Traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră s-a redus în primele trei luni ale anului

207

Articole de la același autor

Cumulul de crize care au lovit economia mondială – pandemia, creșterea galopantă a prețurilor energetice, ale materiilor prime și produselor finite și scumpirea transporturilor pe uscat și pe apă, la care s-au adăugat efectele războiului din Ucraina - și-a pus amprenta asupra traficului de mărfuri din toate porturile lumii.

Exporturile Ucrainei prin porturile sale de la Marea Neagră și Marea Azov au fost suspendate, în timp ce fluxurile de produse petroliere, gaze naturale și cereale care ies din porturile Federației Ruse se lovesc de embargoul impus de tot mai multe țări.

La rândul lor, porturile maritime românești și căile de navigație interioară resimt influențele acestei perioade de criză și ale zonei de război din vecinătate.

Cerealele și minereurile domină traficul

În acest context deosebit de agitat, oare cum a evoluat traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari?

„În primele trei luni ale anului 2022, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o diminuare semnificativă“ - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. „Traficul a fost de 8,002 milioane de tone capacitate, cu 9,36% mai mic față de aceeași perioadă din anul 2021. Au fost transportate 3,875 milioane de tone de mărfuri, cu 11,45% mai puțin decât în perioada ianuarie – martie 2021.”

În structura mărfurilor, cerealele și-au recâștigat primul loc, având o pondere de numai 36%. În primele trei luni din anul 2021, ponderea lor era de 44%. Grupele de mărfuri situate pe locurile următoare sunt: minereurile – 33%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 15%, produse chimice - 9%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 3%, mașini și utilaje - 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În continuare, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări deține cea mai mare pondere în traficul total: 55%. În ianuarie – martie 2021, urcase la 70%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 3,875 milioane de tone de mărfuri derulate în primele trei luni din 2022, în contul României au fost transportate 45%, pentru Serbia - 29%, Bulgaria - 10%, Ungaria - 5%, Austria – 3%, Republica Moldova – 3%, Ucraina – 3%, Germania – 1% și Croația – 1%. Se remarcă prezența tot mai mare a mărfurilor tranzitate în contul Ucrainei, pe canalele navigabile și prin portul Constanța. Până la încheierea războiului, Ucraina se vede nevoită să recurgă la ruta de transport ocolitoare, prin România, pentru importurile și exporturile sale.

În perioada ianuarie – martie 2022, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 5.397 de unități navale, cu 9,08% mai puține decât în aceeași perioadă din 2021, din care: 3.671 de barje, 822 șlepuri, 16 nave fluvio-maritime și 888 de remorchere împingătoare.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și cinci ceamuri.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.9495 secunde