Elena Cioclin, director interimar Biblioteca Județeană: "Nu mi-am dorit niciodată să fiu bibliotecar, ci manager"

19745
21

Articole de la același autor

După un mandat de trei ani, în care universitarul Angelo Mitchievici a deschis larg ușile Bibliotecii Județene „I.N. Roman” din Constanța către comunitate, începând cu 23 iunie 2024, la conducerea acestei instituții se află, interimar, prin dispoziția Consiliului Județean Constanța, Elena Cioclin.

În urmă cu aproximativ șase ani, în 2018, Elena Cioclin a susținut un concurs pentru a se angaja la Biblioteca Județeană „I.N. Roman”, în departamentul resurse umane. Absolventă a Facultății de Drept, dorea să renunțe la jobul dintr-o corporație unde era manager HR (human resources), în care a plecat de la funcția de inspector resurse umane și a ajuns să conducă 137 de angajați, conform propriilor declarații din preambulul acestui interviu.





- Ce v-a determinat să participați la acest concurs, în urmă cu șase ani?

- Dacă vă uitați pe CV-ul meu, tot timpul am deținut funcții pe studii superioare și am plecat de acolo fiind manager, director, director general. Tocmai de aceea, la momentul concursului pe care l-am susținut la Biblioteca Județeană, când am fost întrebată cum mă văd peste cinci ani, le-am răspuns că mă văd manager al acestei instituții. Reprezentantul Consiliului Județean m-a întrebat cum mă văd integrată în colectivul bibliotecii și le-am spus că, dacă pot să aduc plusvaloare spațiului acesta, m-aș vedea manager. În anul 2018, director al bibliotecii era doamna Corina Apostoleanu, cu care am făcut o echipă minunată. Este o colegă cu care colaborez foarte bine și acum, pentru că este un specialist foarte bun, care se ocupă în această instituție de expoziții. De altfel, la realizarea expoziției pe care am vernisat-o joi, 4 iulie, împreună cu Institutul Cultural Polonez, am făcut echipă cu colegii din biroul bibliografic.

Mi-amintesc că, atunci când am venit în bibliotecă, am sprijinit foarte mult conducerea. Țin minte că prima mea victorie, pe parte de resurse, a fost obținerea sporului de condiții vătămătoare pentru angajații bibliotecii.

În 2019, eu am fost omul care a creat voluntariatul în bibliotecă, cu primele cinci persoane. Iar acum biblioteca are 45 de voluntari, mult mai mult decât în alte instituții.



- Fostul director Angelo Mitchievici este cel care v-a propus să-i urmați la conducerea acestei importante instituții constănțene de cultură?

- Mandatul domnului Angelo Mitchievici s-a încheiat pe 22 iunie 2024 și, după cum deja se știe, că este public, la toate evaluările a obținut nota 10. Ceea ce, prin lege, i-a permis să prezinte noul plan de management ca o continuitate, deși a anunțat Consiliul Județean, oficial, că nu mai dorește să continue mandatul. Legea impune ca un specialist sau un om din interiorul instituției să fie numit în funcția de manager interimar. Eu mulțumesc din tot sufletul Consiliului Județean Constanța că mi-a acordat această încredere și că a văzut în mine omul potrivit pentru spațiul acesta, un continuator al acestei deschideri.

Într-adevăr în ultimii doi ani am fost coordonator principal al celor mai importante proiecte ale bibliotecii, dar toate au fost făcute într-o echipă.

Din punctul meu de vedere, domnul Angelo Mitchievici a avut un mandat cu totul special, pentru că niciodată instituția aceasta nu a fost mai deschisă. Nu am prins foarte multe mandate, decât pe cel al doamnei Corina Apostoleanu, cu care am o relație minunată și va fi tot timpul o colegă pe care eu mă pot baza.



Domnul Angelo Mitchievici nu a colaborat cu mine în mod preferențial, ci a făcut ședințe tot timpul și și-a arătat deschiderea. Cred că asta este și o parte din mine. Eu sunt o persoană democrată, cred în democrație 100% și de asta am avut și rezultate acolo unde am fost, pentru că cred în opinia oamenilor cu care lucrez. Consider că nu eu dețin adevărul suprem și cred că omul care lucrează trebuie să fie un liant al tuturor opiniilor și, la sfârșit, să se tragă linie și să se decidă cum este mai bine. Fie pentru locul respectiv, fie pentru oamenii de acolo. Este exact ceea ce a făcut domnul Mitchievici: oamenii au avut dreptul să spună care este viziunea lor în problema respectivă și împreună am găsit soluții, la momentul respectiv. Da, poate că experiența mea la celelalte locuri de muncă a făcut ca liantul de care avea nevoie biblioteca să fiu eu. Dar putea să fie oricare dintre colegii noștri. În ultimii doi ani, Angelo Mitchievici a promovat oamenii din această instituție. Au fost organizate concursuri la care angajații au putut să participe, pentru că ei s-au implicat în proiecte și pentru că au arătat că își doresc mai mult.



- Intenționați să participați la concursul pentru funcția de manager al Bibliotecii Județene?


- Da, cred că aș fi managerul potrivit! Eu îmi dau foarte mult silința și cred că am experiența care mă ajută să dezvolt spațiul acesta. Asta este cel mai important: să dezvolți locul în care tu iubești să creezi. Am cursuri de biblioteconomie pentru că mi-a plăcut și am vrut să înțeleg ce fac colegii mei. Dar nu mi-am dorit niciodată să fiu bibliotecar, mi-am dorit să fiu manager. Să aduc acești specialiști la masă și să ne dezvoltăm. Iar când lucrul acesta n-o să se întâmple, o să-mi găsesc un alt loc pe care să-l dezvolt.



Fiind un om de resurse umane, m-am ocupat de arhiva de personal și așa am descoperit oameni care au făcut lucruri în bibliotecă, precum domnul Constantin Zamfir, care a creat prima filială la Chișinău, unde am avut și eu onoarea anul acesta să ajung. Sunt oameni care lucrează de peste 30 de ani în bibliotecă și nimeni nu i-a văzut.

Îmi doresc să se deschidă cel puțin șase filiale în Constanța, pentru că atâtea au fost. De-a lungul timpului, diversele administrații au gândit diferit spațiul de bibliotecă. Instituția aceasta are nevoie să se adapteze acestei societăți. Contează foarte mult și personalul, dar care nu poate să facă mare lucru dacă nu există o viziune, dacă politicul și statul nu investesc în acea viziune culturală. Eu am fost un om norocos, pentru că în toate conducerile am fost invitată alături de specialiști bibliotecari să pot să intru în această lume și nu am crezut că o să-mi placă atât de mult biblioteca vreodată.

Noi, ca bibliotecă județeană, avem o istorie frumoasă. Regretata Liliana Lazia a făcut din spațiul acesta cea mai importantă bibliotecă din țara asta. A adus prima oară o echipă de bibliotecari și o echipă din America, cei care au implementat catalogul online, în care se lucrează și acum. Reprezentanți din toate bibliotecile țării au venit să învețe sistemul integrat de bibliotecă. Mai știu că biblioteca a suferit niște lovituri greu de suportat în mandatul primarului Radu Mazăre, când instituția a fost decimată. De la 181 de angajați, au fost dați afară masiv până au rămas 80 și ceva de angajați. Iar acum biblioteca are 61 de angajați. Dacă luați Legea bibliotecilor veți vedea că noi suntem subdimensionați. Suntem una dintre bibliotecile din țară care nu au atâta acoperire câtă ar trebui măcar legal să oferim.



Eu am avut atribuții de resurse umane, dar am fost omul care a făcut control intern, proceduri, audit și am văzut oameni minunați cu care eu pot să colaborez foarte bine. Am o colegă extraordinară, Manuela Dinică, cel mai bun om de educație non-formală și care are niște activități extraordinare cu copiii. A avut un proiect minunat „Biblioteca la un click distanță”, unde am arătat utilizatorilor din Constanța că ei pot să-și facă un cont online și să beneficieze de toate serviciile bibliotecii doar dând un click. Este extraordinară și Ruxandra Hondrea. Nu mai spun de Doina Moșoiu, care a creat colecțiile speciale din biblioteca județeană. Toți am adus de acasă amintiri, iar Doina le-a pus frumos și le-a îmbrăcat într-o poveste. Avem cu cine să ne mândrim în spațiul acesta.

Iar eu nu pot decât să mă bucur că o să dezvolt deschiderea Bibliotecii Județene „I.N. Roman” către public și către țară.



Comentează știrea

21 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Nec
5 iulie

Un articol deosebit pentru cei care pot citi printre randuri. Nu se poate ascunde nicidecum faptul ca tot factorul politic este decisiv. Nu ne indoim de calitatile manageriale ale dnei director interimar, dar ... totusi... O mare si prestigioasa biblioteca, precum cea judeteana, I.N. ROMAN, este simbolul nu atat al priceperii manageriale, al absolvirii cursurilor de biblioteconomie, cat, credem noi, al reprezentativitatii unui domeniu, pe care dl prof. univ. dr. Mitchievici il detine cu prisosinta, respectiv simbolul culturii noastre nationale si nu numai. Cititorului acestei stiri nu ii poate scapa nici ceva din similitudinea cu un alt caz celebru, cel al inlocuirii poetului M. Eminescu de la conducerea bibliotecii iesene, care, astazi, ii poarta numele. Cum interimatul este in curs de finalizare, speram ca la conducerea acestei institutii, Biblioteca Judeteana I.N. Roman, sa fie numit un om intr-adevar de cultura, artist sau om de stiinta, poate chiar un literat sau artist al cuvantului, care sa o reprezinte, la un inalt nivel, in relatiiile si parteneriatele cu alte institutii similare din tara sau din lume.

aspecte
5 iulie

" la conducerea ... Biblioteca Judeteana I.N. Roman, sa fie numit un om intr-adevar de cultura, artist sau om de stiinta, poate chiar un literat sau artist al cuvantului", si eu pe principii similare. E dificil sa aiba si prestanta publica de specialist pe un domeniu cu tangenta directa pe carte si sa fie un bun manager. De multe ori pt. prestanta se acorda si functia de director onorific ! Stiinta conducerii e si asta o arta ! Daca tot avem specialist si pe management, un loc adecvat : Director Executiv, Adjunct ! Poate te pricepi bine la ceva dar pe aspecte reprezentative e de dorit si prestanta pe domeniu ! Conteaza si imaginea de reprezentant ca asa te prezinti iar pe cadru international numele are impact ! Atit competenta cit si imaginea publica prin nume sint 2 aspecte de dorit ! Mult Succes !

Răspuns la:
Adăugat de : Nec, 5 iulie
Un articol deosebit pentru cei care pot citi printre randuri. Nu se poate ascunde nicidecum faptul ca tot factorul politic este decisiv. Nu ne indoim...
Curteanu Maria
5 iulie

Complet pe alaturi și plin de minciuni și autoinaltare in slavi. Păcat de cei cu adevărat capabili și muncitori înlăturați de astfel de specimene .

Cristian T.
5 iulie

Sunt un cititor fidel al Bibliotecii de multi ani si respect aceasta institutie. Citind interviul, am o mare nedumerire: oare doamna aceasta isi da seama ca nu are nicio legatura cu functia pe care si-o doreste? Oare Consiliul Judetean este atat de „orbit” de calitatile doamnei incat nu intelege că promovează impostura și că este jenant ca biblioteca să fie reprezentată de un om care nu si-a dorit sa fie bibliotecar?

Fostă bibliotecară
6 iulie

Când îți dorești să fii manager, e recomandat să-ți reprezinți totuși domeniul in integralitatea lui, să-i cunoști măcar în linii generale mecanismele de funcționare, să stăpânești cât de terminologia specifică, mai ales dacă vii dintr-o zonă nefamiliară.

Fostă bibliotecară
6 iulie

Citind interviul, mi-am dat seama că doamna Cioclin nu "citește" biblioteca, sau o citește superficial, chiar amatoristic. Răpită de aspectul exterior al activităților de bibliotecă, nu știe ce este dincolo de ele și ce le face posibile, nu știe că biblioteca este una dintre cele trei mari instituții ale memoriei, cu o esențială funcție patrimonială și informațională (mai ales biblioteca de rang județean), nu știe că ea înseamnă infinit mai mult decât voluntariat numeros și euforic, foarte valoros și el, desigur, când e bine gândit și bine articulat.

Fostă bibliotecară
6 iulie

Nu știu alți bibliotecari cum sunt, dar eu consider o insolență la adresa întregii bresle să declari, cu o seninătate cel puțin derutantă, că nu vrei să fii bibliotecar ci manager, deși "nu am crezut că o să-mi placă atât de mult biblioteca vreodată". Contradictorie și deconcertantă afirmație: ce-i place doamnei Cioclin, profesia sau funcția? Poate clădirea? Păi funcția, după propriile afirmații făcute în debutul (și la finalul) interviului, menționând câteva prin care a trecut, tot funcții "la vârf", desigur. E bine să știe că o funcție fără valorizarea profesiei celor asupra cărora vrei să-ți exerciți autoritatea este o impostură, o sinecură sau orice altceva in afara unui act de conducere responsabil și benefic. Zadarnică frazeologia cu 100% spirit democratic, libertatea opiniilor și alte bla-bla-uri de impresionat presa. Act ratat.

Fostă bibliotecară
6 iulie

Cunosc stilul acesta autoreferențial laudativ (cu accente ușor mesianice pe alocuri...), care mimează stilul ofensiv de tip "corporate". Nu o servește însă. În context, încă ceva: nu știam notele obținute de ultimul manager al bibliotecii la concursul de angajare, le-am aflat acum din presă. Știam doar că domnul Angelo Mitchievici este un reputat profesor universitar și scriitor. Notele acelea total incompatibile cu statura sa intelectuală sunt dovada cea mai limpede că biblioteca este o structură complexă, cu nebănuite resorturi și articulații, de care nu te poți apropia cu nonșalanță, pentru palmares sau alte beneficii (în cazul domniei-sale), sau cu candoarea neofitului cu apetit managerial ubicuu (în cazul doamnei Cioclin). Să nu-l uităm pe Borges... În concluzie, la conducerea unei biblioteci e salutar să fie un om de carte, care iubește și biblioteca, și profesia de (nomina odiosa!) bibliotecar.

Fostă bibliotecară
6 iulie

Addenda 1: În spiritul adevărului, revin cu corecții la două flagrante inexactități, emise după șase ani în bibliotecă și după consultarea arhivei, când doamna Cioclin ar fi trebuit să știe că: - sistemul informatic al bibliotecii a fost implementat în mandatul directorului Dumitru Constantin Zamfir, începând cu anul 1991; directorii care i-au urmat l-au consolidat și modernizat, astfel încât, la Conferința internațională "Biblioteca și democratizarea accesului la informație", un eveniment remarcabil al anului 2003 (director: Liliana Lazia) bibliotecarii americani, alături de alți bibliotecari români și străini, puteau deja consulta catalogul on-line al bibliotecii, ratându-i implementarea...

Fostă bibliotecară
6 iulie

Addenda 2: Colecțiile speciale nu sunt creația recentă a unei persoane, ele s-au constituit în timp și au crescut odată cu biblioteca, prin mari eforturi de depistare și achiziționare, și cuprind, între altele, un incunabul, carte veche românească și străină, carte cu mărci bibliofile și multe alte rarități, nu numai livrești ci și iconografice, cartografice etc., cei interesați le cunosc. Este lăudabilă continuarea eforturilor de către persoana care se ocupă acum de aceste colecții, este o profesionistă care ar trebui să-i explice managerului interimar toate astea, precizându-i și că "obiectele aduse de acasă" nu pot face parte decât limitat, în funcție de criterii bine stabilite, din colecțiile speciale. De aceea vorbeam anterior de necesitatea de a-ți apropria domeniul pe care vrei să-l păstoresti. Cu entuziasme facile și cunoștințe rău asimilate nu se poate discerne o decizie managerială corectă.

21 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Pagina a fost generata in 0.2943 secunde