PORTUL CONSTANȚA AR PUTEA FI PARALIZAT / Greviștii fierb în suc propriu

1721
5

Articole de la același autor

Ministerul Transporturilor și-a asumat public responsabilitatea gestionării conflictului din Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Mai mult, în comunicatul de presă dat publicității pe data de 12 aprilie, se afirmă că ministerul "s-a implicat în soluțio-narea acestui conflict și participă activ la identificarea soluțiilor necesare deblocării situației".

O atitudine periculoasă
Nimeni dintre participanții la greva spontană și la mitingul de protest maraton din portul Constanța n-a sesizat implicarea și participarea activă de care se vorbește în comunicat. Poate fi vorba de așa ceva când niciun reprezentat al ministerului nu a coborât din turnul de fildeș să discute cu greviștii sau cu sindicatele?
Faptul că acțiunile de protest au intrat în a 57-a zi, indică un singur lucru: până acum, Ministerul Transporturilor doar a mimat că gestionează conflictul. În realitate, i-a lăsat pe greviști să fiarbă în suc propriu.
O asemenea atitudine instituțională este extrem de periculoasă și poate avea consecințe imprevizibile. Oamenii își pierd încrederea în autorități, în Ministerul Transporturilor. Ei și-au pus mari speranțe în intervenția acționarului majoritar. Mai mult, protestatarii simt că își pierd și răbdarea. Pe zi ce trece devin tot mai nervoși, mai irascibili.
Poate că acesta este motivul pentru care au fost aduși mai mulți polițiști și jandarmi să-i supravegheze pe greviști.
Prezența unei forțe de intervenție mai numeroase nu este privită cu ochi buni de protestatari, care văd în ea o strategie de escaladare a conflictului din partea autorităților statului.


Spre criza generală
Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, a atenționat că există pericolul ca tensiunile să se extindă la nivelul întregului port. Dacă Ministerul Transporturilor nu rezolvă conflictul de la CNAPMC și dacă forțele de ordine vor interveni împotriva protestatarilor, toate sindicatele din port se vor solidariza și vor opri activitatea din întreg portul, a declarat el.
Liderul sindical a avertizat că se apropie momentul negocierilor colective pe platforma portuară, o perioadă cu numeroase frământări. Împreună, greva de la CNAPMC și tensiunile din companiile de operare vor determina o criză socială la nivelul întregului port.

Condițiile de muncă speciale - o sursă de conflict
O altă sursă de conflict o reprezintă reluarea procesului de obținere a avizului pentru încadrarea în condiții de muncă speciale. Potrivit informațiilor sindicatelor, 12 angajatori au comandat în comun o expertiză a locurilor de muncă pentru care se cere reevaluarea.
Pe platforma portului Constanța, între 1.500 și 2.000 de lucrători, mai cu seamă docheri, muncesc în astfel de condiții. În pofida creșterii gradului de mecanizare și automatizare în sectorul de operare portuară - afirmă liderul de sindicat -, în numeroase activități se mențin factorii specifici condițiilor speciale: lucrul la înălțime, lucrul cu mărfuri care degajă pulberi în atmosferă (cereale, cărbune, minereuri, deșeuri), temperaturi ridicate vara și foarte scăzute iarna, ploi, ninsoare, vânt puternic, curenți de aer, ceață, pericolul de alunecare pe zonele umede, înghețate de la nave, de pe containere, riscul căderii de la înălțime etc.
Pe de altă parte, o serie de operațiuni manuale, care impun efort fizic mare și prelungit nu au putut fi eliminate (în magaziile navelor ori în depozitele de cereale și de mărfuri vrac).
Petre Costel consideră că, în ciuda menținerii acestor condiții și riscuri reale, pentru multe dintre locurile de muncă în cauză nu se vor reînnoi avizele, întrucât angajatorii nu au interesul.
"Nu suntem împotriva reevaluării - a spus liderul sindical. Noi respingem expertizele cu caracter neștiințific, în care criteriile de evaluare nu respectă metodologia specifică unor astfel de investigații. Ce fel expertiză este aceea care ia în calcul doar morbiditatea și mortalitatea din ultimii doi ani, în loc de cel puțin un deceniu?"
Tema condițiilor de muncă speciale a fost, dintotdeauna, un măr al discordiei între sindicate și patronate, întrucât este vorba de bani, de foarte mari resurse financiare. Îmbunătățirea condițiilor de muncă presupune investiții costisitoare în scule, dispozitive, tehnologii noi, echipament de lucru și de protecție eficient. Dacă nu fac aceste cheltuieli, patronii trebuie să plătească importante sporuri salariale.



Comentează știrea

Na belea!
18 aprilie 2012
Andrei Popa l-a flituit pe Petre Costel

"Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare de ani buni are și el vreo câteva teme cu care iese în presă. Dintre ele de departe favorita lui este "munca la negru". Petre Costel când simte că a trecut ceva vreme și nu a mai ieșit la înaintare se trezește și pune placa cu munca la negru. Nu că ea nu ar exista dar nici el nu vrea să dispară de tot pentru că nu ar mai avea motiv să fie lider de sindicat. În urmă cu câțiva ani Petre Costel, l-a ajutat pe Andrei Popa, director la Chimpex să întemeieze un sindicat galben. Timpul a trecut și chiar dacă Petre nu ar fi trebuit să fie mândru că a destabilizat mișcarea sindicală din Chimpex lucrurile au mers înainte.După câțiva ani , printr-un joc al hazardului care a surprins pe toată lumea Andrei Popa a ajuns director general la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Doi oameni s-au bucurat atunci pentru el, mamă-sa și Petre Costel. Cel de-al doilea clar "dezinteresat". Și-a frecat liderul FNSP mâinile cât a putut, gândindu-se ce insiprat a fost și a avut grijă să bată toba prin tot portul că el e prieten la cataramă cu Popa după care a urmat vizita la "domnie".Aici însă lucurile au decurs altfel decât se aștepta Petre. Cel pe care îl ajutase cândva, nici nu a vrut să audă de el, ba mai mult a transmis celor de la pază că liderul FNSP nu are ce căuta în clădirea APC-ului. Ce a urmat..."

Docheru' Ilarion
19 aprilie 2012
Pute de la o poshta manevra politica

Cand liderilor de sindicat li se mai taie din "drepturi"ei scot oamenii ca masa de manevra pe care ii manipuleaza in propriul interes.Mai este si aspectul implicarii politice a USL care moare si nu mai poate de grija noastra,a docherilor.Sunt probleme care ar putea fi rezolvate daca se vrea imbunatatirea vietii noastre.Asta daca am avea si pune lideri sindicali care sa lupte pentru NOI,cei care ii platim,si nu doar numai pentru ei si interesul buzunarului propriu !

relu
19 aprilie 2012
pentru Na belea

stimate domn nu stiu ce pregatire ai si nici cu ce te ocupi dar iti spun cu mana pe inima ca petre costel este unul dintre ei mai verticali oameni pe care ii cunosc mai mult,cunosc si activitatea lui sindicala si-ti pot spune foarte clar ca nu a procedat niciodata la destabilizarea sindicala prin creearea de sindicate galbene ...! in rest numai de bine

Docheru' Ilarion
19 aprilie 2012
Na belea

Mult iubite si stimate domn Relu, S-a tot spus ca liderii de sindicat nu trebuie sa faca politica .Imi vine in minte Ciorbea si Mitrea,iar ca personaj central pe Marius Petcu care compromit miscarea sindicala.Nu-l acuza nimeni cu ceva pe protejatul dv.Petre Costel,vai de mine,dar cum cine se scuza........

Răspuns la: pentru Na belea
Adăugat de : relu, 19 aprilie 2012
stimate domn nu stiu ce pregatire ai si nici cu ce te ocupi dar iti spun cu mana pe inima ca petre costel este unul dintre ei mai verticali oameni...
beleaua
19 aprilie 2012
pt relu

Stimate Domn Relu, primul mesaj reprezinta un copy & paste de pe sursa.info adica de aici: sursa.info/dezvaluiri/20-andrei-popa-l-a-flituit-pe-petre-costel. Si, reprezinta un alt punct de vedere, nimic altceva! :)

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3943 secunde