Rolul strategic al canalelor navigabile românești este în creștere

205

Articole de la același autor

Cotele apelor Dunării au crescut în a doua jumătate a anului. În prezent, nivelul minim de navigație în condiții de siguranță, de 2,5 metri, este atins pe toată lungimea fluviului, astfel că transportul fluvial se desfășoară în condiții normale, fără restricții. În prezent, barjele nu mai sunt nevoite să circule încărcate doar pe jumătate, pentru a evita să se împotmolească în albia Dunării. Trebuie evidențiat și efortul depus, de-a lungul anului, de Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, care a executat un volum mare de lucrări de dragaj pe șenalul navigabil al fluviului, pentru a asigura adâncimile minime de navigație.

Iată, prin avizul din 28 noiembrie 2022, navigatorii au fost informați că, la Bara Sulina, între kilometrul 82 și kilometrul 87 se execută, începând cu data de 2 decembrie, lucrări de dragaj cu draga „Dunărea Maritimă”. Prin

avizele din 29 noiembrie 2022, s-a anunțat că pe Dunărea fluvială, între kilometrii 304 – 310, se execută, începând cu data de 5 decembrie, lucrări de dragaj cu draga „Rapide Dredger”, iar între kilometrii 242 – 245, draga „Parma” va executa lucrări începând cu data de 2 decembrie.




În anul 2022, traficul pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari a fost influențat pozitiv de recoltele bune de cereale obținute de România, Serbia, Ungaria și Bulgaria în anul precedent, care au făcut să crească disponibilitățile pentru export. Apoi, după invadarea Ucrainei de către trupele Federației Ruse, canalele navigabile din România au devenit una dintre principalele rute de transport pentru mărfurile ucrainene, astfel că ponderea lor a ajuns la 31% din traficul total. În prezent, Ucraina a devenit principalul beneficiar străin al acestor căi de transport.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În primele unsprezece luni ale anului 2022, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o ușoară diminuare din cauza secetei ce a afectat debitul Dunării, în această vară - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 35,311 milioane de tone capacitate, cu 3% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2021. În schimb, au fost transportate 15,828 milioane de tone de mărfuri, cu 2% mai puțin decât în perioada ianuarie – noiembrie 2021.”


În structura mărfurilor, cerealele dețin primul loc, având o pondere de 43%. În primele unsprezece luni din anul 2021, ponderea lor era de 47%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 32%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produsele chimice - 5%, metalul și produsele din metal - 4%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, echipamentele - 1%.



Dacă ritmul actual se va menține neschimbat în luna decembrie, canalele navigabile vor încheia anul cu un trafic de 17,267 milioane de tone de mărfuri, cu doar 0,13% mai mic față de traficul record din 2021.



Principalul beneficiar al canalelor navigabile


În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 68%. În ianuarie – noiembrie 2021, era de 53%. Această dinamică reflectă rolul strategic tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 15,828 milioane de tone de mărfuri derulate în primele unsprezece luni din 2022, în contul României au fost transportate 32%, pentru Ucraina – 31%, Serbia - 19%, Bulgaria - 6%, Ungaria - 3%, Republica Moldova – 3%, Austria – 3%, Germania – 1% și Croația – 1%. Se remarcă prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța, aceasta devenind cel mai mare beneficiar străin al acestei rute de transport. Până la încheierea războiului, Ucraina va fi nevoită să recurgă la calea ocolitoare, prin România, pentru o mare parte din importurile și exporturile sale.




În perioada ianuarie – noiembrie 2022, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 23.576 de unități navale, cu 0,84% mai multe față de aceeași perioadă din 2021, din care: 15.713 barje, 3.996 de șlepuri, 108 nave fluvio-maritime, 3.724 de remorchere împingătoare și 35 de nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5712 secunde