De la demodat la modern, în zona Gării Constanța. Un nou pas spre Piața Urbană

6218
7
Planuri mărețe pentru zona Gării Constanța, astăzi îmbătrânită și degradată. Planul Urbanistic Zonal a fost încheiat și supus consultării publice, acesta fiind încă un pas spre transformarea completă a zonei de aproximativ 44.300 mp. Parcarea la sol și supraetajată, piste pentru bicicliști, zone de așteptare acoperite pentru pietoni și centru comercial – sunt câteva dintre viitoarele dotări ale Pieței Urbane Gara Constanța. Pentru realizarea acestora, se are în vedere exproprietarea terenurilor private din arealul vizat.

De la demodat la modern, în zona Gării Constanța. Un nou pas spre Piața Urbană - fondpiataurbanagara1-1658057512.jpg

Îmbătrânită și degradată. Astfel se înfățișează zona Gării Constanța celor care ajung cu trenul pe litoral. După ce trec cu greu de „cercul de foc” făcut în jurul intrării în gară de taximetriști și vânătorii de clienți pentru turism „la cheie”, turiștii sunt întâmpinați de un peisaj dezolant. Carosabilul fierbinte este peticit peste tot, trotuarele sunt brăzdate de șanțuri acoperite parcă în grabă cu piatră, iar iarba verde... nu mai este verde de mult! Deasupra tuturor tronează unul dintre cele patru vaporașe montate la intrările în oraș, ruginit și trist. Gheretele de unde pot fi achiziționate de ale gurii sau ceva răcoritor, pentru a rezista căldurii înăbușitoare sunt și ele îmbătrânite, la fel și cele aparținând CT Bus, unde sunt comercializate bilete de călătorie. Per ansamblu, un peisaj care nu face cinste orașului Constanța, spre care constănțenii privesc dezaprobator de ani buni.

Demersurile pentru modificarea zonei au fost demarate de ceva vreme, dar sunt de durată, după cum se poate constata. În toamna anului trecut, Consiliul Local Constanța a aprobat documentația tehnico-economică și faza de studiu de fezabilitate pentru „Amenajare Piață Urbană Gara Constanța”, iar la sfârșitul lunii iunie anul acesta a fost finalizat Planul Urbanistic Zonal, care a fost publicat spre consultare publică, în vederea transmiterii de idei, opinii și recomandări.



Actualele construcții „aduc un aport negativ imaginii urbane”


Toate aceste „defecte” ale zonei au fost punctate și în proiectul redactat în vederea modernizării. „Parcările și serviciile de park and ride nu sunt organizate în complentaritate cu serviciile de transport public. Arealu este fragmentat de construcții provizorii cu funcțiune comercială care aduc un aport negativ imaginii urbane. Clădirea Gării nu este pusă în valoare. Accesibilitatea pietonală este slab dezvoltată. Nu există o legătură pietonală facilă între Piața Gării și Parcul Gării. Zona gării nu este dotată cu servicii moderne și spații adecvate pentru comercializare mărfuri sau servicii”, se arată în documentația tehnico-economică.

De la demodat la modern, în zona Gării Constanța. Un nou pas spre Piața Urbană - fondpiataurbanagara3-1658057661.jpg

Proprietățile private sunt vizate spre expropriere


Terenul vizat pentru a se interveni are o suprafață de aproximativ 44.300 mp, o formă neregulată în plan și este alcătuit din mai multe tipuri de proprietăți, aparținând domeniului public și privat (persoane fizice și persoane juridice). „Proprietățile private aflate în interiorul limitei de intervenție sunt vizate spre expropriere”, se mai arată în documentație.
 De la demodat la modern, în zona Gării Constanța. Un nou pas spre Piața Urbană - fondpiataurbanagara4-1658057680.jpg

Planurile administrației publice locale pentru zona care împrejmuiește Gara Constanța sunt dintre cele mai moderne. „În cadrul obiectivului de investiții se propune demolarea clădirilor cu caracter provizoriu și temporar existente și reamenajarea zonei urbane pietonale și carosabile, precum și amenajarea unei zone din Parcul Gării, pentru a realiza o Piață Urbană a Gării Constanța, care să beneficieze de o identitate arhitecturală și funcțională. Proiectul propune crearea de facilități de circulație și transport urban, organizarea funcțională și estetică a spațiilor pietonaaale în raport cu spațiile de circulație și transport urban, crearea de stații de autobuze și autocare dotate cu echipamente de ultimă generație pentru încărcarea autovehicuelor electrice de transport urban, cu peroane și zone de așteptare acoperite și/sau umbrite pentru populația ce utilizează sistemele de transport în comun, crearea de zone amenajate pentru parcarea autoturismelor pentru călători/navești sau transportatori, cu posibilitatea parcării pe perioade lungi atât în parcarea amenajată la sol cât și în parcarea supraetajată, crearea de zone de așteptare și relaxare, de comerț și de circulație pietonală, loisir și nu în ultimul rând, crearea unei imagini reprezentative pentru fațada clădirii de interes municipal, Gara Constanța, prin intervenții minore din punct de vedere constructiv, dar majore din punct de vedere stilistic arhitectural”, se mai precizează în aceeași documentație.
 

Astfel, potrivit proiectului, la sol vor fi mai multe zone de parcare cu sistem de taxare cu bariere și minim 30% din numărul total de locuri vor fi prevăzute cu infrastructură pentru stații electrice de încărcare. Numărul ridicat de locuri de parcare este în strânsă legătură cu intenția municipalității de a reduce parcările din centrul orașului, în vederea reducerii poluării și creșterii spațiilor verzi. Totodată, în zona gării se vor continua traseele pistelor de biciclete din propiectul care vizează bulevardul Ferdinand.

Vor fi folosite materiale specifice zonei pentru pardoseală

„Platformele pietonale vor fi bine delimitate, dotate cu zone de loisir, zone de odihnă și promenadă, amenajate cu mobilier urban realizat din materiale durabile, prevăzut cu sisteme inteligente de recuperare a energiei. Se va pune accentul pe pavaj și legăturile dintre Gară – Piața Gării – Parcul Gării. Traseele de circulație vor fi direcționate atât prin finisajul de pardoseală cu cromatică distinctă, din materiale naturale specifice zonei (piatră calcaroasă de Dobrogea, granit, deck din material compozit cu bază lemnoasă) cât și prin sistemele de iluminat înglobate în pardoseală”, mai menționează specialiștii. 


De la demodat la modern, în zona Gării Constanța. Un nou pas spre Piața Urbană - fondpiataurbanagara5-1658057739.jpg
Nu vor lipsi jardinierele, pâlcurile de arbuști, zonele cu gazon. Trecerile de pietoni vor fi adaptate pentru persoanele cu dizabilități și iluminatul stradal va fi asigurat de stâlpi și lămpi de sol. „Având în vedere destinația amenajării, durata minimă de funcționare este de 50 de ani”, considerată realizatorii proiectului. De asemenea, în Piața Urbană vor fi amenajate și un centru comercial de tip strip mall, dar și refăcut pasajul subteran pentru pietoni.
 

Mai este însă vreme îndelungată până la punerea în practică a planurilor, deocamdată abia fiind finalizat Planul Urbanistic Zonal. 



Comentează știrea

Ovidiu
18 iulie
Zona gării

Un ziar central a făcut un sondaj care a evidențiat faptul că orașul Constanța este cel mai trist oraș din România. Gară Constanța a fost cât de cât modernizată însă dincolo de uși totul arată că în epoca comunistă deoarece de atunci nu s-a mai făcut nimic.Timp de trei decenii Constanța nu a cunoscut modernizări.Ar trebui că până nu se termina un obiectiv să nu înceapă altul.De luni bune centrul este un șantier , lumea este nemulțumită de ritmul lent al lucrărilor însă modernizarea acestei zone este necesară.

Cta
18 iulie
Despagubiri corecte , sa fie ok !

Trebuie modernizata zona , asta-i clar dar exproprierile sa se faca la justa valoare a proprietatilor , la valoarea lor de piata , nu la minimul din grila notariala. Plus ca valoarea in zona este mult marita si de vadul comercial , nu poti da 1 eu / mp cand in zona s-au vandut trrenuri cu sute de eu / mp. Mai este de luat in calcul si prejudiciul creat , sunt afaceri care se deruleaza de ani de zile, sunt luate credite pe ani de zile in baza acestor venituri.... Despagubirile trebuie calculate la justa lor valoare , nu japca , asa incat expropriatul sa isi refaca patrimoniul si portofoliul la nivelul dinaintea exproprierii. S-a terminat cu mocangeala pt stat, nu poti veni saiei fara sa pui ceva , la fel ca valoare , in loc. Si in niciun caz, pe de'a moaca! Clar tov chitac vergil ?

Primar
18 iulie
Gara

Ineresanta " atentia" pe care cuget liber o arata pt acest subiect. Pai măi ipocritilor, nu credeti ca mai intai trebuie sa se finalizeze celelalte șantiere, deja intarziate , din oras ? Apoi da , hop si pe Gara dar sa se termine restul gropanelor care brăzdează Cta in plin sezon și anul viitor , cu toate forțele si pe modernizarea gării , asa incat in 3- 4 luni ...gata , totul la cheie !

Primar
18 iulie
Terenuri manglite

Daca va considerati reporteri, faceti un material complt : cine va fi expropriat , cum si cu cat aprox va fi despagubit , ce si cum se ia in calcul , durata lucrarilor , termene , totul ! Ca nu toata lumea a luat terenurile pe mangle , ca madam Barbu Parschiva, contizanta lu ' mazare !

Locuitor din zonă
18 iulie
O prostie prezentată pompos

Mai era un pic de verdeață în zonă și vreți să o acoperiți cu betoane. Mai vreți să tăiați și din parc, pentru parcările și molurile voastre. Cât despre „proprietari”, poate căutați și vedeți cine erau proprietarii anterior 1960, când s-a făcut gara și dacă actualii chiar au vreun drept. Sunteți niște idioți!

vecinul
22 iulie
nu va panicati!

stau linistit. in ritmul de lucru actual, cu acest primar, acest proiect nu se va termina inainte de 2050!!!

Pagina a fost generata in 0.3125 secunde