Porturile Mării Negre, navigatorii și armatorii plătesc tributul invadării Ucrainei de către Federația Rusă

3020

Articole de la același autor

Invadarea Ucrainei de către trupele rusești și sancțiunile impuse Federației Ruse de către Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană au afectat profund piața transporturilor din Regiunea Mării Negre, viețile navigatorilor și ale familiilor lor.

Sute de navigatori „prizonieri”


În cele 23 de zile care au trecut de la declanșarea atacului pe apă, din aer și pe uscat împotriva Ucrainei s-au produs schimbări majore în transportul maritim și industria portuară din această parte a lumii.

Astăzi, navele de război rusești fac legea în Marea Azov și în regiunea de nord a Mării Negre, blocând navigația vaselor comerciale care vin și pleacă spre porturile Ucrainei și punând în pericol echipajele, navele, mărfurile transportate și mediul. În prezent, aproximativ 100 de nave sub pavilion străin și sute de marinari sunt împiedicați să părăsească porturile ucrainene, din cauza blocadei ruse.

Traficul s-a dublat în portul Constanța

Deoarece nu se mai poate folosi de propriile porturi, Ucraina s-a văzut nevoită să caute rute ocolitoare pentru importurile și exporturile sale, inclusiv prin porturile românești. Acesta este principalul motiv al dublării traficului de mărfuri din portul Constanța, în ultima perioadă. Iată, dacă înainte de momentul declanșării războiului (la 24 februarie 2022), în portul Constanța se aflau la operare între 32 și 36 de nave pe zi, pe data de 18 martie, numărul navelor aflate la încărcare-descărcare a ajuns la 63, iar în radă alte 13 nave așteptau să intre la operare.



Mai puține inspecții la nave


Pentru a avea o imagine de ansamblu asupra schimbărilor suferite de fluxurile de transport naval din întreaga regiune, am recurs la o metodă indirectă de analiză, pe baza datelor Memorandumului Mării Negre. Iată, în intervalul 24 februarie – 18 martie 2022, în condițiile războiului din Ucraina, autoritățile navale din porturile de la Marea Neagră au inspectat un număr de numai 240 de nave pentru a stabili dacă sunt respectate standardele internaționale de siguranță a navigației, cu 42,85% mai puține decât în perioada similară din anul precedent, când au fost inspectate 420 de nave.

În porturile Ucrainei, a căror navigație a fost blocată, scăderea a fost dramatică: de la 166 de nave inspectate la zero. Diminuări semnificative au înregistrat, de asemenea, porturile Bulgariei (de la 27 la 15 nave) și Georgiei (de la 23 la 13 nave). În schimb, în porturile celorlalte țări riverane au fost consemnate creșteri ușoare: Rusia (de la 134 la 136 de nave), România (de la 40 la 42 de nave), Turcia (de la 32 la 34 de nave).

Totodată, numărul navelor reținute de autoritățile portuare pentru abateri de la standardele internaționale a scăzut de peste trei ori, de la 13 nave, în intervalul 24 februarie – 18 martie 2021, la doar patru nave, în aceeași perioadă din 2022.

Este de așteptat ca pe măsură ce sancțiunile împotriva statului agresor să se înmulțească, fluxurile de mărfuri de pe piața Mării Negre să sufere și mai multe schimbări.

Apelul Organizației Maritime Internaționale

Războiul din Ucraina a determinat numeroase reacții pe plan mondial.

Întrunit în sesiune extraordinară, Consiliul Organizației Maritime Internaționale a adoptat o decizie prin care condamnă ferm încălcarea de către Federația Rusă a integrității teritoriale și a suveranității unui stat membru al ONU, aceasta reprezentând, totodată, amenințare pentru siguranța navigației și a mediului marin. Documentul arată că atacurile Federației Ruse vizează nave comerciale, inclusiv nave de căutare și salvare, și confiscări ale acestora.

Organizația îndeamnă statele membre și organizațiilor internaționale să ofere asistență maximă navigatorilor prinși în conflict. Totodată se subliniază necesitatea păstrării securității transportului maritim internațional, a lanțurilor de aprovizionare cu hrană și medicamente necesare poporului Ucrainei.

IMO reamintește efectele acțiunilor militare din Ucraina asupra transportului mondial și lanțurilor de aprovizionare, în special impactul asupra livrării de mărfuri și alimente pentru națiunile în curs de dezvoltare și impactul asupra aprovizionării cu energie. Totodată subliniază faptul că navele, navigatorii și lucrătorii portuari implicați în comerțul internațional nu ar trebui să fie victime colaterale în criza politică și militară.



Propuneri în sprijinul navigatorilor


Consiliul IMO a înaintat o serie de propuneri pentru a reduce suferința navigatorilor prinși în acest conflict și a familiilor acestora, după cum urmează:

- navelor ar trebui să li se permită să iasă din porturile Ucrainei cât mai curând posibil, fără amenințarea unui atac;

- pentru acele nave care nu pot pleca imediat sau pentru care ar fi nesigur să facă acest lucru din cauza prezenței minelor marine sau a altor pericole, ar trebui înființate coridoare umanitare, sigure pentru navigatori, pentru a putea părăsi zona de conflict;

- orice formă de hărțuire a navigatorilor din cauza naționalității lor ar trebui condamnată;

- navigatorilor afectați de conflict ar trebui să le fie permis accesul liber la comunicațiile cu familiile lor;

- statele ar trebui să se asigure că navigatorii pot avea acces la salariile lor;

- statele ar trebui să recunoască statutul de lucrători cheie al navigatorilor și să permită circulația acestora fără restricții;

- luând în considerare acest statut, statele implicate ar trebui să ia în considerare cu fermitate scutirea navigatorilor de la serviciul militar obligatoriu;

- în cazul în care la inspecția navelor, ofițerilor de port stat control li se prezintă documentații expirate, aceștia ar trebui să adopte o abordare pragmatică a inspecției, având în vedere caracterul excepțional al situației. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.7736 secunde