"Schismă" în Educație? Pro și contra Religiei la Bacalaureat. Elevii contestă propunerea cultelor

138344
3

Articole de la același autor

De la începutul acestei săptămâni, vestea că Religia ar putea fi introdusă ca materie la Bacalaureat a stârnit reacții dintre cele mai virulente. Întoarse pe toate părțile, noile legi ale învățământului au generat noi controverse, de data aceasta o serie de prevederi fiind blamate, printr-o scrisoare semnată de 13 reprezentanți ai cultelor religioase recunoscute de statul român.

Pe de o parte, semnatarii solicită introducerea Religiei ca materie de Bacalaureat, în sensul în care nu ar trebui discriminată ca disciplină școlară, în raport cu celelalte discipline din trunchiul comun, care pot fi alese de elevi pentru a susține probe la Bac.

Iar pe de altă parte, cultele mai solicită și ștergerea sintagmei „orientare sexuală” din articolul 224, în care se arată că sunt interzise în toate spațiile destinate educației discriminările de orice tip, inclusiv discriminările pe baza orientării sexuale. Respectiv eliminarea articolului 2 alin. 1. b) – definirea „diversității” și a sintagmei referitoare la „orientarea sexuală” din articolul 11 alin. 1 din proiectul legii învățământului preuniversitar, conform principiului independenței față de orice formă de ideologie.

În opinia IPS Teodosie, „religia este de când lumea și este foarte bine să fie materie de Bacalaureat. În legătură cu oponența cultelor la legile nefirești, o găsesc atât de valabilă, o îmbrățișez, pentru că vrem să trăim în normalitate. Religia aduce sănătate societății și este un liant al tuturor materiilor de studiu, de la grădiniță și până la liceu”, a transmis Arhiepiscopul Tomisului.



Dacă tot se studiază patru ani, de ce să nu fie materie de Bacalaureat?


Dacă, în învățământul primar, micii școlari o ascultă cuminți pe doamna învățătoare și la orele de religie mai colorează câte o biserică, la gimnaziu elevii se mai răresc prin bănci la orele la care profesorii chiar nu știu să se facă „înțeleși”. Pentru ca, la liceu, unii adolescenți să dea „bir cu fugiții” de la orele de Religie. Conform statisticii Inspectoratului Școlar Județean, din totalul de 21.849 de liceeni constănțeni, doar un sfert (4.775) nu frecventează orele de Religie. Întrebată dacă se poate vorbi de o scădere a interesului elevilor, de când această materie a devenit facultativă, prof. Daniela Stan, fost inspector școlar de religie, actualmente inspector școlar general adjunct, nu confirmă afirmația, „cu excepția Liceului «Ovidius», care are un statut aparte și care nu a prins în planul de școlarizare această oră. Deși doamna de Religie nu avea nicio cerere de retragere de la oră, dar nici nu avea prinsă ora în planul cadru, fapt pentru care am avut numeroase plângeri de la părinți. Ici-colo câte o clasă-două-trei la Colegiul de Arte, la Colegiul «Mircea», în rest copiii fac ora de Religie. Ca și la alte materii, deserviciile sunt făcute de ai noștri. Tot timpul le-am atras atenția că, din cauza a două-trei cadre didactice, care sunt prea habotnice, nu reușesc să facă plăcută ora”, a declarat inspectorul de specialitate.

În ceea ce privește introducerea Religiei ca materie la Bacalaureat, prof. Daniela Stan ne-a relatat că la finalul ședinței de miercuri, 15 martie, de la Patriarhia Română, s-a stabilit că nu reprezentanții Bisericii Ortodoxe sau ai Ministerului Educației sunt cei care au solicitat acest lucru. „Celelalte culte au motivat că au multe licee vocaționale confesionale și este normal ca, dacă tot studiază Religia, să-și poată alege la Bac această materie. Cu referire la proba a treia - la alegerea elevului, s-a adus în discuție faptul că sunt materii care se studiază un singur an, cum ar fi Filosofia, Economia, Psihologia, și pot fi alese la Bacalaureat, de ce nu și Religia să fie materie de Bac? Doar se studiază în toți cei patru ani de liceu și face parte din trunchiul obligatoriu al materiilor, opțională fiind confesiunea”, a mai explicat prof. Stan.



„La ora de Religie nu poți să vorbești numai despre ce vrei tu”


Prof. Cosmin Andrei predă Religia la Liceul Tehnologic „I.N. Roman” din Constanța, instituție la care este și director adjunct. Face parte din categoria celor care se bucură de prezența tuturor elevilor la clasă, aproape la fiecare oră, motiv pentru care nu vede de ce nu ar putea elevul să-și aleagă la Bacalaureat și Religia. „E atât de simplu! Dacă le place copiilor ceea ce faci la oră, ei vin, dacă nu… Prima oară când mă întâlnesc cu ei în clasa a IX-a îi rog să înțeleagă că nu mă interesează să vorbesc singur, în sensul în care să am un monolog de jumătate de oră. Cursul trebuie să fie un dialog, pentru că mă interesează ce-i interesează și pe ei. Când nu au chef de vorbă îi iau pe fiecare în parte, pentru a genera un dialog, neapărat. Predau din 1999 și pot spune, din experiența mea, că nu ajungi la rezultatul scontat dacă jumătate din subiectele de la oră nu sunt ale lor. Nu poți să vorbești doar despre ce vrei tu sau doar despre ceea ce îți cere programa. Bineînțeles să aibă legătură cu Religia, nu să vorbim despre rachete spațiale. Eu cam asta fac și îmi place interacțiunea cu cel din bancă”, a concluzionat prof. Cosmin.

Și apropo de cel din bancă, Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor, a declarat că „este alarmant faptul că se pune măcar în discuție ideea de a nu respecta două dintre principiile de bază ale societății - diversitatea și incluziunea. Atunci când ne referim la a încuraja participarea școlară, facem automat referire și la modul în care cadrul didactic asigură o atmosferă prietenoasă în sala de clasă, bazată pe acceptare, comunicare și înțelegere. Posibilitatea de a alege Religia ca probă la Bacalaureat nu ar aduce un beneficiu real elevilor, tocmai pentru că nu reprezintă un aspect unitar, ținând cont de multitudinea de convingeri religioase care nu ar trebui testate și evaluate în această formulă. Sau putem evalua credințele și valorile prin note de la 1 la 10?”, se întreabă lidera elevilor.


Dincolo de introducerea sau nu a Religiei între opțiunile de materii la Bacalaureat, rămâne discuția legată de eliminarea sintagmei de „orientare sexuală”, un subiect aprig combătut de societatea civilă românească, ce consideră că, odată cu intrarea în Uniunea Europeană, România și-a asumat inclusiv valorile spațiului european, ale Cartei drepturilor omului. Cu alte cuvinte, solicitarea cultelor vine în contradicție cu legislația europeană.

Cert este că toate aceste discuții nu fac altceva decât să-i zăpăcească pe elevi, care nu mai știu la ce să se aștepte în timp ce se focusează pe examene.



Comentează știrea

Ion
17 martie 2023
Religia

Alooo, doamna ziarist, religia nu este predata de dna invatatoare, au profesor de religie...ca toata lumea trebuie sa manance

Esenta Democratiei
17 martie 2023
Libera Alegere

Libera Alegere e premisa de baza pt. orice societate democratica. De aici se pleaca pe orice discutie. La religie - facultativ (nimic mai mult), cel putin in contextul de azi si aplicat la noi. [Bac] se poate alege ca materie de examen? DA - (4 ani de studiu e un criteriu bun). Cum notam, pai gasim ceva adecvat. (se poate si doar un calificativ, etc ). Un aspect de baza aici e Credinta, cea mai puternica insusire fara a implica in mod obligatoriu diverse dogme/norme de religie. Altfel, nu e nevoie nici sa sti de existenta unei Carti/Povesti/Nume ca sursa generatoare de Adevarata Credinta ! Referitor la norme Europene, la mine alegerea e pe traditiile noastre cu un grad mare de toleranta. Norma Europeana nu trebuie in nici un fel sa diminueaze chiar pina la "uitare" a specificului national. Nota: Religia a fost de multe ori si sursa de razboi, crime abominabile, etc. Mai departe pe repetare in context de ... In sens de reflectie ar fi si [norma ortodoxa/sau oricare alta - adica invatatura cartii] vs. [comportament de masa cu accentuare pe generatia +90]

Raul
22 martie 2023
Opinie buna

De ce religia la bacalaureat? Cel mai usor ar fi educatie sanitara cu subiecte din sexualitate!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3093 secunde