Dacă nu e și fudul… Ministerul Educației a făcut ”spectacol” din jenantele rezultate PISA 2022

7431

Articole de la același autor

Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din București a găzduit marți, 5 decembrie, lansarea rezultatelor Programului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor - PISA 2022 (bazat pe date din 81 de țări și economii, inclusiv România).

Vestitele testări la care țara noastră reușește să se facă de râs la nivel internațional, din cauza unor rezultate jenante care chiar nu justificau o atât de pompoasă lansare. La mai bine de 20 de ani de când am început să participăm, România bate pasul pe loc. Nivelul este același, adică foarte scăzut. În Uniunea Europeană, după noi este doar Bulgaria. Nu reușim să depășim, ca țară, nivelul general de competență 2, care este considerat nivelul critic. Aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

Coordonată de OCDE, cercetarea internațională are loc la intervale regulate de timp și urmărește să evalueze sistemele de educație din întreaga lume prin testarea competențelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe.

„Un sistem de educație rezilient”, o sintagmă blândă a mediocrității

Din statisticile Ministerului Educației, transmise presei, „scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, lectură și științe. Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, ceea ce demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit să reducă impactul pandemiei”, se arată în comunicat.

Scorul mediu obținut de elevii români în 2022 este 428 la oricare dintre domeniile investigate - matematică, lectură sau științe.

În România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică. În timp ce peste 85% dintre elevii din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong, Taiwan (China) și Estonia s-au situat la acest nivel sau la nivelurile superioare. Aproximativ 4% dintre elevii din România au avut performanțe ridicate ‒ au atins nivelul 5 sau 6 la matematică (media OCDE a fost de 9%). Șase țări și economii asiatice au avut cele mai mari ponderi de elevi cu performanțe superioare: Singapore (41%), Taiwan ‒ China (32%), Macao ‒ China (29%), Hong Kong* (27%), Japonia (23%) și Coreea (23%).

Aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la lectură. În timp ce, la nivel mondial, ponderea elevilor de 15 ani care au atins cel puțin nivelul minim de competență la lectură (nivelul 2) a variat de la 89% în Singapore, la 8% în Cambodgia. În România, 2% dintre elevi au obținut la lectură rezultate de nivel 5 sau 6 (media OCDE a fost de 7%).

În ceea ce privește testarea la științe, aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2, în timp ce media OCDE a fost de 76%, și doar 1% dintre elevi au performanțe superioare la științe ‒ nivelul 5 sau 6 de competență (media OCDE a fost de 7%).

Aproximativ 690.000 de elevi au susținut evaluarea PISA în 2022, reprezentând aproximativ 29 de milioane de tineri de 15 ani din școlile celor 81 de țări și economii participante. În România, cei 7.364 de elevi, din 262 de şcoli care au participat, reprezintă circa 162.000 elevi de 15 ani (76% din totalul populaţiei de elevi de 15 ani).

Poate la anul…

Următorul ciclu de testare (2023 - 2025) va fi PISA 2025, întrucât 2025 este anul în care se va derula testarea principală. În acest sens, în luna martie a acestui an, a fost aprobat proiectul de Hotărâre de Guvern privind participarea României la Programul pentru evaluarea internațională a elevilor - PISA 2025.

Pentru PISA 2025, științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învățarea în lumea digitală” (LDW). Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv limba engleză.

De asemenea, pentru prima dată, România participă la PISA 2025 - opțiunile internaționale, și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină - Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4969 secunde