Modificări la admiterea în învățământul dual de stat, în speranța că va deveni mai atractiv

2117
Modificări la admiterea în învățământul dual de stat, în speranța că va deveni mai atractiv - fondinvatamantdual-1646581103.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu cinci ani, în Constanța debuta învățământul profesional în sistem dual cu o singură unitate de învățământ - Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Constanța - unde au fost instruiți elevi pentru industria auto. Pe lângă beneficiile practice ale învățământului profesional dual, tinerii beneficiază și de burse de studiu lunare, în valoare de 200 de lei, iar la final, după absolvire, fiecare elev primește un certificat de calificare profesională, valabil atât în România, cât și în celelalte state din Uniunea Europeană.

Recent, într-un interviu pentru „Cuget Liber”, prof. Claudia Nițu, directorul Liceului Energetic Constanța, detalia beneficiile pe care le au elevii cuprinși în sistemul dual: „Programa școlară este fix aceeași, posibilitățile de angajare după terminarea studiilor sunt aceleași, la fel și șansa de a continua studiile la zi pentru a susține mai apoi Bacalaureatul. Diferența o face implicarea agentului. La învățământul dual vorbim de o clasă a IX-a (16 elevi), pentru care agentul solicitant mai oferă, pe lângă bursa profesională de 200 lei de la Ministerul Educației, încă o bursă de 200 lei. Mai primesc o masă caldă, în sistem catering. Unii mănâncă aici, alții mai iau și acasă sau dacă lipsește cineva cer voie să mai ia o porție. Ceea ce îmi dovedește că unii dintre ei se bucură de masa aceasta mai mult decât ne așteptam. Mai mult, ENEL are o colaborare cu o organizație non-guvernamentală din Constanța, care le oferă cursuri de dezvoltare personală, două ore pe săptămână. Și chiar dacă sunt vinerea, ultimele două ore nu lipsesc niciodată. Iar la vară îi vor trimite și într-o tabără de o săptămână”, declara prof. Nițu, cu regretul de a nu mai putea școlariza și în anul 2022-2023 elevi în sistem dual.

În anul școlar trecut, au fost oferite în sistem dual 248 de locuri, la licee precum „Gh. Miron Costin” Constanța (calificările profesionale „bucătar”, „brutar-patiser-preparator produse făinoase”, respectiv „ospătar”); „Lazăr Edeleanu” Năvodari (calificarea profesională „lucrător hotelier”); „I.N. Roman” Constanța (calificarea profesională „mecanic utilaje și instalații în industrie”); Colegiul Economic Mangalia (calificări profesionale „bucătar”, respectiv „ospătar”); „Gheorghe Duca” Constanța (calificare profesională „electromecanic material rulant”).

Din păcate, la începutul lunii august 2021, mai erau neocupate 128 de locuri: la Liceul de Marină (9 locuri tubulator naval, 18 lăcătuş construcţii navale); la Liceul Tehnologic „I.N. Roman” (10 locuri mecanic utilaje şi instalaţii în industrie), la Liceul Energetic Constanţa (14 locuri la specializarea electrician exploatare centrale, staţii şi reţele electrice), la Liceul Tehnologic „Gheorghe Duca” Constanţa (22 locuri la electromecanic material rulant). Cel mai probabil, pe fondul restricțiilor pandemiei, oferta din HORECA nu s-a bucurat de interesul așteptat, doar nouă candidaţi erau înscriși la Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin”, la domeniul turism şi alimentaţie, specializarea ospătar (chelner) vânzător în unităţi de alimentaţie, din 36 de locuri propuse 27 rămânând neocupate.

La ora actuală, nu se cunoaște cifra de școlarizare pentru anul 2022-2023, întrucât abia la finele acestei luni se va contura un plan de școlarizare pentru clasa a IX-a, broșura urmând să apară în luna aprilie.

Două zile alocate probelor eliminatorii și admiterii

Pentru admiterea în învățământul dual pentru anul școlar 2022-2023, președintele Comisiei de admitere al Ministerului Educației, Ionel-Florian Lixandru, a transmis precizări suplimentare, făcute publice de Inspectoratul Școlar Județean Constanța: „În situațiile în care, ca urmare a numărului mare de candidați estimat sau din alte motive obiective în legătură cu posibilitățile de participare a operatorilor economici la probele de admitere, nu este suficientă o singură zi pentru desfășurarea acestor probe la învățământul dual, așa cum este precizat în Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului Educației nr 5142/2021, procedura de admitere elaborată și adoptată la nivelul unității de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri poate prevedea derularea probelor eliminatorii și / sau de admitere în învățământul dual de stat, pe o perioadă de 2 zile”, se arată în precizarea menționată.

În etapa I de admitere în învățământul dual de stat, probele eliminatorii au loc între 11-12 iulie 2022; Comunicarea rezultatelor între 12-13 iulie 2022; Ridicarea fișelor de înscriere de către candidații respinși 11-13 iulie 2022; Înscrierea candidaților respinși la probele eliminatorii la unitățile de învățământ care școlarizează în învățământul profesional de stat, inclusiv dual, în perioada 11-13 iulie 2022.

Probele de admitere se țin, potrivit calendarului admiterii învățământului dual, pe 14 iulie 2022. La unitățile de învățământ unde nu e suficientă o singură zi pentru desfășurarea probelor, acestea se pot derula pe perioada 13-14 iulie 2022.

În etapa a II-a de admitere în învățământul dual de stat, probele eliminatorii se încadrează strict în perioada prevăzută de calendarul admiterii, 29 iulie 2022.

La unitățile de învățământ unde sunt prevăzute probele eliminatorii, probele de admitere se desfășoară pe 1 august 2022. La unitățile de învățământ unde nu sunt prevăzute probele eliminatorii, iar probele de admitere nu se pot desfășura pe o singură zi, pot avea loc între 29 iulie și 1 august 2022.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3507 secunde