Cu ce dificultăți se confruntă actuala generație de elevi? "Vrem să fie ascultate și problemele noastre"

1418
1
Patru elevi ai Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Constanța și alți patru de la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu” din Hârșova au șansa de a petrece o săptămână din această vacanță de vară într-o tabără gratuită câștigată drept premiu la finalul unei competiții de discursuri dintre cele mai interesante, pe probleme extrem de actuale, care privesc noile generații.

Dar cu ce probleme se confruntă generațiile actuale? Lipsa motivației învățării, respectiv abandonul școlar, lipsa educației școlare, discriminare pe diferite criterii, accesul la educație pentru copiii din comunități vulnerabile, consumul de droguri și de alcool, orientarea școlară și profesională, impactul opiniei părinților asupra educației și parcursului ales de către tineri ș.a.m.d.

Toate aceste probleme au fost identificate în cadrul programului de cetățenie activă „Let’s Talk About You(th)!”, derulat de Expert Forum în șase licee - Mizil, Găești, Hârșova, Buzău, Constanța și Galați -, instituții în care câțiva profesori au fost instruiți anterior, prin intermediul unor ateliere din cadrul „Școlii pentru democrație”.

În jurul acestui concurs de public speaking, au fost organizate ateliere despre cum funcționează societatea noastră, instituțiile locale, centrale, care este rolul unui cetățean și care sunt instrumentele de care dispune. Elevii au fost ajutați să învețe abilități de public speaking și de construire a unei argumentări logice, pentru a-și exprima opiniile clar și persuasiv.
Și asta pentru că, deși există în programa școlară, materia Educația Civică nu răspunde nici pe departe nevoilor elevilor.

„Au descoperit că pot face ceea nu știau că pot”

La Colegiul Național „Mihai Eminescu” competiția a suscitat interesul multor elevi ale căror discursuri au fost jurizate de Irina Ionescu (judecător), Cristi Andrei Leonte (jurnalist G4media și Info Sud-Est) și Alina Aflecăilor (Greenpeace). La final, elevii Iulia-Cristina Gheorghe, Bianca-Oana Nuțu, Elena Izabela Turcu și Bianca Nae, coordonați de prof. Claudia Portase și Nicoleta Benchea, au fost declarați cei patru câștigători care vor pleca în tabăra de luna viitoare.

„Consider că acest proiect a încurajat tinerii noștri să identifice problemele comunității, să le cerceteze și apoi să propună soluții pentru rezolvarea lor, unii dintre ei autodepășindu-se, descoperind că pot face ceea ce nu știau că pot face”, a declarat prof. Nicoleta Benchea la finalul rundei de discursuri, încurajându-și colegii să ia parte la astfel de proiecte și să-i determine pe elevii lor să se implice în activități extrașcolare, care le formează abilități de viață, competențe moral civice, transformându-i astfel în cetățeni democrați. „Majoritatea au plecat de la experiențe personale când au identificat aceste probleme și, făcând cercetare, au descoperit că sunt problemele reale ale comunității”, a mai spus același profesor.

Un lucru este cert, elevii au nevoie de programe de consiliere școlară, în care ei să-și găsească motivația intrinsecă pentru a învăța, programe extrașcolare cât mai diverse în care ei să se descopere și să își dezvolte abilități de viață. „Legat de lipsa motivației învățării, un prim pas în opinia elevei noastre ar fi epurarea programei școlare, care este mult prea încărcată. Să se pună mai mult accent pe exerciții care le dezvoltă partea practică. Ei nu consideră că teoria este nefolositoare, dar trebuie îmbinată și cu aplicații practice, care să-i ajute să-și pună în valoare niște abilități. Degeaba își dezvoltă niște competențe dacă nu li se dă ocazia să le și demonstreze”, a mai spus prof. Benchea.

Competiția de discursuri i-a atras pe elevi pentru că este o abilitate pe care și-o doresc. „Pentru noi este mai mult de atât”, afirma Maria Cezar, unul dintre organizatori, „întrucât îi provocăm să se pună în centrul unei comunități. Problemele care sunt importante pentru tine trebuie să devii conștient că îi afectează și pe ceilalți, așa încât trebuie să știi cine poate să ia anumite decizii, iar tu să identifici soluții mai bune. Pentru că suntem într-o societate în care se spune permanent «să facă cineva ceva». «Să se facă» acesta îl auzim de atâtea ori. Este o primă provocare, la vârsta lor, să înceapă să se uite după soluții: cine ar putea să schimbe, cine este competent să gestioneze subiectul? Și mai mult, este important să descoperi ce poți tu să faci. Schimbările majore de care avem nevoie trebuie să vină de la instituțiile publice care au fondurile și competența să gestioneze, dar sunt lucruri pe care și noi putem să le facem, ca cetățeni”, a adăugat Maria Cezara.

Și elevii cred că basilica din curtea colegiului merită altă soartă

Interesant este că, dincolo de problemele lor personale, o elevă a Colegiului „Eminescu” a identificat faptul că autoritățile nu investesc în restaurarea obiectivelor istorice, care ar putea să transforme orașul într-o urbe competitivă turistic. „O problemă este chiar basilica din curtea liceului, pentru care s-au făcut demersuri chiar și din partea managerilor și a profesorilor de istorie. Ni s-a răspuns formal că s-a atras atenția, dar nimic concret nu s-a văzut. Și atunci copilul chiar a zis că e păcat de o asemenea valoare istorică să nu fie transmisă generațiilor viitoare. A făcut cercetare și a descoperit că se pot atrage fonduri europene, se pot accesa fonduri prin PNRR, pentru reconstituirea obiectivelor istorice. Avem aici dovada răspândirii creștinismului și că primele comunități creștine s-au născut în Dobrogea, iar aceste obiective formează identitatea unui popor. Dacă ne uităm valorile, ne pierdem identitatea”, a concluzionat prof. Benchea.



Comentează știrea

Constantin
17 iunie
Erorile neamului

Întâi sa învețe fundamente stiintifico-culturale, sa înțeleagă ce invata, sa poată sa emită idei bine fundamentate și mai apoi "dea din gura" !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7332 secunde