutorul nostru.



Vegetaţie luxuriantă şi haite de câini

Atât pe Interioară 2, cât şi pe Interioară 3, un fenomen - da, da, e deja fenomen! - atrage atenţia. Din ceea ce odinioară erau afaceri şi întreprinderi înfloritoare, de stat, a mai rămas… ruina. Hale de producţie, construcţii, terenuri sunt abandonate. La fel şi blocurile de locuinţe ridicate la foc automat în anii comunismului pentru personalul ce activa în zonă.

Mai mult ca sigur, aceste domenii au proprietar, dar, cel mai probabil, aceştia încă nu s-au hotărât ce destinaţie să le ofere. Aceste ruine creează disconfort celor care au treabă prin zonă. 




„Au devenit «case fantomă», cu vegetaţie luxuriantă, o adevărată junglă ce invadează şi domeniul public. Prin curţi sunt haite de câini, să ştiţi că este o adevărată aventură să treci prin zonă, nu numai noaptea, ci şi în miezul zilei. Chiar săptămâna trecută i-am mulţumit bunului Dumnezeu că am scăpat teafără, din colţii câinilor ce au ieşit de aici”, ne spune o constănţeancă, indicându-ne un domeniu generos ca suprafaţă, însă aflat în părăsire, cu lacătul pe poartă.



XXX

Ce ne mai surprinde, dacă mai poate fi folosit acest termen în Constanţa mirifică? În zonă mai sunt numeroase porţiuni de drum neasfaltate, gunoaiele completează „tabloul de vis”, la fel ca şi maşinile abandonate pe domeniul public. Sunt clădiri lăsate-n paragină, darămite câteva maşini…



Cel mai probabil, în timp, zona „Interioarelor” îşi va pierde destinaţia de business. Va deveni, pe măsură ce noii proprietari îşi vor rezolva PUZ-urile, o zonă rezidenţială, pentru că terenurile generoase permit amenajarea de noi cartiere.

În privinţa parcului industrial, mai poate aştepta, ce atâta grabă… 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.515 secunde