Documentar: Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziţie de fotografie la Regionala CF Infrastructură şi în Gara Constanţa

15451

Articole de la același autor

Ziua Dobrogei este sărbătorită, în fiecare an, pe 14 noiembrie. Anul acesta, se împlinesc 145 de ani de când Dobrogea a reintrat în componenţa graniţelor statale româneşti, perioadă în care regiunea s-a dezvoltat foarte mult, fiind vizată inclusiv extinderea sistemului căilor ferate, pentru ca Dobrogea să fie legată de România.

Cu această ocazie, luni, 13 noiembrie, au fost expuse în sediul Regionalei CF Constanţa 15 fotografii în care este prezentată evoluţia căilor ferate dobrogene, iar marţi, 14 noiembrie, de Ziua Dobrogei, expoziţia va putea fi văzută în sediul Gării CF Constanţa.

XXX

Până în noiembrie 1878, în Dobrogea exista o singură linie de cale ferată, între Cernavodă şi Constanța, care a fost construită în perioada Imperiului Otoman, de către compania engleză „Danube and Black Sea Railway Company Limited” şi inaugurată pe 4 octombrie 1860, se arată într-un documentar transmis de Biroul Mass Media din cadrul CFR Infrastructură Constanţa.

După revenirea Dobrogei la ţară, în 1878, politicienii acelor vremuri, împreună cu Regele Carol I, au decis să lege România de Dobrogea, prima lor grijă fiind drumurile.

Astfel, Regele Carol I a scris, pe 15 noiembrie 1878, despre „grabnica unire a sistemului căilor noastre ferate cu calea ferată Cernavodă-Kustendje”. 




Primul proiect de traversare feroviară a Dunării, în România, a fost demarat pe 9 octombrie 1890, când a fost aşezată piatra de temelie pe şantierul Feteşti - Cernavodă.

Cinci ani mai târziu, pe 27 noiembrie 1895, a fost inaugurată calea ferată Feteşti - Cernavodă, respectiv podurile dunărene construite sub coordonarea ing. Anghel Saligny, iar de atunci, trenurile au putut circula neîntrerupt, de la Constanţa la Bucureşti şi retur.

Un alt proiect important pentru calea ferată din România a fost construcţia, în anul 1902, a Tunelului Palas sau Carol I cum se numea iniţial, proiectat de către Anghel Saligny, cu scopul de a facilita tranzitul de trenuri către şi dinspre Portul Constanţa.

Construcţia căii ferate Medgidia - Tulcea a început în anul 1912, după 34 de ani de la revenirea Dobrogei la Ţară şi s-a realizat cu mare dificultate, în mai multe etape. Lucrările au fost întrerupte atât din cauza Primului Război Mondial, cât şi a necesităţii realizării altor linii de cale ferată.

Singura legătură feroviară cu judeţul Tulcea a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porţiuni dintre Babadag şi Tulcea.

XXX

Pentru a pune în valoare potenţialul turistic al Mării Negre, autorităţile centrale au decis, în primăvara anului 1916, începerea construcţiei căii ferate spre Mangalia. Lucrările au fost întrerupte în luna august, din cauza declanşării Primului Război Mondial, şi au fost reluate în primăvara anului 1927, când a fost executat segmentul Constanţa - Eforie Sud, dat în exploatare opt luni mai târziu.

În 1938, s-a reuşit finalizarea căii ferate până la Mangalia. În acelaşi an, a fost construită şi linia Constanţa-Mamaia Băi, care devenise necesară, deoarece, în anul 1906, a fost inaugurată staţiunea Mamaia, iar scurt timp a devenit o importantă destinaţie turistică.

Ulterior, au fost construite şi alte linii de cale ferată, în anul 1960, a fost inaugurată noua Gară de Călători Constanţa, iar în 1972, cea din oraşul Tulcea. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 3.2793 secunde