Luminiţa Nagy: „Testările Covid din cabinetele medicilor de familie nu reflectă implicarea sau neimplicarea lor”

252
Luminiţa Nagy: „Testările Covid din cabinetele medicilor de familie nu reflectă implicarea sau neimplicarea lor” - fondcontracteluminitanagy-1645816268.jpg
Recent am publicat un articol în care menţionam faptul că foarte puţini medici de familie se implică în activitatea de testare anti-Covid a populaţiei. În replică, direcţiunea Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Constanţa susţine că numărul contractelor încheiate pentru testare Covid nu reflectă implicarea sau neimplicarea medicilor de familie în combaterea efectelor pandemiei Covid-19.

Reprezentanţii instituţiei afirmă că pandemia, încă în derulare, continuă să pună presiune asupra resurselor umane, financiare, precum și materiale. În aceste condiţii, pentru asigurarea accesibilității la serviciile din asistența medicală primară, în anul 2021 au fost întreprinse mai multe modificări legislative care au facilitat accesul la acest prim nivel de contact al pacientului cu sistemul sanitar, precum și măsuri pentru limitarea răspândirii infecțiilor cu virusul Sars-Cov-2. Dintre acestea amintim: monitorizarea la domiciliu a pacienților oligosimptomatici sau asimptomatici, pacienți pentru care nu este necesară internarea în unitățile de asistență spitalicească, activitatea de vaccinare (inclusiv la domiciliul pacientului) şi, desigur, activitatea de testare.

„În anul 2021, instituția noastră a avut în derulare 350 de contracte pentru furnizarea serviciilor medicale primare, cu aproximativ 420 de medici. Toți aceștia, în funcție de resursele pe care le-au avut, au răspuns apelului de a se implica atât pentru limitarea răspândirii infecțiilor cu virusul Sars-Cov-2, cât și pentru tratarea bolnavilor infectați. Implicarea acestora s-a concretizat în încheierea a 203 contracte pentru monitorizarea pacienților infectați cu Covid- 19, a 48 de contracte pentru activitatea de vaccinare și a 140 de contracte pentru testare (cu 146 de medici care efectuează testare). În baza contractelor mai sus menționate, aceștia au efectuat aproximativ 26.000 de servicii de monitorizare și aproximativ 35.600 de vaccinări, inclusiv vaccinări la domiciliul pacienților, 272. Aceste servicii au fost efectuate cu efort susținut din partea medicilor de familie, pe lângă cele 2.600.000 de servicii medicale primare acordate pacienților din listele proprii”, a precizat directorul CJAS, Luminiţa Nagy.

Ea a precizat că o altă activitate însemnată a fost reprezentată și de eliberarea concediilor medicale de izolare și carantină, pe care, în 85% din cazuri, tot medicii de familie le eliberează. Spre exemplu, în anul 2021, medicii de familie au eliberat 11.552 de certificate medicale pentru izolare și 4.442 pentru carantinare, dintr-un total de 17.377 certificate medicale Covid - 19. „Apreciem efortul medicilor de familie și implicarea acestora pe toată perioada de pandemie. Fiecare medic de familie s-a implicat cu cât a putut și cu logistica și spațiul pe care le deține. Poate că numărul celor care au ales să facă și activitatea de testare pare mic, însă, pentru această activitate aceștia au nevoie și de spații adecvate. Să nu uităm că mai există și alte afecțiuni în afară de cele cauzate de virusul Sars-Cov-2, pentru care pacienții se adresează acestora. Sunt și bolnavi cronici (253.766 de cazuri de afecțiuni cronice) care în mod regulat apelează la aceștia. Dacă medicii nu au cabinete spațioase, nu au posibilitatea să asigure circuitul necesar pentru a nu îi pune în pericol de infectare pe acei pacienți care se prezintă cu alte afecțiuni, și astfel, dacă vor să efectueze și testare, nu îi ajută spațiul. În anul 2021, la nivelul asistenței medicale primare din județul Constanța au fost acordate aproximativ 2.600.000 de servicii medicale de către medicii de familie, însemnând o medie de 6.500 servicii /medic/an. În afara serviciilor medicale ce reprezintă cifre în sistemul informatic, există totodată și numeroasele intervenții ale medicilor de familie necuantificate și neremunerate, care au fost în sprijinul pacienților (îndrumare, consiliere telefonică etc.)”, a completat managerul.


Nagy consideră că pandemia a pus la grea încercare tot sistemul medical din România, începând cu asistența primară, unitățile sanitare cu paturi, transportul sanitar, și chiar pe celelalte instituții publice angrenate. 



Pagina a fost generata in 0.28 secunde