Mașinile fără șofer vor putea circula pe șoselele noastre. Iată în ce condiții!

1768

Articole de la același autor

Industria autovehiculelor avansează, dar legislația rutieră a rămas în urmă. Drept pentru care, un proiect de lege supus dezbaterii publice de reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne, marți, 19 aprilie, își propune să „armonizeze” legea cu noutățile automobilistice: astfel, pe șoselele din țara noastră vor putea circula mașini fără șoferi. Dar, deocamdată, numai pentru probe, în scopul testării vehiculelelor respective.

Progresele tehnologice și creșterea nevoii de siguranță activă duc la o automatizare din ce în ce mai mare a vehiculelor; un motiv este și faptul că, potrivit statisticilor structurilor de la nivel european, în 95% dintre incidentele rutiere, la bază este o eroare umană. În prezent, la nivelul României, dar și al altor state europene, „orice vehicul sau ansamblu de vehicule în mișcare trebuie să aibă un conducător”, au arătat reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne. „Ținându-se cont de progresul într-un ritm accelerat al dezvoltării tehnologice, precum și recunoscând beneficiile implementării acestor tehnologii în cadrul domeniului de mobilitate rutieră, la data de 12 octombrie 2021 a fost formulat un amendament de modificare și completare a convenției mai sus amintite, prin care condiția ca orice vehicul sau ansamblu de vehicule să aibă un conducător se consideră a fi îndeplinită în cazul utilizării unui sistem de conducere automatizată ce se conformează legislației naționale”, au mai arătat reprezentanții ministerului de resort. Altfel spus, legislația să permită ca autoturismele care circulă pe drumurile publice să aibă sistem de conducere automatizate, în loc de șofer. Deja sunt state unde aceste aspecte sunt permise, într-o oarecare măsură: Franța, Germania, Spania și Grecia, cu mențiunea că această facilitate este acceptată pe anumite porțiuni de drum și în niciun caz pe sectoarele dedicate mijloacelor de transport în comun.

Proiectul publicat marți, 19 aprilie, de ministerul de resort, spre dezbatere publică, propune modificarea Ordonanței de Urgență 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul că „se consideră îndeplinită condiția ca un autovehicul să fie condus de o persoană, dacă sunt îndeplinite prevederile art 13”, respectiv „autorizația și numerele de probă se eliberează în baza prezentării unei dovezi cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate stabilite prin ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii, eliberată de Registrul Auto Român”.

Pe de altă parte, autoturismele cu sisteme de conducere automatizate nu vor putea fi folosite pe toate segmentele de drum, ci numai pe trasee stabilite de Poliția Rutieră, în vederea testării. De asemenea, va fi interzisă testarea pe drumul public a funcției de frână de urgență, iar persoana juridică responsabilă pentru vehiculele respective se va angaja, în scris, să respecte traseele și intervalul orar stabilite, buna funcționare a testării, precum și capacitatea persoanei desemnate să supravegheze conducerea vehiculului de a prelua controlul, în caz de nevoie.

Nerespectarea acestor obligații de către firma care va face testele va fi încadrată în clasa a V-a a sancțiunilor prevăzute de către Codul Rutier, care se aplică doar persoanelor juridice. Este vorba de contravenții sancționate cu 21-100 puncte, ceea ce înseamnă amenzi între 3.045 și 14.500 lei.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.6132 secunde