Cea de-a treia ediție a Olimpiadei Internaționale de Lectură, pe care Inspectoratul Școlar Județean Constanța a găzduit-o zilele acestea, a suscitat interesul a 65 de elevi, cu vârste cuprinse între 13 și 19 ani, nu numai din România, dar și din Cipru, Ucraina și Republica Moldova.
Aflată pentru prima dată la această olimpiadă, delegația Ciprului era foarte încântată de această experiență. Profesorul însoțitor al acestei delegații declara că limba română se predă în cadrul proiectului intitulat "Școala Românească", derulat în școli cipriote din cinci orașe, timp de două ore săptămânal, ca disciplină extra-curriculară. "În prezent, în cadrul acestor cursuri sunt înscriși 200 de copii români și nu numai, parte din ei provenind din familii mixte. Este pentru prima oară când participăm la acest eveniment, cei trei copii participanți fiind selecționați pe baza unui test pe care l-am primit din partea doamnei inspector Mina Rusu", a mai adăugat același profesor.
Lylya Hovornyan, metodist la Institutul de perfecționarea cadrelor didactice din regiunea Cernăuți și președintele Asociației Cadrelor Didactice de etnie română din Ucraina, se declara fericită că anul acesta reușește să aducă în România șase copii participanți la olimpiadă. "Vrem să mulțumim tuturor organizatorilor și îndeosebi doamnelor Mina Rusu și Cristina Ivan, care au făcut posibilă venirea noastră aici. Suntem foarte bucuroși și sperăm să ducem acasă câteva diplome".
"În regiunea Cernăuți 14% din populația școlară studiază în limba română. Avem 63 de școli în care procesul de învățământ este în limba română și încă 18 școli mixte în cadrul cărora sunt clase cu învățământ atât în limba română, cât și ucraineană", ne declara Olga Ostaci, specialist principal la Departamentul învățământ și știință al Administrației Regionale de Stat Cernăuți (omonimul Inspectoratului Școlar Județean).
"Cred că e cazul să ne adaptăm noi…"
Și pentru că s-a pomenit despre implicarea deosebită a unuia dintre repre-zentanții Ministerului Educației, am încercat să aflăm de la Mina Maria Rusu, inspector general în MEC și responsabil de departament limba română și limbi clasice, dacă ministerul e la curent cu nevoile actuale ale elevului.
"Suntem bucuroși că avem deja câțiva copii care vin mereu din Republica Moldova și sperăm ca această competiție să fie un exemplu de bună practică și să stimuleze lectura, pentru că ne aflăm într-o criză a lecturii, după cum toată lumea știe", a remarcat inspectorul general, care a continuat. "Elevii citesc de pe internet, în format electronic, și nu avem controlul ca atunci când citesc pe suport de hârtie și merg la bibliotecă… Prin urmare, problema noastră este să dirijăm lectura, pentru că setea de lectură există, fiind o nevoie vitală, care ține, practic, de un gen de comunicare. Și atunci ideea este ca noi să reușim, în această eră digitală, să mergem la modul în care copilul de astăzi, din mileniul III, citește. Cred că ar fi cazul să intrăm noi în tehnica lor de lectură și apoi, pornind de acolo, să-i aducem spre spațiul lecturii adevărate, cu efecte be-nefice pentru formarea lor. Pentru că ei citesc din cartea electronică nedirijat sau de pe internet. Suntem în plin proces de rescriere a programei școlare, adaptate cerințelor actuale. E vorba de recomandarea unor cărți care să fie pe măsură așteptărilor lor, pornind de la cunoscuți spre necunoscuți, de la momentul trăit spre istorie. Și nu de la Creangă spre Cărtă-rescu, ci invers, și în felul acesta copiii vor înțelege și se vor întoarce în timp către istoria literaturii, pe care astfel o vor înțelege mai bine", a afirmat reprezentantul mi-nisterului, adăugând că, cel mai probabil, în luna decembrie vor apărea… vești despre aceste modificări.