Strategie de dezvoltare: punct de lucru aviatic și șase elicoptere noi la Constanța

1286

Articole de la același autor

Primele investiții în modernizarea dotărilor Inspectoratului General de Aviație ar urma să aibă loc în județul Constanța, potrivit strategiei de dezvoltare 2022-2030, publicată spre dezbatere publică. La malul mării ar urma să fie înființat un nou punct de lucru pentru salvatorii din aer și să fie achiziționate șase elicoptere, care să asigure misiunile de căutare-salvare din zona Deltei Dunării și a Mării Negre, pe sol și mare. În prezent, elicopterele paramedicilor nu au capacitatea să intervină la misiunile de salvare de pe mare.



Proiectul de hotărâre de Guvern privind Strategia de consolidare și dezvoltare a Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne 2022 – 2030 a fost publicat vineri, 8 aprilie, în dezbatere publică. Strategia prevede investiții de milioane de euro în noi dotări, printre care elicoptere care să poată interveni prompt în misiunile de căutare și salvare din mare și din zonele montane, avioane de transport pacienți în stare gravă, cât și drone; la toate aceste aspecte, dar și în ceea ce privește personalul, IGAv este deficitar în prezent.





Salvarea vine pe calea aerului, cu aeronave vechi de 48 de ani!

IGAv este unitatea centrală de aviație a M.A.I. și este în coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență, efectuând misiuni în cooperare cu SMURD și inspectoratele pentru situații de urgență. „În prezent, IGAv dispune de 28 de aeronave (26 elicoptere și două avioane) reprezentând un grad general de asigurare de 50% față de totalul prevăzut în norma de înzestrare a inspectoratului. Vechimea acestora (a elicopterelor deja existente) se încadrează între 1 și 48 de ani (începând cu anul 1973, iar cea mai recentă achiziție are anul de fabricație 2021), 6 elicoptere sunt de tip Mi-8/Mi-17 (vechime între 30 și 48 de ani), de producție sovietică; două sunt de tip IAR 316B (vechime între 2 și 16 ani), produse de Airbus Helicopters, și 6 sunt de tip H135, achiziționate în anul 2021. Avionele sunt dispuse în cinci unități speciale de aviație (București, Cluj Napoca, Caransebeș, Tulcea și Iași) și opt puncte de operare aeromedicală (București, Craiova, Arad, Jibou, Târgu Mureș, Iași, Galați și Constanța). În acest moment, trei din cele cinci unități de aviație nu dețin hangare pentru elicoptere și nicio clădire administrativă pentru desfășurarea activităților specifice a unor astfel de structuri. Elicopterele sunt staționate în spațiu deschis, pe platforme sumar amenajate, indiferent de condițiile meteorologice”, se arată în strategia menționată, în ceea ce privește lipsurile. Nici în ceea ce privește personalul, situația nu este mai bună. În prezent, nivelul de încadrare cu piloți este de 70% - din necesarul de 135 de piloți sunt încadrați 100 de piloți, ceea ce duce la un număr ridicat de ore de zbor.

Potrivit strategiei de dezvoltare, până în 2030 se dorește achiziționarea a 55 de aeronave: 28 de elicoptere ușoare, 17 elicoptere medii/grele, 4 avioane (mediu curier), 1-3 avioane strategice; mai ales că o parte dintre aeronavele aflate în prezent în funcționare vor trebui scoase din uz. Totodată, se dorește achiziționarea de drone, incendiile devastatoare din Grecia arătând cât de necesare sunt. „De asemenea, având în vedere varietatea misiunilor executate de către IGAv pe întreg cuprinsul țării, pentru creșterea eficienței, reducerea costurilor și exploatarea aeronavelor în condiții de siguranță se impune construcția unor heliporturi autorizate la nivelul fiecărui județ, cu excepția celor în care există aerodromuri (aeroporturi/heliporturi)”, se mai arată în strategia de dezvoltare.



Mai multe aeronave pentru căutare și salvare de pe mare

Zonele montane și județul Constanța vor fi primele spre care își vor întoarce privirea mai-marii IGAv și Departamentului pentru Situații de Urgență, după adoptarea strategiei de dezvoltare. Conform planului de implementare, după un prim pas, al înființării punctelor de operare aeromedicală din zonele montane, alături de autoritățile locale, a doua etapă va consta în reorganizarea și dotarea structurilor de aviație din zona Dobrogea. Acest capitol presupune înființarea unui punct de lucru în Constanța, achiziția primelor șase elicoptere medii/grele, care să realizeze misiuni operaționale aeriene în zona Deltei Dunări și a Mării Negre, în sprijinul echipelor de căutare-salvare de la sol de pe mare, într-un timp mai scurt și pe o arie de acoperire pe mare mai largă. Țelul exprimat în strategie este ca elicopterele de căutare-salvare să ajungă la solicitări în mai puțin de 20 – 30 de minute, în orice zonă de la malul mării, iar aria de acoperire să crească cu cel puțin 30%. De asemenea, se are în vedere redimensionarea unității de aviație de la Tulcea. Scopul exprimat în planul de dezvoltare este ca cele șase elicoptere să fie achiziționate până în decembrie 2023, iar punctul de lucru să fie înființat până în decembrie 2025, după care să fie dat în folosință în cel mult șase luni de la realizarea infrastructurii din Constanța.



Valoarea investițiilor ar urma să fie de milioane de euro, iar fondurile ar urma să fie asigurate atât din finanțare europeană, cât și de la bugetul de stat și de la bugetele locale, scopul fiind de a conștientiza autoritățile locale că intervenția prin aer este următorul pas pentru asigurare, rapiditate și eficiență în salvarea de vieți omenești. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.422 secunde